Ridning och samling

Sv: Ridning och samling

KL
Men kom igen nu va....grader i helvetet o.s.v. Det är väl ingen som förespråkar att hästen ska ridas kraftigt bakom lod ett helt ridpass eller trampas ett helt ridpass. Eller...???:confused:
Statiskt är dåligt oavsett hur man gör det!!
Allt träning är för övrigt nedbrytande, det är vila och mat som bygger.
Vill man inte träna en dag utan promenera i skritt kallas det aktiv vila!

Det beror iofs på vad man vill åt i slutändan. Jag upplever det som att ju större erfarenhet man har desto mer vågar man gå ifrån "mallen", därför att man har sett det förut och kan förlita sig på sin erfarenhet. Man vet liksom hur man ska få till det.

Att umgås med hästar är ju absolut inte statiskt på något sätt, det är ju det som gör det så otroligt utvecklande. Ingen häst är den andre lik.

Och jag upplever det som tvärtom, destu duktigare och mer erfarna, om de tagit upp många hästar till GP, destu mer har de en mer fast mall att gå ifrån, vid bakslag backas bandet och de håller inte på och experimenterar eller frångår mallen.

Alla hästar har 4 ben, musklernas användning i bak används lika, och energi behövs för att hästen ska arbeta, och jag pratar ridning inte umgänge.

Nä, blockhalta hästar kutar inte runt i hagen. Att halta hästar rör på sig torde kunna bero på att det alltid är bättre för en kropp att röra på sig även om det gör ont. Men det ska vara lagom och det kan vara svårt att avgöra vad lagom är.

det gör dom visst det, om de triggas med av en springande flock. Det är just det som är kruxet, de är flock och flyktdjur och de springer sig trasiga utan sans och vett om situationen "kräver" det. De har ingen medveten tanke att deras stackars halta kropp mår bra av att röra sig.

Och jag upplever det som tvärtom, destu duktigare och mer erfarna, om de tagit upp många hästar till GP, destu mer har de en mer fast mall att gå ifrån, vid bakslag backas bandet och de håller inte på och experimenterar eller frångår mallen.

Alla hästar har 4 ben, musklernas användning i bak används lika, och energi behövs för att hästen ska arbeta, och jag pratar ridning inte umgänge.

Jag kan inte annat än hålla med dej helt och hållet. En person med mycket stor erfarenhet och kunskap kan variera och har förmågan att bedöma vad som är ett bra resultat, men den håller sej fortfarande inom ett ram som bland annat grundar sej i din sista mening!
Ju mindre kunskap ju större risk att man tror sej om att hitta egna fixarlösningar när man inte klarar av det som skulle behövas. Vem vill inte börja leta genvägar när det tar emot och man inser att man tagit sej vatten över huvudet, vad det än gäller? Det är ytterst mänskligt men blir inte mera rätt för det.

Vad är det för resultat?
Vem säger att det är korrekt?

eller känns det bra?

Resultat: Hästen blir friskförklarad, hästen rör sig bättre och bättre, känns smidigare och starkare, ser bättre ut.

Korrekt enligt vem: Bra fråga! Mina tränare, kompisars tränare, stallkamrater, jag själv. Och hästen blir villigare till arbete. Och det viktigaste av allt: Det känns bra!

Jag skiljer inte på ridning och umgänge.

Du har säkert rätt! Jag skulle nog aldrig kommit på tanken att börja experimentera om det inte hade varit så att jag stött på en häst som jag inte förstod. Som inte reagerade som de som jag var van vid.
Jag är dock mycket lycklig över att det inträffat därför att JAG anser mig ha fått så mycket mer pga det!
Nu mer ser jag hästar på ett helt annat sätt och jag ser även kvaliteter i hästar som jag aldrig skulle sett om jag inte gjort den resan som jag gjort.

Jag känner inte till alla era anledningar till varför ni håller på med hästar. Men jag gör det för att jag älskar hästar. För att jag tycker att det är helt fantastiska djur som ger mig väldigt mycket glädje och lär mig väldigt mycket saker, framförallt om mig själv.

För att jag ska fortsätta utvecklas behöver jag gå min egen väg.

Jag har inte som mål att vinna tävlingar - den tiden är förbi!
Så länge jag får flera uppdrag med hästar som mår bättre och jag lär mig mera är jag nöjd.

Ju äldre jag blir desto mer går jag tillbaka till mina grunder men jag har så mycket mer med mig nu, liksom ytterligare dimensioner som berikar.Men jag kommer aldrig att sluta experimentera.

Ursäkta mitt långa inlägg som kanske inte har så mycket med tråden att göra egentligen.

Jag skulle nog aldrig kommit på tanken att börja experimentera om det inte hade varit så att jag stött på en häst som jag inte förstod. Som inte reagerade som de som jag var van vid.
Jag är dock mycket lycklig över att det inträffat därför att JAG anser mig ha fått så mycket mer pga det!
Nu mer ser jag hästar på ett helt annat sätt och jag ser även kvaliteter i hästar som jag aldrig skulle sett om jag inte gjort den resan som jag gjort.

Fast du skriver fortfarande inte med vad du experimenterar?, kan du inte ge exempel?
Och bäst resultat genom att vara flexibel, vad för sorts flexibilitet och vilket resultat ger det?

Jag får en känning av att det du menar med att i umgänget med hästar vara flexibel, där ingår inte ridmässiga egenpåhittade flexibla lösningar där utbildningsskalans nivåer hoppas över bara för att det inte fungerar, eller är det med det du menar vara flexibel??

Resultat: Hästen blir friskförklarad, hästen rör sig bättre och bättre, känns smidigare och starkare, ser bättre ut.

Korrekt enligt vem: Bra fråga! Mina tränare, kompisars tränare, stallkamrater, jag själv. Och hästen blir villigare till arbete. Och det viktigaste av allt: Det känns bra!
Min erfarenhet av vuxna hästar som blir skadade o sen sätts igång är att de inte har tappat ngt alls.
den ska röra sig friskt från den dagen man sitter upp igen.

Min erfarenhet av vuxna hästar som blir skadade o sen sätts igång är att de inte har tappat ngt alls.
den ska röra sig friskt från den dagen man sitter upp igen.

Okej, men det är inte min! Jag har ganska mycket erfarenhet av rehab både på människa och hästsidan och nej, tyvärr så är det inte riktigt så enkelt i mitt liv :)

Jag har väldigt svårt för rid-rehab.

Där det sen visar sig att hästen har obotliga defekter o inte bör ridas alls o defintivt inte kräva ngt av.
Promenera...

Jag har väldigt svårt för rid-rehab.

Där det sen visar sig att hästen har obotliga defekter o inte bör ridas alls o defintivt inte kräva ngt av.
Promenera...

Men det finns ju många fall av hästar som blivit utdömda och sedan rehabiliterats så att de tävlar på rätt hög nivå. Med bra träning kan kroppen få en ärlig chans. Rehab-ridning är ju egentligen bara genomtänkt och anpassad ridning för just den hästen.

På vilket sätt skulle rehab ridningen skilja sig från de ordinationer på rid rehab som ges av veterinär, utifrån hästens diagnosticerade problem och utgångsläge?

det du beskriver om utdömda hästar har väldigt lite att göra med de sista inläggen i tråden anser jag. Utdömda hästar beroende på vad som ligger bakom, har väldigt många goda chanser att komma tillbaks om tid och rätt träning och nivå på träning finns med i upplägget, för att inte tala om slutgiltigt, vilken nivå man sen lägger det på rent fortsättningsmässigt. Det betyder för den skull inte att egna experiment eller teorier har lett till att detta förverkligats, det är där en rätt vesäntlig skillnad i sammanhanget.

KL
jag tycker senaste inläggen är väldigt flummiga och vaga minst sagt. Att förkunna på ett internet forum att man sett andra aspekter av saker och därigenom dragit sina egna slutsatser om metoder som funkar genom eget experimenterande och erfarenhet osv är för mig tyvärr inte särskilt verklighetsförankrat. Än mindre trovärdigt. Jag likställer det med ngn som säger att min bekante hade cancer och han överlevde pga sin positiva inställning samt att han varje dag drack ett glas nyponte.

såna ideologier och teorier finns det gott om. Jag förstår dock inte hur de är förankrade i ngn sorts verklighet rent statististiskt, och varför de då skulle bära något annat än rent slumpässig vikt.

Senast ändrad:

På vilket sätt skulle rehab ridningen skilja sig från de ordinationer på rid rehab som ges av veterinär, utifrån hästens diagnosticerade problem och utgångsläge?
Nej det var det jag menade att det inte gör. Men rider/tränar man efter hästens förutsättningar och tillstånd så brukar det bli bra. Det gör det ju även på friska hästar menar jag. Träning med hänsyn till individen.
det du beskriver om utdömda hästar har väldigt lite att göra med de sista inläggen i tråden anser jag.
Jag har inte följt tråden. Det var bara en kommentar på att hästar som har haft en skada rids och går sönder igen. Jag menar att det inte behöver vara så. Jag är inte alls med i vad som diskuteras här just nu utan det var alltså bara en kommentar till just det. Jag ska inte lägga mig i diskussionen i övrigt.

Nej det var det jag menade att det inte gör. Men rider/tränar man efter hästens förutsättningar och tillstånd så brukar det bli bra. Det gör det ju även på friska hästar menar jag. Träning med hänsyn till individen.

Kännetecknet för de flesta av de utdömda hästarna var att de fick långvarig, faktiskt över året, ren vila. Alltså INTE reds.

tid för vila är som sagt den stora utslagsfaktorn runt det du är inne på, inte rehab i ngn sorts ny revolutionerande annorlunda aspekt. så det har väldigt lite att göra med sammanhanget i denna aspekt.

Givetvis ska en häst som vilat av skada röra sig friskt innan man sätter igång. Men jag håller inte med om att de inte tappat när man sätter igång. De kan vara stela och jävliga jämfört med om de tidgare varit välridna och ridna så de rör sig så mjukt som de maximalt kan genom gymnasticerande och stretchande ridning. Är det en unghäst är väl skillnaden kanske omärkbar. Men på en äldre häst kan skillnaden vara stor.

KL

Ang eperimenterande och avkliv från originalmallen så anser jag att har man tex tagit upp ett antal hästar tom GP så kanske man har förmåga att avgöra om man når bra resultat med olika övningar och metoder och träningsupplägg. Rider man däremot sin egen häst på kanske lätt nivå så tror jag man många gånger kan tro lite fel pga att man inte vet vad som krävs för att nå hela vägen. Har man ridit svårklass och känt vad som krävs där förstår man grundridningen på ett helt annat sätt. Man förstår värdet av nogrannheten med grunderna. Man kan inte ha fuskat med det och få kvalitet i tex seriebyten och andra snabba övergångar tex.

Men det finns ju många fall av hästar som blivit utdömda och sedan rehabiliterats så att de tävlar på rätt hög nivå. Med bra träning kan kroppen få en ärlig chans. Rehab-ridning är ju egentligen bara genomtänkt och anpassad ridning för just den hästen.
Knappast utdömd o oxå triangelmärkta- de får inte tävla igen.

det fetstilta tror jag inte ett smack på, utan att man ger hästen den tid det tar att läka ut skadorna ordentligt o sen kör en långsam igångsättning.

folk betalar A1förs.- för användbarheten- att inte stå utan häst ett år.

Thua...
Pratar du om urgammal häst nu?

annars tycker jag inte att det är stelt o jävligt???. man får ju oxå ta det för vad det är- lite otränade bara.

Haha.. Nej, jag pratar inte a la min gamla ponny som vi misstänker funnits sen istiden.;) Men kanske en 15-åring eller så.
Jag har rätt mycket störra krav på fria rörelser än många andra har jag märkt. Men stela blir ju vi med om vi bara är och inte stretchar. Inte så stela att vi eller hästarna ser halta eller sjuka ut. Men så att det finns mer att rida bort än om den varit igång och ridits väl.
Självklart får man då ta det för vad det är. Den är otränad. Men då anpassar jag ridningen efter det och snudd på rehabrider lite med övningar som snabbt får bort det stela. För att jobba utan elasticitet och mjukhet är för mig onödigt slitage.

vi pratar nog inte om samma sak.

När en häst är frsäch fast oriden så ska den i mina ögon kunna röra sig likadant som innan, men inte lika lösgjord i kroppen- färskvaran;)

Din yngre häst är verkligen fin som snus

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 863
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 332
Senast: Grazing
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 663
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kommit fram till att jag faktiskt har fått en hel del nya insikter efter min ridolycka. Några av dom har jag nämnt förut. Dels...
Svar
0
· Visningar
546
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka