Ridning på vintern

Q

Qyenn97

Hur rider ni era hästar på vintern? Nu när det är så hårt, halt och mörkt att rida ut så undviker jag det i största på av olika anledningar, och därför behöver jag lite tips. Känns som lite trist för både Calle och mig att rida i ridhuset varje dag. Hur varierar ni eran ridning på vintern? Hoppa kan man ju inte riktigt göra varje dag. Longera känns inte heller som ett alternativ då min häst behövs ridas och inte får longeras så ofta. Vill ha många tips på hur ni sysselsätter er!

Sv: Ridning på vintern

Jag brukar sitta och rida på stubbåkern, tycker det funkar utmärkt när inte ridbanan lockar:d

Jag har ett litet ridhus, och det är lite krånligt att hoppa i det:smirk: men det funkar perfa på vinter när det är mörkt och kallt ute.

Men jag försöker rida ut när det inte är halt och så.

Okej. Här hos mig är det asfalt 50% av uteritten och den blir lätt väldigt hal. Men vill ha lite mer tips vad ni gör när ni rider för att få variation och inte bara tragglar samma markarbete samma gång. Någon som rider mycket med bommar?

på vintern rider jag ute så ofta jag kan. han går träning måndag-tisdag, vilar onsdag och sen rider mamma torsdag eller fredag. annars så rider jag på skogsvägen, när det är snö som blivit plogad och sen bilar som kört på är den perfekt att rida på, bara man har ordentligt med brodd. den är rätt så bred så de går ju att göra lite skänkelvikningar, öppna, sluta tempoväxlingar, allt sånt typ, och så kan man såklart ösa på i galopp en stund också :D min häst längar nog efter vintern så han slipper gå i ridhuset varje dag...:angel:

Våra hästar har vintervila, trappar ner träning under november, vilar så under så gott som hela december, sätts igång succesivt under jullovet.
Det är trist för alla när det är mörkt...

Ja, själv har jag inte tillgång till ridhus (Förutom när vi packar in oss i transporten och åker en bit) så för mig är det ridning ute alla dagar ^^

Försöker rida på våran lilla halvt belysta ridbana ibland men eftersom min häst inte har dressyr som favorit och inte får hoppas blir det mest uteritter.

Men jag brukar iaf rida där det är lite belysning, eftersom jag bor i en by så går det ganska bra ändå fastän man ibland blir less alla idiotiska bilister :P

Annars kan man ju alltid tolka bakom hästen, köra/tömköra, fara på en mysig barbacka tur på morgonen innan skolan/jobbet :)

Innan snön kommer så är det inte så roligt. Då brukar jag skritta typ 30 min på asfalt och sen rida 30 min i ridhuset. Antingen över bommar/smååå hinder eller bara låta honom lattja runt fyrkantspåret lång och låg i galopp medans jag står upp i fältsits. Det tycker min häst är skitkul.
Sen när snön kommer kan man ju galoppera där det är asfalt och grusvägar med, då finns det hur mkt som helst att rida på här, men det är ju ett tag kvar.
Men innan dess, med bommar kan man göra mycket.

Tömkör! Skitsvårt i början men när man väl fått in timing o känsla är det jättekul!

Jag har inte så mycket annat val än att rida ute. Åker till ridhuset en gång i veckan med unghästen men mer hinns det inte med. Spec inte med den andra eftersom han är så jobbig att lasta.

Jag rider på ängarna och på skogsvägarna. Nu när det är så hårt blir det bara skritt men när snön kommer blir det trav och galopp med, så länge det inte är FÖR mycket snö så man drar på sig nån senskada. Pulsar lite ibland men väldigt korta pass för att inte benen ska ta skada. Gillar inte vintern alls när det gäller hästeriet.

Tömkörning kanske vore nåt? Jag tömkör min unghäst mer än jag rider för tillfället då han är lite vinglig och måste hitta sin egen balans innan man rider för mycket. Man kan ju jobba hästen utmärkt även på töm om man har den kunskapen.

jag lyckas rätt bra att rida hästen endå, har aldrig haft varken ridbana eller ridhus på gården och ändå har jag alltid haft tävlingshästar, har även svårt att komma iväg med transporten för våra grusvägar blir så himmla isiga. Jag rider mkt på fält, där det alltid är ljusare, håller mig till öppna ridvägar som jag känner till och förösker ge mig ut så snabbt som möjligt, rider även inte så länge.

det posetiva med vinter och rusket är att det ofta är månklart och eller lite snö - de gör de hela betydligt ljusare. :)

rider även biland med pannlampa, och det hjälper faktiskt.

jag lyckas rätt bra att rida hästen endå, har aldrig haft varken ridbana eller ridhus på gården och ändå har jag alltid haft tävlingshästar, har även svårt att komma iväg med transporten för våra grusvägar blir så himmla isiga. Jag rider mkt på fält, där det alltid är ljusare, håller mig till öppna ridvägar som jag känner till och förösker ge mig ut så snabbt som möjligt, rider även inte så länge.

det posetiva med vinter och rusket är att det ofta är månklart och eller lite snö - de gör de hela betydligt ljusare. :)

rider även biland med pannlampa, och det hjälper faktiskt.

Så har jag det oxå, funkar helt OK, men ett ridhus skulle ju inte sitta fel ;) Det är dock bara 20-30 min skrittväg till ridhuset så jag brukar faktiskt rida dit ganska ofta, bra som uppvärmning/avskrittning.

Men tror det är bra för hästarna att vara ute och inte sitta och harva i ridhuset som jag säkert hade gjort om jag haft ett i anslutning till stallet:angel: Mysigt att rida ute oxå, fast just nu känns det inte alltfö kul innan hovis har hunnit sätta på snösulor och man inte har hunnit få in tekniken för hur man broddar än :p

Jag är i ridhuset 1-2 dagar i veckan, resten rider jag ut, håller igång varje dag. Det finns ett jättebra fält vi kan rida runt och där får pållis galoppa, på grusvägar är det skritt som gäller när det är som hårdast men när det är mjukare och inte så halt går det bra med trav och galopp. Passa på att klättra när det är så hårt att man inte kan göra annat... Lite skogsdressyr i skritt, skogsstigar brukar ju hålla sig fina även när det är kallt och är det öppen kan man ju utnyttja det... Man kan ju göra rätt mycket även om man bara skrittar. Skritt på asfalt stärker ju senor och ligament...

Så har jag det oxå, funkar helt OK, men ett ridhus skulle ju inte sitta fel ;) Det är dock bara 20-30 min skrittväg till ridhuset så jag brukar faktiskt rida dit ganska ofta, bra som uppvärmning/avskrittning.

Men tror det är bra för hästarna att vara ute och inte sitta och harva i ridhuset som jag säkert hade gjort om jag haft ett i anslutning till stallet:angel: Mysigt att rida ute oxå, fast just nu känns det inte alltfö kul innan hovis har hunnit sätta på snösulor och man inte har hunnit få in tekniken för hur man broddar än :p

samma här.... snön kom igår här... jag har varken snösulor eller broddar, så brodda tänkte jag göra ikväll. Men min 4-åring ska ändå vila lite nu, så funderar på att avakta! :)

Eftersom det värsta jag vet är att rida ut så blir det mycket ridhus på vintern och ridbana på sommaren:angel: Min häst är van vid det, men brukar låta en annan rida ut henne någon gång i veckan. Hon går som regel dressyr tre dagar i rad och skrittas eller joggas bara dagen efter för att "återhämta musklerna" lite.

Så som du förstår så blir det ännu mindre uteritt för min del på vintern. Litar inte på underlaget som är på stubbåkrar eller fält tillräckligt mycket för att jag skulle kunna jobba henne där, är antingen för mjukt eller hårt eller knöligt. De gånger hon rids ut så blir det isåfall skritt och samlad trav!

Man kan ju variera arbetet även i ridhuset med hjälp av bommar och varierade övningar!

Gillar du inte att rida ut? :eek: Det är ju kuuul ;)
Visst, ösa på i galopp över fält känns inte så säkert med tanke på underlaget så det gör jag inte, men på grus och skogsvägar med snö på är det ju heelt perfekt.
Hur tränar du kondition på din häst om du aldrig rider ut? Iofs går det väl, men jag har alltid fått för mig att hästen tycker det är roligare och så att vara ute och trava i låg form i typ 5-10 km och sen skritta lika långt, än att trava varv efter varv i ridhuset.

Gillar du inte att rida ut? :eek: Det är ju kuuul ;)
Visst, ösa på i galopp över fält känns inte så säkert med tanke på underlaget så det gör jag inte, men på grus och skogsvägar med snö på är det ju heelt perfekt.
Hur tränar du kondition på din häst om du aldrig rider ut? Iofs går det väl, men jag har alltid fått för mig att hästen tycker det är roligare och så att vara ute och trava i låg form i typ 5-10 km och sen skritta lika långt, än att trava varv efter varv i ridhuset.

Håller med! Hur får du upp konditionen på din häst? O finns det sen ngt härligare än att ligga o cantra runt fält? :love: Gud vad jag längatr till sommaren...

mycket träning i ridhus.. åker dit med transport.

men så snart mitt ridhus tänker befinna sig på gården så blir det nog mest i det som jag kommer rida. annars blir det mest skritt turer runt sandstigarna här.

En optimal vecka på vintern ser ut såhär för min unghäst:

Måndag: Vila
Tisdag: Ridhus
Onsdag: Uteritt i mörkret med pannlampa
Torsdag: Dressyr för tränare i ridhus
Fredag: vila
Lördag-Söndag: Uteritter i dagsljus

På så sätt blir det bara en dag i veckan jag måste ut i mörkret. Nu tränar jag inte dressyr varje vecka så ena veckan blir det uteritt i mörker den dagen också. När jag hopptränade innan uppehållet så var det varje onsdag.

Håller med! Hur får du upp konditionen på din häst? O finns det sen ngt härligare än att ligga o cantra runt fält? :love: Gud vad jag längatr till sommaren...

Åhh det är ju så underbart :love:
Och vi har det helt perfekt med en cykelbana (som vi får rida på) i närheten som när den plogats är en enda låååång raksträcka som man kan galoppera på :D
Fast det måste ju vara tjockt med snö, men det brukar det bli.

kl

nu tycker jag att det är skitkul att rida, inga flyfän och björnarna ha gått och nanna..så på med långkallingar, ta med varmchocklad i en liten termos och ut & Njut. :love: lite till snö så är det perfa!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 616
Senast: ako
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar