ridning på vintern

Sv: ridning på vintern

Jösses! Min lille pojk fick träffa älg på nära håll när den var o snodde HANS äpplen i hagen :cool:

Vi kom hem från en promenad och älgen älgar runt i hagen o mammas häst springer runt o frustar och tycker allt är askul (hon älskar älgar). Min lilla blev ett hus högre och visste inte vem han skulle glo på, älgen eller hästkompisen :rofl:

Var längesedan jag mötte annat än rådjur vid ridning tyvärr. Älgar är så fina :love: Även om jag skrek på ovan nämna älg när den senare försökte attackera hunden när vi gick in från stallet (äppelträden ligger precis bredvid husets ingång). Den kom inte med på kort heller för det var mörkt som graven :(

De blir galna av jästa äpplen! :D Tur att en av dina inte är rädd för älgar..min storpålle är inte förtjust i dem..rådjur däremot, jagar han istället..förmodligen tror han att de är shettisar eller nåt annat slags hästkompisar..

Mammas häst tror just det, att älgarna är hennes hästkompisar eller ngt. Hon vill bara springa fram till dem o hälsa, sprang som galen efter en älg en gång när mamma galopptränade, lite gratis energi uppför backarna :angel:

Jag har samma problem som du! Jag är fruktansvärt mörkrädd och vågarabsolut inte rida in i skogen nu! Tänk bara alla älgar och björnar som finns där, näe hua! Dessutom går jag i skolan och är sällan hemma före fem så det är alltid mörkt när jag ska ut. Gud vad jag saknar ett ridhus just nu!

Jag tycker det är helt underbart att rida på vintern! :D Ljust som mörkt.. helt underbart. När det är snö då såklart. :D

Eftersom jag bor i kalla mörka norrland skulle det vara en omöjlighet att INTE rida i mörker....en bra pannlampa funkar alldeles utmärkt och skogen är så underbar och stilla på kvällen....:D

:bow::bow::bow::bow:
Halelulja....kunde inte ha skrivit det bättre själv.
Håller igång precis som vanligt. Kanske inte precis som någon skrev på de snårigaste stigarna men på alla vanliga skogsvägar som jag brukar rida på.....skulle vara helt omöjligt att rida annars....

pannlampa är dock guds gåva till oss just nu!

*KL*

Det är väl mest bara att "bita ihop". Själv är jag medryttare på en häst som står i ett stall som har både ridplan och manege, problemet är bara att de dagar jag rider är manegen bokad för lektioner, och ridplanen är oupplyst. Har heller inga helgdagar på hästen så det blir mest till att rida när det är mörkt.

Vi har som tur var upplysta grusvägar närmast stallet, så om man rider dessa har man fått till en tillräckligt lång ridtur, det blir bara en aning träligt i längden då vägarna bara är två.

Förut hade jag ingen skillnad när och hur jag red i skogen, men efter att en stallkompis dog förra året i en ridolycka där hästen troligtvis blivit skrämd av ett rådjur så väljer jag nu vägarna fram om skogen.

Ja jag rider som vanligt, jag hoppas att det gäller för de flesta här "i norr" annars måste ju hästarna gå i ridhus hela tiden med tanke på hur mörkt det blir. För mej är det en självklarhet att hästarna jag rider ska få komma ut även om jag tycker att det är mörkt och kallt! Det är bara att ta på sej lite extra och en pannlampa. ;)

Jag rider på som vanligt, man ser bättre än man tror.
Ögonen vänjer sig snabbt även om det är svårt att tro när man står i stallet.

Jag rider också samma grusväg när det är mörkt. Eller i paddocken.Undviker skogen när det är mörkt, för jag blir lite paranoid själv och ser älgar överallt :p

När det är gott om snö som packats på asfaltsvägarna brukar vi trava och ibland ta en galopp i de upplysta bostadsområdena runt stallet. Självklart på lämpliga ställen, dvs inte förbi någons garageuppfart osv.

Sedan passar jag på att rida ut lånturer på helgerna och loven.

Tja man kämpar sig igenom vintern. :) Rider längs vägarna. Vintern är ju exemplarisk till konditionsträning. Mycket barbacka ridning, händer ju aldrig sommartid..
Dert handlar nog mest om ens egna inställning!

På min förra häst red jag mkt i skogen på kvällarna. Mysigt, speciellt om det faller stora flingor snö. :) Det längtar jag efter nu, men har precis påbörjat inridning av unghästen så det får vänta ett par månader. Jag red de vanliga stigarna och det gick bra, även trav o galopp på grusvägarna o bra skogsstigar.
Men ... så har jag en kanonpannlampa också :bow:, avsedd för orinterare som jag sätter fast med kardborr på en plasthjälm. Märke: Silva 478, säljs av letro, går nog att hitta på nätet. Den har ett starkt ljus, nästan som ett billjus och en lite svagare variant som man kan växla mellan. Den räcker ca 2,5 tim på det starka ljuset, 20W halogen och dubbelt så länge om man har på halva styrkan. Ett laddningsbart batteri som jag har i fickan. Den kostar ca 2200,- men det har varit värt vartenda öre.
Jag tyckte att hästen nästan var lugnare i mörker, hon var iofs ganska lugn men jag tyckte hon såg mindre spöken i mörkret.
Så nu går jag faktiskt och längtar efter mörkerridning.:p Knasig, ja kanske :D

men hur långa är era sk vintervilor då? det är ju mörkt större delen på året.
lställer ni av hästarna i flera månader? (ren allmän fråga nu..)

Jag ställer inte av min men trappar ned på ridningen. Det blir mycket skritt ute i mörkret elle så får man åka iväg till ridhus/ridbana. Vilket jag inte alltid hinner med när man jobbar fram tills 8 på kvällarna och har en timmes resväg hem.
hastar när det är såhär mörkt/hårt ute. :crazy:

Att det är mörkt spelar ingen roll, men underlaget dock!

Jag skulle aldrig låta mig eller min häst begränsas av mörker! Jag rider som vanligt i mörker förutom att jag inte "urskogar". Det gör jag på mina lediga söndagar! Brukar tänka att jag är så lyckligt lottad som har världens största ridhus, helt utan väggar!
Lämnar förövrigt aldrig huset utan pannlampa.

Vi rider även om vintern vi... dock bara i mörker om vi vet att det är ok underlag. (när det är ljust ser man ju var det är ok och inte) Givetvis har vi reflexer och så vidare.

...rider ut i skogen sedan så brukar jag kanske.. hmm sjunga lite på vägen för att liva upp stämningen:rofl:

Stackars min häst fick höra alla julsånger i det oändliga. Han var inte van att ridas ut själv när jag fick honom heller så försökte hålla oss båda vid gott mod:D

Jag har ridit överallt även "off-road" i mörker. Men se till att ha tillräckligt med batterier i lampan. Inte roligt när den slocknade mitt i skogen där terrängen var ganska besvärlig. Fick förlita oss på en pytteliten mobiltelefonlampa. Jag red först och halvlåg på hästen och lyste vägen ca 5 meter framåt. Sen fick jag vända mig om och lysa min kompis framåt 5 meter. Så fick vi hålla på...

Numer skulle jag nog inte välja så besvärliga vägar i mörker. Får skylla på att jag var ung och dum, var nog för hela 2 år sedan:angel:

Jag skrittar mest ut om det är kolsvart ute, möjligen lite trav el.tölt. Men ingen galopp. Försöker att undvika de allra snårligaste ställena och rida på lite bredare ridvägar. Försöker att passa på att rida ut när jag är i stallet mitt på dagen, för att slippa det värsta mörkret.

Jag fick min första häst i början av september. Och på vintern får man, bita ihop. Har jag märkt! har lyxigt nog tillgång till belyst paddock så oftast funkar det, men har det regnat är den förvandlad till en swimmingpool inom 3 sekunder och har det snöat får man ju sitta av och ta bort styltor vartannat steg :mad: Men det får funka! Ställa av hästen gör jag inte, men hon är kanske inte i toppkondis just nu...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 465
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 683
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar