Ridning och samling

Sv: Ridning och samling

Det är tex sånt som du beskriver som är så tråkigt. (tycker jag) Hästens form ska ju vara med i varje bedömningspunkt och hästen ska vara i den form som klassen kräver. När de rider i en felaktig form kan de inte gå vidare och jag tycker domarna borde vara väldigt noga med detta. Lätta klasser är ju utbildningsklasser och då är det viktigt att hästarna arbetar på rätt sätt för att ekipaget ska ha en chans att kunna gå vidare till högre klasser sedan.

Fast din teori att den kan gå i vilken form som helst bara den utför rörelserna på rätt plats och rider bra vägar, stämmer inte.

Bedömningspunkter genom hela programmet i Lätt A:

1. gångarter (frihet, renhet, regelbundenhet)
2. Framåtbjudning (elasticitet, mjukhet i ryggen och bakbensengagemang)
3. Lösgjordhet (eftergift på tygeln, formen osv)
4. ryttarens sits och hållning (rätt hjälpgivning)

sista punkten är
5 korrektheten i visningen, dvs vägarnas rätta ridande och utförandet mellan rörelserna.

Det finns inte en chans att den ryttare du beskriver får så bra poäng för att hon rider rätta vägar, men inget annat stämmer. Då har domaren svalt en anka.

Det var inte riktigt så jag menade :o Egentligen är det enda "felet" att hästarna är hopdragna.

Naturligtvis samlar man poäng (även vid varje rörelse) på att rida korrekta vägar.
Om galoppfattningen ska vara vid C och man hinner till hörnet innan fattning sker så står det "sen fattning" i protokollet och det drar ner på poängen.
Om en volt blir oval så drar det också ner poängen i den bedömningsgruppen. Osv.

Hennes hästar har bra gångarter, och framåtbjudning (ibland är bakbenen med), men lösgjorda vill jag inte påstå att de är. Hon sitter ganska snyggt.

På det hela taget skulle det kunna vara riktigt trevligt, men när hästarna är så korta i halsen att de knappt kan andas så borde det dömas ner.

Nej, naturligtvis kan hästen inte gå i vilken form som helst och sedan få höga poäng, men här verkar det vara huvudsaken att den kröker på nacken. Att sedan nacken sitter direkt på manken ser man tydligen inte, så länge programmet rids korrekt.

Det är inte bara en domare som svalt en anka - det verkar vara den sortens ridning man premierar i mina trakter för närvarande.

Jag brukar inte läsa protokollen, men förstår varför vissa blir placerade fastän hästens form är helt tokig.
I mina trakter finns en människa som rider sina hästar totalt hopdragna, alla hennes hästar ser ut som om de har huvudet direkt på manken. Hon rider LA med höga poäng och placeringar, tack vare att hon rider vägarna perfekt och gör saker och ting på rätt plats. Ska det vara galoppfattning vid C så fattar hon galopp vid C osv. Tekniskt rätt utförst, alltså.

Hästens form kommer ju i det allmänna omdömet, som inte påverkar så mycket. Tyvärr.

Jag gick på detta inlägget, där lät det som du menade att bara för att vägarna var bra så blev det höga poäng pga detta. I ett LA program förutsätter jag faktiskt att man utför rörelserna på rätt plats, så jag ser inga konstigheter runt det och det kan omöjligt vara detta som gör att ryttaren får bra poäng.
Om sen domaren är ute och cyklar så kan den ju för all del vara det ändå, ang. formen, men då är ju domaren ute och cyklar rent allmänt, och poängen är INTE givna för att ryttaren rider rätt vägar det lovar jag dig.

Jag tror snarare det är så att man premierar en form som kanske inte alla håller med om är korrekt. Vägarna lär ha mindre med saken att göra i detta fallet, därav min hänvisning till bedömningspunkterna. Hästens form SKA påverka samtliga bedömningspunkter, rätt dömt.

Ursäkta, men det låter en aning underligt att så många domare har fel och du har rätt? Jag vet inte vem du är, du är kanske domarutbildad och aktiv du också?

Jag har inte på något vis dömt ut domarkåren, i de allra flesta fall tycker jag att det döms rättvist och man får de poäng man förtjänat.
Men när ridningen inte längre är konst utan går ut över hästen så ska det definitivt inte premieras.

Det är mkt mer som ingår Immer.
Takt, att hästen är ihop mm. att den kan länga mm.

Om det inte är katastrof kan domaren skriva att den är för hög o kort i formen men..... De ska ge positiv kritik- förtjänsterna ska vara tydliga. Ger de ett lågt betyg ska de skriva anledningen- bristen.

Jag kan föreställa mig att nivån på övriga inte är så hög.
Var det lokal eller R?

När man kommer till nästa nivå är det mkt mer som ska uppfyllas.

Nej det är just det jag menar. Bättre utbildning behövs. Framför allt fortbildning. Det finns ju en utbildning i botten, men fortbildningen är inte alla lika noga med. Med tiden blir det mer och mer tyckande utan grund då. (för vissa) Inte bra.

Jag uppfattar det som domare åker på fortbildningskurs eller kurser varje år?

Vet du procenten?
Det säger ganska mkt.

det finns lokala tävlingar där vinnaren har 57%- underkänt.

Ursäkta, men det låter en aning underligt att så många domare har fel och du har rätt? Jag vet inte vem du är, du är kanske domarutbildad och aktiv du också?

Hon menar nog inte att alla domare har fel utan att det även finns dåliga domare. Domarkåren är ju inte så ofta överens om bedömning heller. Förr när det nästan alltid var 2 eller 3 domare även i lätta klasser märktes detta mer. (deras olika bedömning alltså)

Jag uppfattar det som domare åker på fortbildningskurs eller kurser varje år?

Bara för att man åker på utbildning/fortbildning så betyder inte det att alla är intresserade och tar till sig vad som sägs. Det är för stor skillnad mellan olika domare tycker jag. De domare med minst erfarenhet får ju ofta döma lätta klasser och där är det ändå väldigt viktigt att det är duktiga domare eftersom det är utbildningsklasser. Samma sak som att på vissa ridskolor är de noga med att de bästa instruktörerna ska undervisa nybörjarna. De är noga med att eleverna kommer rätt från början.

Nu är vi OT men när vi ändå är igång, så såg jag domare C på WC-dressyren på TV o den är en av två höjdarna som gett mig mkt högre betyg än de med lägre domar...kvalifikationer.

Jag tror att de andra är lite för hårda när de fått kritik för att döma för "snällt"

bara en reflektion liksom.

min allra bästa ritt någonsin fick jag 63,6. den var enligt folk som var med en landslagsryttare helt klart värd över 70, men den domaren är det inte ens lönt att rida upp för. "Hästen är för stor behöver mer utrymme:crazy:.......varenda gång

när min andra häst tävlades av en annan fick den 30 poäng mindre av just den domaren än de andra två, men den fick trots det placering.
men. Det är bara en domare o nu tävlar jag inte o tycker att jag rider fantastiskt:rofl::o

Kan göra om sakerna 15 ggr.:banana:

Ärligt talat tycker jag det är kul med de som dömmer snällt. Det ska ju vara roligt att tävla. På nivå lätta klasser tex tycker jag gott man kan dömma lite just. Där är det ju hobbyryttare. Och nååågon jäkla gång tycker jag någon borde göra ngt som faktiskt kan bedömmas som "mycket bra". Och inte mest bara massa godkänt eller ganska bra.
Ok att de som tävlar LA inte är proffs. Men det som ska utföras ska ju heller inte vara av samma kvalitet som på GP.

Jag ser absolut många som kanske gett sig ut i klasser där man tycker de är lite väl optimistiska med sin egen och hästens kvalifikationer. Och de kan ju dömmas efter det.
Men en del ryttare tycker jag gör vissa delar av programmet väl. Att man då aldrig i stort får se ett "mkt bra" och ännu hellre ett "utmärkt" är trist.

Sen kan jag hålla med om att vissa hästar ser ut som shit i formen. Men de brukar dömmas ned pga det. Jag kan också hålla med om att du rider en viss sorts häst så kan du få många gratispoäng, dels om den är lite tjusig och trevlig att se på. Men vissa hästar har mkt lätt för sig av naturen. De behöver man inte rida så mkt på. De har bra takt och balans av sig själva. De ryttarna kan ändå dömmas inverka väl. Och en ryttare som rider så mkt mer och faktiskt väl döms inte upp på en häst som är kass. En snygg häst med bra gång kan man rida rätt så illa och komma högre upp på resultatlistan än om man har en mindre upphetsande och mer tråkig, anonym sak med liten gång etc.

Och givetvis kan man plocka poäng i allmänna intrycket genom vägar, försöka lura ögat lite med diverse småknep, hälsa snyggt, se prydlig ut etc. Även om man inte ska dömma upp vissa saker så görs det nog omedvetet. Även dommare är ju bara människor.

Ärligt talat tycker jag det är kul med de som dömmer snällt.

Jag ser absolut många som kanske gett sig ut i klasser där man tycker de är lite väl optimistiska med sin egen och hästens kvalifikationer.

Um... Du ser inte sambandet mellan de här två meningarna?

Givetvis gör jag det.
Det trodde jag framgick av texten i övrigt.

Men spridningen i ett fält startande i LA tex kan vara stor. Det kan vara människor som eg borde rida LC till de som rider MSV nivå. Ändå skiljer sig inte poängen åt så mycket. Visst får de som rider på msv nivå mer poäng. Men jag tycker det borde synas mer. Jag menar inte att man ska dömma upp skit. Men gör någon någonting väldigt bra borde den kunna få mer än en 8:a. För det är ju sällan någon får mer än så.

Och även om ritten kanske inte var värd högre poäng än de poäng man ger och det kanske var 5:or och 6:or så är det kul med trevlig och konstruktiv kritik. Det ger vissa dommare. Andra skriver surt och okonstruktiva kommentarer.
Jag tävlar inte nu. Så det handlar inte om mig själv.

Jag tycker bara att de som är värda det kan få riktigt höga poäng. Är man dålig ska man få låga poäng. Så man förstår att det måste bättras. Men då kan man få lite konstruktiv och trevlig kritik.

Det här intressant iom att jag uppfattar det som att du och biggan anser att det borde dömas hårdare i lätt klass. När man då betänker att LA-domare ofta anklagas för att vara för hårda...

Ärligt talat tycker jag det är kul med de som dömmer snällt. Det ska ju vara roligt att tävla. På nivå lätta klasser tex tycker jag gott man kan dömma lite just.
Det är ju en sak att ligga lite högt klassen igenom. vissa ligger högre än andra. Det är ju inte så konstigt egentligen. Det som är värre (tycker jag) är att bedömningen ibland är så ojämn. En domare kan ha en ryttare placerad som etta och en annan domare har ekipaget på tex 7,e plats. Och ett annat ekipage i samma klass kan det vara tvärtom med. Domare två har det i topp, medan domare ett har det mycket längre ner. Den ojämnheten i bedömningen tycker jag är allvarligare för det är ändå samma kriterier som gäller vid bedömning och då ska det inte kunna skilja alltför mycket mellan domarna. Om den ene domaren däremot ligger högre eller lägre generellt spelar det ingen större roll.

Där är det ju hobbyryttare. Och nååågon jäkla gång tycker jag någon borde göra ngt som faktiskt kan bedömmas som "mycket bra".
Om det de visar är mycket bra i förhållande till den klass de rider ska de förstås ha poäng efter det, men en häst ska inte kunna gå och nästan bita sig i bringan ála rollkur i ett L:A program igenom och ändå vinna. Då är det i grunden fel och ingen ridning som ska premieras. Hellre då en häst som är lite för öppen i formen för klassen, men arbetar rätt. (inga toppoäng då, men högre än den andra beskrivningen)
Ok att de som tävlar LA inte är proffs. Men det som ska utföras ska ju heller inte vara av samma kvalitet som på GP.
Nej, men det ska vara de kraven som finns i L:A.

Jag har sett flertalet ryttare som rider framifrån, hänger i tygeln och får en häst som inte har med sig bakkärran. De får ändå bra betyg i de lätta klasserna och sen blir det tvärstopp när de ska upp till MSV. De har inte rätt grund att bygga på och då går det inte att komma vidare. Där har tränarna förstås ett stort ansvar, men även domarna på tävling som faktiskt bedömer resultatet av träningen.

Det här intressant iom att jag uppfattar det som att du och biggan anser att det borde dömas hårdare i lätt klass. När man då betänker att LA-domare ofta anklagas för att vara för hårda...

Nej jag tycker inte domarna ska vara hårdare utan mera noga med vad de betygsätter. Hur hästen arbetar är viktigt och en häst som inte arbetar genom kroppen ska inte få höga betyg.
Att hästen arbetar bakifrån och över ryggen är viktigt även på lägre nivåer. Sen att formen är mera öppen i lägre klasser är självklart, men kopplingen bakifrån och fram ska man vara noga med tycker jag. Det är alldeles för vanligt med ryttare som hänger i tyglarna och bär hästens huvud. Hästen får inte bakkärran med sig och bär sig inte själv. Fel utgångsläge. DÄR ska domarna vara mera noga. (tycker jag)

Nej, jag tycker absolut inte att det ska dömas hårdare i lätta klasser! Jag hänvisar till vad jag skrev i inlägg #146:
Men när ridningen inte längre är konst utan går ut över hästen så ska det definitivt inte premieras.

Tvärtom, kanske det behövs nog mer beröm i L-klasserna till dem som förtjänar det, och mer kritik till de som är helt ute och reser?

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 865
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 332
Senast: Grazing
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 663
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kommit fram till att jag faktiskt har fått en hel del nya insikter efter min ridolycka. Några av dom har jag nämnt förut. Dels...
Svar
0
· Visningar
546
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka