ridning på vintern

piggelin

Trådstartare
hur gör ni med ridningen på vintern?
jag blir så trött på mörkret, att rida samma grusväg varje dag med pannlampa börjar bli tråkigt. men var ska man rida? vågar man rida i skogen när det är mörkt?
vi har inte tillgång till belyst paddock eller ridhus

Sv: ridning på vintern

Jag ställer av när det övergår till vintertid.
Sätter igång hästen igen när det övergår till sommartid.
Passar mig, som har hästen på lösdrift hemma i stor skogshage hela vintern.

Jag jobbar heltid utanför hemmet.

jag rider inte ut i skogen när det är mörkt! då rider jag på ridbana istället och tar skogsridning dom dagarna jag är ledig och kan rida när det är ljust.

Alternativt åker iväg till ridhus

Ang tråden, jag har många gånger ridit i mörker/skymmning denna höst eftersom jag jobbat så mkt helg (är hemma hos hästen på helger då jag pluggar 20 mil bort på veckorna). Är det typ inte kolsvart när jag beräknas komma hem har jag inte pannlampa, är det kolsvart har jag lampan. Jag rider precis som vanligt.

*kl*

Jag rider också ungefär som vanligt.. Kanske inte på de snårigaste skogstigarna, men ändå ute på grusvägarna med pannlampan på. Belyst paddock har vi 10 min bort, samt ridhus på 30 min skrittavstånd, så ett par dagar i veckan rider vi där. Passar på att ta skogsrundorna de dagar jag slutar skolan tidigt och slipper rida i mörkret.

Eftersom jag bor i kalla mörka norrland skulle det vara en omöjlighet att INTE rida i mörker....en bra pannlampa funkar alldeles utmärkt och skogen är så underbar och stilla på kvällen....:D

Jag ger hästarna vintervila. Rider typ barbacka på lång tygel i skritt nån gång när jag är ledig, inte mer än så. Men jag kan rida i mörkret ute på grusvägen, men här ute blir helt kolsvart, inte en väglampa på flera km avstånd!

Nä, vintervila är gött, slippa kraven om ridning när allt är mörkt o tråkigt.

men hur långa är era sk vintervilor då? det är ju mörkt större delen på året.
lställer ni av hästarna i flera månader? (ren allmän fråga nu..)

Klart man kan rida i skogen, allt som behövs är en riktigt bra pannlampa,broddar,reflexer och gärna sällskap om det finns möjlighet.

när jag va
r yngre red jag samma skogsstigar o vägar som när det var ljustr, varför inte?

Nu skulle jag inte klara mig utan ridhus, vill inte vara beroende av väder o vind. Sen har jag ett superjobb som gör att jag är ledig mkt förmidagar o kan rida ut när det är ljust om jag känner för det.

jag håller helt och fullt med dig allt blir helt svart och det blir jätte trist att rida men jag vågar inte rida i skogen nu på vintern så jag passar på, på lördag/söndag och rider ut i skogen sedan så brukar jag kanske.. hmm sjunga lite på vägen för att liva upp stämningen:rofl:

Hihi, du är inte ensam om att sjunga lite. Både jag och hästen blir mer framåt och vågar mer, antagligen för att jag kan slappna av då.. :angel:

Jag har 2½ mil till ridhus och 1½ mil till närmsta paddock som är upplyst.
Om jag rider på veckorna blir det på gårdsplanen med en sån där jätte stark arbetslampa som räcker över hela gårdsplan. Jag kör lite dressyr i både skritt och trav, tränar lite små skänkelvikningar, piaff, galoppombyten eller klättrar i våran långa backe på gården :)

Sen på helgerna så blir det uteritt. Då rider jag antingen ut i skogen eller på någon grusväg eller klätterbacke. Ofta så blir det långturer på helgerna, så jag har fått erfarenheten att plocka med ngt gott åt både mig och hästen :D
Och ibland på Söndagar eller onsdagar så åker vi ut till ridhuset med pållarna, löshoppar eller släpper dom, löslongerar, rider dressyr, hoppar, kör NH.

Ja, variera vardagen för hästen, du behöver ju inte alltid rida, utan kan ju köra NH eller trick eller löshoppa, longera.. Ja, det finns ju en massa. Eller vf inte bara sitta i boxen hos hästen och lyssna på dess ljuva tuggande på lite hö? :laugh:

På vintern får man bita ihop.

Jag drar på mig långkalsonger, underställ och en varm jacka, och självklart raggsockar i bootsen. Lovikavantar är ett måste, trots att det är lite knepigt att hålla i tyglarna med dem på. På sadeln sätter jag ett stor fårskinnsfäll.
Reflexer och pannlampa brukar sättas på vid behov..

Sedan får man försöka göra det bästa av situationen, är det snö ute kan man busa tillsammans med sin häst i den, härliga galopper så att snön yr överallt, eller "dressyra" lite i snön.
Jag försöker att rida så mycket som möjligt i skogen på vintern när det är hårt och halt på vägarna, i skogen är det mjukare och hästarna halkar inte lika lätt. Sen så är det så mysigt att rida i skogen på vintern, allt ser så vackert och glittrande ut.

Sen när man vart ute en stund i kylan, kan man värma sig genom att längta och se fram emot den ljuva sommaren.....

Jag brukar passa på att ha riktiga mys och groomdagar på vintern, då kan man stå inne i flera timmar och grejja med hästen, stallet, utrustningen och bara mysa inne i värmen medans det är skitvöder utomhus. Man får faktiskt väldigt mycket gjort, och hästen trivs nog av att bli ompysslad lite extra länge.

På vintern får man bita ihop.

Så sant som det är sagt! Sverige har inget toppenklimat för en hästmänniska som vill vara lite bekväm av sig. Här har det ju i princip regnat non-stop i 40 år, sedan blir det kallt en dag, fryser på och blir stenhårt, och sedan börjar det regna igen. Men what to do? Det är som sagt bara att bita ihop :laugh:

Pannlampa, reflexer, varma kläder och - om man har tur - antingen tö eller snö.
Man får hålla sig till kända, väl beprövade stigar och vägar där man inte riskerar fastna i grenar och träd i mörkret, och där man är bekant med underlaget går det alldeles utmärkt att öka takten lite eller öva lite på dikeskantsdressyr, mer för att underhålla smidighet och kondition. De längre ridturerna får vänta till helgen eller lediga dagar då man kan rida i dagsljus.

Ridbana, men framför allt ridhus, är en lyx jag drömmer om när det spöregnar ute. Samtidigt vet jag med mig att jag lätt skulle bli så bekväm och harva i ridhuset hela vintern igenom om vi hade ett, att jag hade gått miste och naturens vackra under! Men vill det sig så är det egentligen bara att lasta och åka. Ridbana finns på lagom uppvärmningsavstånd om det skulle krisa.

jo det ska du väl våga, om du inte är mörkrädd själv...jag är jättemörkrädd, men brukar rida till grannen genom skogen o tillbaka i mörkret...fast jag blundar:o..ifall jag blir rädd..Å hästen hittar ju hem..;)

Jag är väldigt glad över att vi har tillgång till belyst ridbana, även om den inte är särskilt stor. Jag jobbar sent på veckodagarna så jag håller mig på "vår" ridbana två dagar i veckan och åker till ridhus en dag i veckan. Det blir lite dyrt eftersom jag får betala för att vara på ridbanan och i ridhuset, men vad ska man göra.
På helgen rider jag ut i skogen, man får passa på när man kan rida när det är ljust :) Så jag rider alltså 5 dagar i veckan vintertid, en dag mindre än på sommaren.

Jag vill faktiskt inte rida ut i mörkret med pannlampa :crazy:Vi har inga hus runtom alls på våra ridvägar så det är kolmörkt rakt ut i skogen, det finns massor utav vildsvin och älg så nä, jag blir skraj bara jag tänker tanken :o Jag förstår inte hur ni vågar!? :p

Hade jag inte haft tillgång till belyst ridbana hade jag nog löst det på annat sätt, jag har inte häst för att ställa av den varje vinter . . det hade inte varit någon möjlighet för mig.

/Bancob

Vi har precis som du inga hus i skogen (men väl älg o svin :angel:) men jag har alltid sett det som den naturligaste saken i världen att rida min häst i skogen så jag har aldrig ens tänk tanken på att inte våga. Till häst är jag modig :)

Däremot är jag feg på marken. Våran längsta promenadrunda går bildligt talat rakt över vildsvinsmatstället (de ger den mat mitt i en glänta vi korsar), där är både jag o pålle lite hiade vill jag lova men det är ingen runda man går i mörker (offroad). När jag promenerar o det är mörkt får jag ibland för mig att det är djur i skogen och då parkerar jag pålle vid närmsta sten och klättrar upp och rider en liten bit - enda gångerna jag rider utan hjälm för jag vågar inte gå :o

Men till häst ororar jag mig inte det minsta. En övertro till pålles snabbhet kanske :D

Här har vi en som inte är snabb! Han fryser på stället om han blir rädd! Inte såå kul..kom en älg brakandes emot oss en gång, jag trodde vår sista stund var kommen, när pållen inte rör sej ur fläcken..Älgen vek hädan iallafall..och efter en stund reagerade pållen och vände om, precis som jag ville..så vi kunde ta oss till tryggare marker..Med spagettiben och ridspöet i högsta hugg, ifall att jag måste flänga till älgen...Den var för övrigt lite galen, och hade attackerat grannens traktor....så helt säker kunde man inte känna sej..
Den blev älgstek efter älgjakten..
Efter det har jag blivit lite skrajsen i skogen, iallafall i mörkret..

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 465
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 683
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar