Sv: Ridning som imponerar
Jag är helt med på att de flesta hästar inte hade tolerarat det där. De hade inte lydit sin ryttare under en sån situation. Men jag har sett filmer med mer imponerande ridning av tjurfäktare. Det här tycker jag var riktigt grova hjälper och hästar som faktiskt går emot och igenom hjälperna en hel del.
Dock betydligt mindre än vad andra raser och dessutom otränade djur skulle.
Jag tycker dock att man idag när det inte finns något skäl, som tex att träna på djur för att kunna försvara sitt land etc, bör frångå en tradition som är gammal och grym.
En Iberisk häst går att få rejält med impulsion i utan tjur. Och dressyr går att rida noga utan att man dör om man gör ett felsteg. man kan vara precis lika noga själv. Men de allra flesta ÄR det INTE. Just för att man inte behöver, inte vill eller inte förstår/kan.
Att tagga till en Iberisk häst går - lätt! Frågan är varför man vill tagga en häst så pass att den försöker fly genom hjälperna?
Jag vill ha min på hjälperna, om jag så rider Iberisk, gammal ridponnykorsning eller halvblod.
I min värld är det mer imponerande att få e Iberisk häst helt avspänd, ihop och igenom i kroppen än att få impulsion i dem. De är ju avlade hur länge som helst för att ha en otrolig känslighet och kunna sättas energi i lätt. Just av de skäl du säger: de är stridshästar.
Idag finns inga skäl som håller för att man ska kunna säga att det är ok att plåga ett djur till döds. Man har som människa utvecklats väldigt mycket sedan den kulturen startade och var nödvändig.
Vi kan idag se tillbaks på allt vi lärt oss genom stridskonst. Om vi människor inte så gärna velat döda varann och andra levande väsen skulle vi kanske inte kunnat rida dressyr - sant. Men det finns inget skäl till att idag fortsätta dödandet. Vi kan lära oss rida utan sånt.