BigEnough

Trådstartare
Vellykket omskolering av kaldblodstraver?
Er det noen som har fått en kaldblodstraver til å gå riktig dressur ;) , mer enn LC,LB-nivå?
Hvordan har dere lagt opp treningen?
Film?
 
Sv: Ridning

1016810_478831002204584_307287405_n.jpg

Lukas, åtta år, i sin debut på MSV C dressyr.
Bästa resultat hittills är LA:4 med 61,78%.
 
Sv: Ridning

så flinke dere er!

Ble han travkjørt som ung?

Ja, men han ville inte.
Han vägrade att gå fram, gick premien men för dålig tid. Sedan började han slå efter kusken när man försökte få fram honom, och blev därför pensionär som fyraåring.
Jag köpte honom och säljaren sade att "det där är inget att ha att rida på" vilket ju är intressant med tanke på hur det blivit... red in honom i augusti för fyra år sedan.

Tävlingsmässigt har han gjort några enstaka starter i dressyr, och förra sommaren och i år gått en del westerntävlingar med guld i Westernallsvenskan division II och silver i distriktsmästerskapen i Trail och vinster och placeringar i diverse grenar på C-nivå (regionalnivå) förra året och i somras ett par vinster och placeringar på C- och B-nivå (nationell nivå) i några grenar.
1001205_298266793653272_570612240_n.jpg

Jag har som synes inte full koll på hatten...
1391657_337533466393271_1261057956_n.jpg

ett till dressyr-foto.
 
Sv: Ridning

En spennende utfordring altså:)
Jeg er ute etter litt inspirasjon. Har begynt på en kaldblodstraver som ble pensjonert fra travet som 5-åring. Hun synes ikke det var så viktig å komme først i mål. Hun finnes ikke stresset men er relativt lydhør og arbeidsvillig så egentlig et godt emne. Men jeg er ingen god rytter så vi får være glad om vi får til galoppen etterhvert. Men jeg er litt motløs, det er så langt fram...
 
Sv: Ridning

Knepet är ju förstås att hitta bra, inspirerande tränare att rida för regelbundet.
Dels uppenbarligen för att man blir bättre på att rida (jag började rida lektioner över huvud taget för 7 år sedan, innan dess endast åkt häst i skogen).
Dels, om man har "rätt" tränare så blir man ju peppad att komma tillbaka och visa att man utvecklats.

Oavsett hur mycket fantasi man har själv, så kan det vara svårt att hitta nyckeln till en del svårigheter.

Jag rider en till kallblodstravare, som jag började rida in i somras. Han har lite bättre egen bjudning än Lukas, men har svårare för galoppen. Det är inga svårigheter att få honom att galoppera, men fattningarna är inte så bra utan lite stressade, och han behöver lite fart för att orka galoppera. Men så var det ju med Lukas också i början.
Den här hästen är sex år, togs av banan i höstas pga gaffelbandsskada och vilade i nästan åtta månader innan han placerades här hos mig.

Egentligen är han ett rent inridningsprojekt men han är lite speciell mentalt så det kan bli så att han blir kvar här och i så fall har jag en till fin dressyrhäst på sikt.
Inridningshästen är egentligen finare att se på jämfört med Lukas och har ännu mer utstrålning men exteriört lite sämre förutsättningar med en längre rygg, kortare ben och grövre typ.

Igår fick vi inga vidare resultat i varken LA:1 eller MSV C:1. Resultaten räckte dock till tredje plats i båda starter, så nivån var generellt ganska blygsam. Jag är ändå nöjd, för jag testade kandaret i MSV, och det fungerade bra trots både min och hästens ovana vid den betslingen. Det är knepigt att hålla ordning på tyglarna för mig som bara testat det fyra gånger tidigare. Men det blir naturligtvis bättre med mer träning.

Nu ska jag träna ännu mer på längningar, och på skolorna längs rakt spår och då försöka hålla uppe energin även i öppnor och slutor (det är de sakerna vi får mest stryk för, helt rättvist) så blir det en ny säsong nästa år med nya utmaningar i både western och dressyr.
 
Sv: Ridning

Du er nok en dyktigere rytter enn meg, jeg rir mest i skogen, og er nok bedre kusk enn rytter :). Men det må da kunne gå an å lære for meg og.
Bør jeg finne en instruktør med "kaldblodserfaring" eller går det bra med de som har mer "ridehesterfaring"? Opplever at enkelte er litt lite positivt innstilt til voksne damer på kaldblodshester :)
 
Sv: Ridning

Bor i Norge, men takk!
Jeg red for en god instruktør for noen år siden og lærte masse. Siden måtte hesten avlives pga forkalkninger og instruktøren flyttet, så nå er jeg litt motløs.
 
Sv: Ridning

Du er nok en dyktigere rytter enn meg, jeg rir mest i skogen, og er nok bedre kusk enn rytter :). Men det må da kunne gå an å lære for meg og.
Bør jeg finne en instruktør med "kaldblodserfaring" eller går det bra med de som har mer "ridehesterfaring"? Opplever at enkelte er litt lite positivt innstilt til voksne damer på kaldblodshester :)

Jag har lärt mig massor på de sju år som gått sedan jag började rida för instruktör, hade inte utvecklats så mycket utan dem!

När jag började rida för instruktör, hade jag en liten varmblodstravare och en fjording som haft fång. Ingen av hästarna var det minsta utbildade, travaren kunde inte höger galopp alls. Fjordingen kunde "slängtrav"...

Jag hittade bra instruktörer: två inom western, som är vidsynta och inte hade så mycket synpunkter på hästras.
Har hållt fast vid en av de instruktörerna, och så lagt till två dressyrtränare varav en har stor erfarenhet av islandshästar och jobbar en hel del med "centrerad ridning" och den andra är mer mot "akademisk dressyr".

Ingen av tränarna har väl egentlig erfarenhet av kallblod, men alla har stor erfarenhet av häst.

Jag rider hästar/ponnyer av ganska många olika raser och det är klart att de har olika styrkor och svagheter.
Jag tror dock att det viktigaste är att hitta en instruktör som man trivs med och som kan uppmuntra en som ryttare och person till att känna att man lär sig och utvecklar sig.

Först på senare tid har jag tränat ett par gånger för en "riktig" dressyrtränare av mer traditionell tävlingstyp, hon är dressyrdomare och dressyrtränare och tar in träningshästar och bedriver försäljningsstall av dressyrhästar.
Hon blev alldeles till sig över Lukas och föreslog att hon skulle rida honom i dressyrtävling åt mig - vilket förstås är smickrande och roligt! och visar att även "vanliga" dressyrmänniskor kan se potential i en kallblodstravare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 193
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Jag har en son och vi har varit på fyraårskontroll på BVC. Jag känner att jag begriper inte detta: Fungerar det på "alla" fyraåringar...
2
Svar
36
· Visningar
3 519
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp