ridningen är tråkig

Seabaz

Trådstartare
Vad gör ni när ni känner att ni håller på att tappa stinget, händer det någonsin för er?

Och då menar jag inte end ålig dag utan längre period...

Jag har inte ridit ordentligt på flera månader. Det beror mest på att jag tycker inte det händer något i ridningen som är kul.
Det ÄR kul att vara ute och lulla men det är inget extra liksom.

Så vad kan man göra (som INTE kostar pengar)?
Jag tycker ju lite synd om hästen som faktiskt tycker om att bli riden och går alltid fram överallt med spetsade öron...

Provade att tolka häromdan och det var skitkul i början när han drog när jag stod på bara fötterna. Men han blev rädd när jag satte på mig skidor så det gick inte...
Men ska träna mer på det (men nu har snön smällt bort idag, det lilla som fanns kvar) :(

en sak till, det behöver inte vara fysiska saker utan också mycket gärna psykiska... Hade jag haft ett släp tex skulle jag kunna lastträna en hel dag tex....

har aldrig hänt för mig faktiskt, visst vissa dagar kanske man tycker det är mindre kul om allt gå emot en men aldrig någon längre period, men om jag skulle tappa intresse så skulle jag lägga det på hyllan ett tag, jag gör det jag tycker är roligt inte det jag "borde" tycka är roligt..

det har aldrig hänt mig faktiskt.. men däremot min kompis... hon hade ett uppehåll på typ 2-3 månader.. sen kände hon att intresset kom tillbax..

Jag har samma problem!
Trodde aldrig att det skulle hända mej då jag utan att tveka kunde rida 4-5 hästar/dag på en vanlig skoldag förut. Men nu har det hänt, stälde av unghästen i november för vintervila och stoet veckan innan jul. Har inte kommit igång... har kanske ridit 4 gånger sen jul :( Visst, d e ql när man väl kommer iväg men innan har jag en miljon bortförklaringar till att inte rida allt ifrån tidsbrist till huvudvärk och dåligt väder :smirk:...
Vad gör man :confused:?!

PRECIS så är det för mig med.. Det är kul när man väl är där, väl uppe på hästen.
Men innan är det väldigt jobbigt faktiskt.....

Har försökt skaffa medryttare och hade en ett tag sen rann det ut i sanden...
Dessutom vill jag inte att han ska byta stall igen, det finns inte en chans till det...
Och inte sälja hästen heller, det skulle jag aldrig kunna!

Vore kul om det fanns någon ridkompis så man kunde planera att åka ut och rida så man var tvungen att rida!

Jag har känt lika som du jättelänge! Större delen av våren... Men bästa tipset har du kommit på själv redan! En stallkompis! Nån att rida med, jättekul att rida med nån duktigare som kan ge en tips! Då vill man bli lika bra själv. Eller nån som kan mindre som man kan ge tips, då känner man sig duktig och snäll och blir så glad så man rider extra bra bara därför! En paus kan förstås också hjälpa men då måste ju någon annan ta hand om hästen... Ta med en kompis eller flick/pojkvän lär dem rida och smörja träns. Annars så är det kul att träna horsemanship med hästen och man lär känna varandra så bra. Saker som följa-john, tvärstopp, flytta bort från mina händer är lätt och kul och jättenyttigt. Får det inte kosta pengar blir ju en duktig tränare ett svårt tips, det kan annars vara den motivationsgivare man behöver!

Hoppas det odnar sig och se till att du får tag på lite roligt ridsällskap!

Du kanske vill inrikta dig på något mer i ridningen?? Barock rdning, akademisk ridning.
Det har blivet jätte populärt och man uppnår saker med hästen man trodde var omöjliga...Vad sägs om lite LEVAD??
Piruett? Jag lovar...det kanske inte kommer att räcka till att leva detta liv om du vill uppnå alla dessa barockkonster....prioa vet jag :)

Sam

det vore ju iofs väldigt roligt att lära sig då jag tycker att dressyr är en väldig konst men jag är ingen tävlingsmänniska och vill inte tävla!! (därmed inte sagt att de som rider dressyr måste tävla men det finns saker i dressyren som den "ska" vara som jag ogillar också)
:idea:

Min gamla ridlärare håller på med det tror jag... fast jag är inte säker... Det kostar iofs pengar men man kan ju prova ett par gånger.. ska nog kolla upp det där..

Vore kul om det fanns någon ridkompis så man kunde planera att åka ut och rida så man var tvungen att rida!

jag kan komma o rida kanonkulan som du pratade om :d ;)

tadaaa...godess kanske kan börja hoppa honom :idea:
osså står du o se på i typ ngn månad eller två och sen försöker du på det själv med SERIÖST intresse...

(säger jag som kollat på min medryttare i 2 år och fortfarande nöjer mig att titta)

Lär dig och hästen någon ny rörelse, övning etc. Jag lovar att det ger ridlusten tillbaka!!

Jag håller på att lära min häst piaff, ja jag lär mig själv med, för piaff är något nytt för mig.
Men nu när det har gått et par månader så är det fortfarande lika kul att försöka nå mitt mål!
Än så länge så har all min träning gett min häst massa nya muskler, smidighet, lätthet i frammkärran, lätt för att vinkla under sig med haserna och bäckenbenet.
Dock så är det ingen piaff än, utan bara en mkt sammlad trav där hon orkar bära sig ett par steg.

Men det här har gett mig en nytädning i ridningen.
Och jag har haft stor hjälp av en tjej här på buke om utvecklingen va min häst och vad jag bör tänka på (via silmer på internet och bilder).
Denna tjej sysslar med barock, och har fått även mig att bli nyfiken på barock. Så nu när jag har hittat en tränare närma mig så ska jag pröva på och se hur det är att träna!

Jag tycker själv att det finns inget roligare än att lära sig något nytt. Att alltid sitta och mala samma saker är urtråkigt....

I och med att hästen inte är utbildad och varken hästen eller jag tycker om dressyr (eller ja, det kanj u bero på att det är så svårt i början innan någon av oss fattar)...

Men just barock vore roligt, något helt nytt... =)

Stilett: När jag fick Z så red jag ju western. Red in honom "i western" men bytte till engelskt sedan för jag var mer sugen på det.
Stod i westernstall förut där alla red western och då var det roligt. Bytte sedan stall där alla tävlade ponny så då blev man ju taggad.
Nu står jag i skogsmulle stall typ så det blir ju lite sådär....

Godess: Hon lånar inte ut honom så, men du får gärna rida Z om du vill så kanj ag rida kanonkulan (jag får rida honom, känner ju ägaren).
Du får gärna komma och börja hoppa Z en gång var och varannan vecka om du vill? I ridhuset? :idea:

Mer än gärna och då gäller det ju för mig att hålla igång honom mellan hoppningarna så då får jag som ett "tvång" att åka och rida... :cool:

yäääh :cool: :cool:
då kommer jag o eva jennie marina o hoppelihoppar nån dag :bump: :bump: :bump: ;)

ahh ska bara rida igång honom först :angel:

fan nu kom jag på en sak :crazy:
Man måste ha ridhuskort om man ska rida i ridhuset.. Men eftersom jag är med såå... hmm.. för kortet följer inte hästen utan ryttaren.. men jag ska ringa och prata med hon som har det.. annars går det jö inte!! illa... :crazy:

ang ridhuskortet. säg att det gäller så kort tid. om du har ridhuskort får du ju rida där varje dag, eller hur? men jag antar att du är där rätt sällan så ja tycker lixom inte det är ngt att töla om.

hos oss har vi dock per häst istället. vilket är en fördel om flera ryttare ska rida regelbundet på samma häst.

sen får du tvinga godess att starta han i en 90 hoppning och vips så är du motiverad sen :D

Liknande trådar

Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 944
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 799
Senast: Björk
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 557
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Boxvila efter ledinjektion
  • Reklamera häst