Ridning på vintern

Sv: Ridning på vintern

Har andra som rider ut, men visst på sommaren blir det ju en del galoppträning, men kondition behöver inte bara betyda galoppträning på fält. Genom att ex rida två gånger om dagen och rida längre än 1 timme så får hon bra kondition. Går som sagt 130-140 klasser och konditionen har aldrig varit problem.

Har aldrig gillat att rida ut, är så jäkla tråkigt, och så har man hela hästen i handen sen dan efter med tanke på att hon aldrig kan hålla sig lugn när vi rider ut, pullar, stutsar och drar som en tok! Så tar det två dagar innan hon lugnat sig igen!

Hade jag haft en annan häst hade det säkert blivit mer uteritt!

Då är jag bara nyfiken på vad du gör när du jämt rider i ridhus/bana?
Behöver lite tips ;)
Jag har såå svårt att komma på vad jag ska göra i ridhuset när jag inte tränar så jag måste typ planera flera dagar i förväg.

Jag brukar lägga upp träningen så att jag i förväg planerar ridpasset, vad jag ska fokusera på. En dag kan det vara att få henne extra mjuk i bogpartiet, då rider jag mycket öppna,sluta, förvän sluta och skänkelvikning. En annan dag kan jag bestämma att jag ska fokusera på avsakningar och ingångsättningar, och försöka få den perfekta halten:angel: Eftersom min hopppålle är oerhört pigg så hoppas hon 3 ggr i veckan, en gång ordentligt för tränare och sedan hoppar vi små bockar 2 ggr i veckan.

Rid mycket bomm-övningar, det är varierande och de flesta hästar gillar det mer än vanlig dre träning. En enkel variant är att du lägger ut två bommar på långsidan, ca 24-26 meter, försök att variera antal galopp språng mellan bommarna, kunna göra halt mellan bommarna och fatta ny galopp.

En annan bomövning som gör att du får bra koll på framförallt hästens yttersida, men som även hjälper dig att forma hästens insida är om du lägger ut 4 bommar som i ett kors på voltspåret. Träna att variera antal galoppsprång mellan bommarna, allt från fyra till två. Det är mycket svårt och kräver mycket träning, men ger resultat när det väl fungerar. Till slut kan man sitta och leka och variera galoppsprång mellan 3-2-4-3 osv:) Det har man alltid nytta av i hoppningen.

Har massor med övningar som jag brukar träna, blir alldeles för långt om jag ska skriva ner allt:Dmen hoppas du fått lite tips, men mitt tips är att försöka fokusera på olika grejor varje ridpass!

Lycka till!

Jag rider mest ut i skogen, det är skönast på vintern när det är snö och hästen får plumsa och jobba, han tycker det är jättekul. Jättebra träning! Sen brukar jag klättra mycket med pållen i bergen och ibland kör vi lite bomövningar för att han älskar det, men jag lägger alltid in 2-3, ibland 4 vilodagar i veckan så han ska kunna återhämta sig.

Jag har tillgång till ridhus så här är det ingen större skillnad mot annars :D kan hålla i gång normalt förutom om det är runt -20 grader då underlaget brukar frysa till och det blir väldigt hårt, då blir det bara skritt men när det är de temperaturerna brukar jag inte rida så mycket ändå. :p

Våra ridvägar ute är ingen hit om det är mörkt, vi har i princip bara skog och sedan måste man passera över en stor väg så jag rider bara när det är ljust. Därav är det inte många gånger under vintern som hästen är ute i skogen.

Den ena rids normal mkt under vintern. Tränas för tränare 2 dagar /vecka i ridhus. Sen blir det oftast en gång till i ridhuset under veckan.
Annars blir det hemma.
4brodd och snösulor i varje fossing, sen är det bara att köra på. Är det hårt travar/galopperar jag inte på vägen. Men gärden och skogsvägar är fin fint att arbeta lite på. Allra helst när det inte är nyplogat.. :) Sen är det ju bara att klä sig efter väder och hur mörkt/ljust det är..

Den andra blir 4 nu i vår och har haft en vila, hon ska komma igång och jobba nu igen. Så mkt ute i skogen för hennes del i vinter. Någon gång/ veckan i ridhus.

Om du rider på dagarna så kan du ju rida ut och när det är mörkt så kan du ju rida i ridhuset..

jag öser runt i snön, :love:
ute i skogen å rider på som vanligt, ni som inte har snö, är det allt lite synd om....
riktigt bra muskelarbete, kondition och så...
sen 1-2 dagar/veckan i ridhus, som vi måste fara till..

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 616
Senast: ako
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka