Sv: Ridning som imponerar
Hàller med dig och inte som tidigare personer skrivigt att hästarna är rädda och tvingade.
Det krävs ju en hel del dådkraft hos hästarna som används till tjurfäkting. Inte vilken häst som helst som skulle klara detta mentalt. ( De flesta vanliga moderna dressyrhästar av halvblods/fullblodstyp skulle antagligen fly för livet efter att ha kastat av ryttaren framför tjuren).
Det krävs en modig häst som litar på sin ryttare till 100%, så även omsorgsfull träning av både hästen och ryttaren.
Dessutom menar jag inte att hästen inte skulle ha funigt idag, lusitanon. Jag menar att tjurfäktningen har givigt lusitanon de egenskaperna den har idag, En stark modig häst som gör ALLT för den ryttaren som kan. Vilket ifs inte alltid är bra eftersom man ofta kan se den typen av hästar jobbandes hârt även om det tydligt är halta, men det gäller ifs inte tjurfäcktningshästarna av den här klassen.
Tjurfäktningen har gjort Lusitanon, ungifär som travet har gjort sin travare, hoppningen hopph¨sten, dressyren dressyrhästen osv. Men dressyrhästen och dressyren kommer ifràn den här ridningen ridning med ett syfte.
Syftet med den här ridningen ligger mellan liv och död. Bàde för ryttare och häst vilken ger den en kraft som annan ridning saknar.
Ridningen utvecklades i krig, det är lätt att se om man tittar pà videon att det skulle va en mardröm att möta en av de här ryttarna i krig med en värja. Man har hittat speciella spjut ca 10 000 àr gammla som var till för att fälla en sàn här ryttare. Det vissar hur fruktade de var.
Men man kan ju inte kriga hela tiden och när de inte var ute i krig sà övade de pà tjurarna. Vilket gjorde Portugiserna överlägsna, mer eller mindre och höll bàde araberna och spanjorerna pà stàngen även om de var underlägsna i antal.
Förövrigt var det nàgon som kalade tjuren... KALV
Ett sàdant djur är ingen kalv direkt.
En annan sak jag tänkte pà. Alla hära är helt övertygade att tjurfäktning är fel, barberi och det hemskaste som finns.
Jag förstàr er eftersom jag har haft precis samma uppfattning. Men det är lite tràngsynt... Att inte försöka se andra kulturer ur deras synvinkel och försöka första vad det är de gillar, vilken tjusning de ser. Dessutom försöka tänka i andra banor och se nya eller andra perspektiv.