Ridning och samling

Sv: Ridning och samling

Jag håller helt med om detta ang. din sista paragraf, tyvärr har kvaliteten i lätt klass överlag försämrats ngt extremt de senaste 10 åren vad jag kan se, och jag bor i ett av sveriges mest häst tätaste län. Det finns givetvis en klick folk som är riktigt duktiga, men sen är det ett stort glapp och resten av folket släpar efter/har gått bakåt rejält och den duktiga klicken går snabbt vidare och rider LA som uppvärmningsklass möjligen, och sen MSVC vilket gör att de huserar på snäppet högre tävling. Tyvärr är det väldigt vanligt numera dessutom att startfältet på lokal lättklass tävling i LB-LA fältet, består av "resten av folket" precis som axel är inne på, att vinnaren inte ens rider på godkända 60 %. Med ett sånt startfält är det mkt svårt för domaren att få till en vettig skala. Har råkat ut för detta alltför många gånger, överdomaren slår upp händerna över nivån på hela fältet, då det inte finns ngn differens som sätter ribban åt hur det SKA vara kvalitets mässigt för att nå över ribban, och att då döma startfältet blir ytterst svårt för bedömande domare.
Folk hoppar dessutom runt bland flertalet tränare som de rider för parallellt, och regeln att ingen domare får döma sina egna elever har det gått total inflation i dessutom.

Senast ändrad:

Nej jag tycker inte domarna ska vara hårdare utan mera noga med vad de betygsätter. Hur hästen arbetar är viktigt och en häst som inte arbetar genom kroppen ska inte få höga betyg.
Att hästen arbetar bakifrån och över ryggen är viktigt även på lägre nivåer. Sen att formen är mera öppen i lägre klasser är självklart, men kopplingen bakifrån och fram ska man vara noga med tycker jag. Det är alldeles för vanligt med ryttare som hänger i tyglarna och bär hästens huvud. Hästen får inte bakkärran med sig och bär sig inte själv. Fel utgångsläge. DÄR ska domarna vara mera noga. (tycker jag)

OK, då är jag med på hur du (och Immer) menar. Förlåt för missförståndet;)
Jag håller dessutom med. Om formen brister i lätt klass så kommer det knappast att bli bättre högre upp. Det är jätteviktigt att ryttarna lär sig rida hästen i korrekt form från början, alltså korrekt i förhållande till den utbildningsnivå ekipaget befinner sig på. Och att felaktig form verkligen påpekas.
Jag tycker för övrigt att det är bra med de nya kvalreglerna då förhoppningsvis fler förhindras att utsätta sina hästar för krav de inte är klara för.

Jag håller också med Mackan om den sänkta kvalitéen de senaste åren. Jag tror det beror på dels att fler skaffar häst nu och dels på att har man skaffat en någorlunda hyfsad häst så ska man "självklart" tävla också. Är hästen sedan utbildad en bit och väl grundriden från början så misstänker jag att somliga ryttare slarvar med att rida för tränare. Hästen är ju duktig och ryttaren överskattar sin egen förmåga och tror att h*n kan ju träna själv. Plus att det på vissa håll hoppas friskt mellan olika tränare, om en ställer "obekväma" krav så är det lätt att hoppa vidare till nästa istället. I somliga klubbar har det dessutom blivit nästan omöjligt att delta i träningar i klubbregi, träningar förläggs till vardagar och dessutom dagtid då endast skiftarbetare eller hemmavarande personer kan delta, när någon träning (eller clinic) förläggs till helgen så blir det rusning till de få platser som finns. Förr, och nu låter det som om jag är 100 år, så var det oftast bara att anmäla sig till de träningar som ordnas. Nu får man fixa sin träning själv och vara beredd på att åka ganska långt för att det ska bli bra. Det är inte alla som vill/kan det. Men tävla vill de...

Vad gäller skillnader så skulle jag vilja säga att det dessutom skiljer rejält i kvalité mellan lokal och regional nivå.

Det är oxå stor skillnad på om det är LB O LA eller LA o MSV B.

Bra MVS B ekipage startar ibland även i LA- som uppvärmning.

Det som är konstigt med bedömningen och domarnas kompetens är ju att det står en sak i TR och en annan sak premieras vid ritten.

Ta tex i lod då eftersom Alex gärna vill prata om det; I TR står att hästen ska vara i lod eller strax framför. Hur kan det då vara så många hästar som rids bakom lod eller kraftigt bakom lod som får höga poäng?

För övrigt vill jag bara föreslå att du Axel som tycker det är så positivt med en häst som går bakom lod; gå en timme med ditt huvud fällt framåt och titta ned på marken du promenerar på. Känn efter hur det känns för det är samma som för hästen; dvs du försätter lederna i ytterläge och tänjer på båda muskler och ligament. Bekvämt?

För övrigt en bra bok för de som är intresserade av att utöka sin kunskap!

Du kan ju börja med att ta en titt i övriga trådar så kan du snart konstatera att problemet med en bra grundform på hästen knappast finns att skyllas enbart på TR eller inom tävlingsridning. Gillar man att förbi gå hela utbildningsskalan för att hästen är samarbetsvillig och ställer upp har man missat i princip lika mycket som de domare du syftar till. :cool:

Det som är konstigt med bedömningen och domarnas kompetens är ju att det står en sak i TR och en annan sak premieras vid ritten.

Ta tex i lod då eftersom Alex gärna vill prata om det; I TR står att hästen ska vara i lod eller strax framför. Hur kan det då vara så många hästar som rids bakom lod eller kraftigt bakom lod som får höga poäng?

Men TR är ingen ridlära som talar om hur man kommer till den nivå man vill vara, TR talar om hur det optimalt ska vara på tävling, optimalt.

Bakom lod är tillåtet, under utbildning, och även under tävling, förutsatt att hästen bjuder, arbetar framåt, alltså inte backar av och då självklart har kvar stödet.

Då tycker jag att du ska läsa i annan tråd om en häst som tvingas att "trampa" trots att den inte har ens en skymt av det mest grundläggande ännu, och känn efter vilken du vill vara. Den hästen som pressas till detta, efter år av misshandel desssutom som det skrivs, eller en häst som får gå med nosen där den bäst vid sin utbildningssståndpunkt kan få med ryggen på ett sätt som gynnar dess muskling.

Förstår du inte den frågan kan jag inte göra något för dej! Jag vet vad jag skulle välja alltid alltid alltid. Om jag vore häst.

Men att hästen går i hög form med nosen framför lod är en optimal ridform, inte tävlingsform. Dvs optimal för att få hästen att ta mer vikt på bakbenen. Det har man ju även kunnat visa genom försök nu.

Sedan att man varierar hästens arbetsställning för att låta muskler slappna av och få ryggen i rörelse är ju naturligtvis nödvändigt och att det inte är ngn katastrof om hästen går bakom lod osv. då de ofta trots allt är mer reglerbara bakom lod än kraftigt framför...

Nästan alla i europa rider ju faktiskt för sitt nöjes skull och de flesta hästar går bara 1 timme om dagen med ryttare så då spelar inte formen så stor roll egenligen, bara hästen är reglerbar och man inte kräver orimliga saker av den....att man tränar upp den för det ändamålet man ska använda den till helt enkelt...

den optimala ridformen är aldrig statisk, utan snarare är kvittot på en stärkande optimal form just att formen ska gå att variera precis hela tiden. jag skulle vilja se den häst som stärks och främjas av att ständigt gå i statisk form vare sig det är framför eller lite bakom lod. Har hittills aldrig sett det, av endera sorten. en hög form framför lod lär inte leda till ngn större framgång om den ständigt eftersträvas, det vågar jag lova dig. det känns rätt etablerat om man är insatt i hur grundutbildning för att stärka sin häst fungerar, det inser du nog själv.

Då tycker jag att du ska läsa i annan tråd om en häst som tvingas att "trampa" trots att den inte har ens en skymt av det mest grundläggande ännu, och känn efter vilken du vill vara. Den hästen som pressas till detta, efter år av misshandel desssutom som det skrivs, eller en häst som får gå med nosen där den bäst vid sin utbildningssståndpunkt kan få med ryggen på ett sätt som gynnar dess muskling.

Förstår du inte den frågan kan jag inte göra något för dej! Jag vet vad jag skulle välja alltid alltid alltid. Om jag vore häst.

Jag har sett föl trampa i hagen - stackars dem. Skämt å sido, jag tror att du läser in saker som faktiskt inte är som du tror.
Det finns många olika sätt att göra saker på och att ta tillvara på det som hästen bjuder på i stället för att "tvinga" den till att göra saker i en bestämd ordning fungerar för det mesta mycket bra. Det kräver kunskap, flexibilitet och gott omdöme hos människan. Men det är ju min erfarenhet, dina erfarenheter är tydligen annorlunda.

så är tydligen elisabeths också, för hon har ju bestämt sig för att allt bakom lod är djävulen själv. så du kanske ska addressera även henne, just runt kunnigheten och flexibiliteten runt olika tänk och praktiseranden för hästens väl och ve och välfrämjande ?

att hästar naturligt och glatt trampar i hagen har väl lika lite att göra med det som diskuteras som att för att vända på steken ungefär 180 grader, även blockhalta hästar kan glatt kuta runt i hagen på eget bevåg?

så är tydligen elisabeths också, för hon har ju bestämt sig för att allt bakom lod är djävulen själv. så du kanske ska addressera även henne, just runt kunnigheten och flexibiliteten runt olika tänk och praktiseranden för hästens väl och ve och välfrämjande ?

Visst hade jag kunnat göra det.

att hästar naturligt och glatt trampar i hagen har väl lika lite att göra med det som diskuteras som att för att vända på steken ungefär 180 grader, även blockhalta hästar kan glatt kuta runt i hagen på eget bevåg?

Nä, blockhalta hästar kutar inte runt i hagen. Att halta hästar rör på sig torde kunna bero på att det alltid är bättre för en kropp att röra på sig även om det gör ont. Men det ska vara lagom och det kan vara svårt att avgöra vad lagom är.

Det finns många olika sätt att göra saker på och att ta tillvara på det som hästen bjuder på i stället för att "tvinga" den till att göra saker i en bestämd ordning fungerar för det mesta mycket bra. Det kräver kunskap, flexibilitet och gott omdöme hos människan. Men det är ju min erfarenhet, dina erfarenheter är tydligen annorlunda.

Jag skulle vilja påstå att det krävs långt större kunskap, flexibilitet och gott omdöme att utbilda en häst korrekt efter utbildningsskalan än att gå bakvägen, som att tro sig ex kunna samla utan schwung och rakriktning.

Bakvägen blir ju bara krumelutter utan bak, rygg och energi, och det är ju inte det minsta konstigt att det fungerar mycket bra-hästen slipper ju arbeta.:cool:

Det är det ju jag skriver att det är nödvändigt att variera formen som vid all träning....och för att låta hästens rygg slappna av och röra sig mer är låg form, skritt på lång tygel tex. bra...

Men för att få hästen att ta mer vikt på bakbenen är just hög i nacke och nosen framför lod lämplig...

Jag skulle vilja påstå att det krävs långt större kunskap, flexibilitet och gott omdöme att utbilda en häst korrekt efter utbildningsskalan än att gå bakvägen, som att tro sig ex kunna samla utan schwung och rakriktning.

Bakvägen blir ju bara krumelutter utan bak, rygg och energi, och det är ju inte det minsta konstigt att det fungerar mycket bra-hästen slipper ju arbeta.:cool:

Fast jag ser det inte som att gå bakvägen att ta till vara det som bjuds.
Jag når bäst resultat av att vara så flexibel jag bara kan och nyttja alla verktyg i min låda.
Min slutsats är att det helt och hållet beror på vad man har för häst framför sig.
Jag har lärt mig oerhört mycket av att se olika människor träna olika typer av hästar på olika sätt och sedan haft turen att kunnat träna själv.
Många gånger har jag inte förstått, då har jag frågat och sedan utvärderat.

Allt är inte vad det synes vara vid första anblicken.
Det lönar sig att vara ödmjuk.

Jag når bäst resultat av att vara så flexibel jag bara kan och nyttja alla verktyg i min låda.

Finns inte grunden till det som vissa tycker sig se bjudas blir det inte rätt i slutändan.

Sedan är inte utbildningsskalan statisk, vissa av punkterna har samband, såklart då mer än andra, för att ta ytterlighet, det är ingen ide att tro sig börja kunna samla om inte takt, lösgj o stöd fungerar och det saknas energi o bjudning.

Finns inte grunden till det som vissa tycker sig se bjudas blir det inte rätt i slutändan.

Sedan är inte utbildningsskalan statisk, vissa av punkterna har samband, såklart då mer än andra, för att ta ytterlighet, det är ingen ide att tro sig börja kunna samla om inte takt, lösgj o stöd fungerar och det saknas energi o bjudning.

Det beror iofs på vad man vill åt i slutändan. Jag upplever det som att ju större erfarenhet man har desto mer vågar man gå ifrån "mallen", därför att man har sett det förut och kan förlita sig på sin erfarenhet. Man vet liksom hur man ska få till det.

Vad gäller kvaliteterna, så har det diskuterats mycket på det här forumet, jag har konstaterat att de varierar mkt bl.a beroende på om man tävlar el inte, vilken typ av häst man har, hur pa osv.

Jag tycker att det är viktigt att man alltid utgår ifrån det som man faktiskt har - inte från vad man skulle vilja ha.
Att umgås med hästar är ju absolut inte statiskt på något sätt, det är ju det som gör det så otroligt utvecklande. Ingen häst är den andre lik.

För övrigt vill jag bara föreslå att du Axel som tycker det är så positivt med en häst som går bakom lod; gå en timme med ditt huvud fällt framåt och titta ned på marken du promenerar på. Känn efter hur det känns för det är samma som för hästen; dvs du försätter lederna i ytterläge och tänjer på båda muskler och ligament. Bekvämt?

För övrigt en bra bok för de som är intresserade av att utöka sin kunskap!
:rofl:
Men Herregud.

Ställ dig på alla fyra- dra ut halsen en halvmeter o sätt på ett stort tungt huvud längst ut. Då kommer du att känna i vilka ligament det drar. Sätt sedan dessutom en klump på ryggen som hindrar den från att röra sig som den kan utan.

hästen ska bära sin hals o huvud själv, men.... den kan behöva träna på annat sätt för att stärka hela kroppen- över ryggen.

Senast ändrad:

Min slutsats är att det helt och hållet beror på vad man har för häst framför sig.
Jag har lärt mig oerhört mycket av att se olika människor träna olika typer av hästar på olika sätt och sedan haft turen att kunnat träna själv.
Många gånger har jag inte förstått, då har jag frågat och sedan utvärderat.

Allt är inte vad det synes vara vid första anblicken.
Det lönar sig att vara ödmjuk.
Vad är det för resultat?
Vem säger att det är korrekt?

eller känns det bra?

Det är inte så enkelt att man bara behöver titta på var hästen har sitt lodplan. Det behöver inte alls vara fel att hästen hamnar lite bakom lodplanet. Så länge det går att variera formen. Ofta hamnar dessutom unga hästar lite bakom lod då styrkan ännu saknas, de är för veka i nacken och orkar ännu inte bära upp sig helt. Det är något som måste komma pö om pö och man ska inte fixera sig vid var nosen är.

Det blir ofta alldeles för mycket huvudfixering när man istället måste titta på hur HELA hästen arbetar och komma ihåg att "motorn" sitter bak.

Här kommer också svårigheten under bedömning, att kunna avgöra om hästen faktiskt arbetar genom ryggen trots att nosen kunde placeras längre fram, eller om den faktiskt är låst i överlinjen. Att ekipage kan hamna högt trots att formen är lite för kort beror på att uppvisningen är korrekt i övrigt och hästen är lydig plus att startfältet i övrigt är svagt. Betygen blir dock inte så höga som de hade kunnat bli om formen varit mer korrekt, de där 8orna som hade kunnat utdelas har kanske förvandlats till 6or istället.

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 863
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 332
Senast: Grazing
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 663
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kommit fram till att jag faktiskt har fått en hel del nya insikter efter min ridolycka. Några av dom har jag nämnt förut. Dels...
Svar
0
· Visningar
546
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka