Ärligt talat tycker jag det är kul med de som dömmer snällt. Det ska ju vara roligt att tävla. På nivå lätta klasser tex tycker jag gott man kan dömma lite just.
Det är ju en sak att ligga lite högt klassen igenom. vissa ligger högre än andra. Det är ju inte så konstigt egentligen. Det som är värre (tycker jag) är att bedömningen ibland är så ojämn. En domare kan ha en ryttare placerad som etta och en annan domare har ekipaget på tex 7,e plats. Och ett annat ekipage i samma klass kan det vara tvärtom med. Domare två har det i topp, medan domare ett har det mycket längre ner. Den ojämnheten i bedömningen tycker jag är allvarligare för det är ändå samma kriterier som gäller vid bedömning och då ska det inte kunna skilja alltför mycket mellan domarna. Om den ene domaren däremot ligger högre eller lägre generellt spelar det ingen större roll.
Där är det ju hobbyryttare. Och nååågon jäkla gång tycker jag någon borde göra ngt som faktiskt kan bedömmas som "mycket bra".
Om det de visar är mycket bra i förhållande till den klass de rider ska de förstås ha poäng efter det, men en häst ska inte kunna gå och nästan bita sig i bringan ála rollkur i ett L:A program igenom och ändå vinna. Då är det i grunden fel och ingen ridning som ska premieras. Hellre då en häst som är lite för öppen i formen för klassen, men arbetar rätt. (inga toppoäng då, men högre än den andra beskrivningen)
Ok att de som tävlar LA inte är proffs. Men det som ska utföras ska ju heller inte vara av samma kvalitet som på GP.
Nej, men det ska vara de kraven som finns i L:A.
Jag har sett flertalet ryttare som rider framifrån, hänger i tygeln och får en häst som inte har med sig bakkärran. De får ändå bra betyg i de lätta klasserna och sen blir det tvärstopp när de ska upp till MSV. De har inte rätt grund att bygga på och då går det inte att komma vidare. Där har tränarna förstås ett stort ansvar, men även domarna på tävling som faktiskt bedömer resultatet av träningen.