ridning på vintern

Sv: ridning på vintern

Har varken ridbana eller ridhus, och jag föredrar att rida på "bana" istället för att rida ut, då jag inte heller har en helt trafiksäker häst vill jag inte ge mig ut på hala vägar när de är mörkt. Jag har också en häst som jag inte kan ställa av bara sådär som en del gör. Utan han måste vara igång. Jag rider i sommarhagen som är plan och fin oftast.

Jag går på gymnasiet (ridgymnasium). Ponny står i stall med paddock, ridhus typ 20 min skrittavstånd bort, skog och strand ca 30 min bort.
Jag har ju tur, för jag slutar börjar efter 12 på måndagen och slutar ca 12 på fredagen; kan rida när det är ljust fredag-måndag. På onsdagar har jag dressyrträning, en dag står hon eller så longerar vi i grimma/tränar hantering, och en dag blir det paddockarbete.
Kan ju tillägga att jag inte rider ut på henne själv när det är mörkt. Ska jag rida själv någon annan stans än i paddocken så får jag vackert leda henne just nu. Så skog hade inte funkat för oss.

Mot styltor hjälper snösulor bra :) Och hellre trava än skritta, då klumpar de inte ihop sig o blir stora utan trillar av snabbare tycker jag mig ha märkt.

De dagar jag jobbar, eller har annat för mig, så att ridning blir i skymning eller mörker. Då håller jag mig av hänsyn till släkt och vänner och överpigg 24-årig unghäst... till:

• Vägarna runt stallet
  • Den "braiga delen av bästhagen"
  • Lilla trädan vid stallet
  • Belysta paddocken

Skogen sparar jag till de dagar, jag kan slå följe med vänner, eller rida ut när det är ljust och möjligt att det finns folk i rörelse.

hej jag skämmer bort mina barn haha,När barnen kommer hem från skolan halv fyra så är det kålsvart och ena dottern har dålig blodcirklation så när det är kallt har hon svårt att rida längre stunder,Som dem ej hinner rida nu på veckorna så rider jag deras hästar varannan dag på dagarna plus min egen jag har möjlighet till de som jag går hemma,sen rider tjejerna på häljerna,men vill dem rida någon dag fast det är mörkt så brukar dem smsa mig från skolan och tala om det,

Jag brukar rida i skogen när det är mörkt. Fast jag väljer de dagar när det inte är så mulet eller när månen lyser, då är det lite ljusare. Och jag ger mig inte ut längst bort i mörkaste skogen för där ser jag inte hästen framför mig.

Jag undviker helst vägen i mörkret, de kör så fort där och det är många krökar, så även om man har massa reflexer känns det inte bra. Rena självmordet att ge sig ut på grusvägarna i mörket. Det är nästan självmord när det är ljust också som vissa kör..

Jag kör mest mina och då måste jag ju ut. Träningsbanorna brukar jag hålla mig till då.

Det finns ridhus på gården, men det är så tråkigt därinne..

Du får köra på med pannlampa, helt enkelt..
Själv har jag ställt av hästen i december och ska börja rida ordentligt nu när jag flyttar och får RIDHUS ;)

Jag har precis upptäckt att min häst är livrädd för mörker. Att gå till och från stallet till hagen och så går bra i mörker, men att komma från gårdsplanen gör att han får som panik. :o Går bättre om jag leder honom, men inte rider...

Han bockar, stegrar och försöker göra allt för att komma tillbaka till stallet, fast jag själv bara sitter och är coollugn och försöker få honom lugn och inse att det inte är farligt. Kanske skulle gå bättre om man var två, men jag är oftast och tyvärr själv när jag rider.

Jag rider alltid ute, så naturen är mitt fina ridhus! Om jag inte åker bort då och får tillgång till ridbana eller ridhus. Då brukar jag passa på och göra sådant jag inte kan göra ute för tillfället. :p

Så nu vet ju jag vad vi ska träna på, hehe, att få honom mindre mörkrädd! :)

Har för den delen turen att kunna rida på dagen just nu, då jag ej har något jobb...

jo men visst :) man kan ju inte bara låta bli att rida för att det är mörkt, kanske till en början, vi får promenera en del och träna på att få bort rädslan. kul att ha lite mål att jobba mot. :) :bump:

Jag rider ut själv i kolsvart mörker, travar galopperar.. osv.. Det är en travare med nerverna på utsidan! Det e urskog jag rider i.. inte hus så långt man kan se!! (SÖder om sthlm) Ibland har jag pannlampa ibland inte... Gillar månljuset! Jag har ramlat av en gång sen jag började. Jag e medryttare rider 1-2 ggr i veckan såhär på vintern. Det är ett äventyr varje gång jag ska rida HAHAH fullt medveten...! Men som sagt jag känner henne o mig själv ganska bra vid dethär laget! :D
Mörkrädsla skulle vara döden för hela hästvärld, för den e mörk o geggig på vintern. Fast underbar ändå juh!
Jag åker 1,5 timme kommunalt till travaren, sen skjuts 10 min..... Ridhus NO Ridbana NO.
Men jag älskar hästeriet trots vissa icke bekvämligheter!! :P

Senast ändrad av en moderator:

Efter sex år utan tillgång till ridhus el belyst paddock,måste jag säga att det är helt gudomligt att nu ha tillgång till ridhus.
Pannlampor,reflexer,snösulor,broddar mm är nu ett minne blott...

Men faktum är att man vande sig(hade ju inget alternativ)och jag red ca 5 dgr i veckan,i kolmörker och i snöyra.Oftast ensam...

Tycker man om att rida så spelar det nog inte stor roll,man gör det oavsett väder o mörker.
Men en sak är klar,det är oftast roligare med sällskap av nån som är lika tokig som en själv och som fryser lika mkt!

Jag rider ut i mörkret håller mig dock mest på grusvägarna då jag inte hittar så bra i skogen än :S... En liten fråga nu när vi ändå är inne på vinterridning, hur gör ni om det är JÄTTE hårt i marken och ni inte har tillgång till ridhus? Våra vägar är som asfalt just nu :S

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 465
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 683
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar