Ridning och samling

Sv: Ridning och samling

Jag upplever det som att det finns många sätt att utföra dressyrrörelser på. Ett sätt är att hästen samlar sig genom att skjuta rygg, ungefär som westernhästar i alla fall inom pleasure (ja jag har sett sådana göra både öppna och piaff). Ett annat sätt är vad man ser spanjorer rida (eller en del trick hästar) som ju har hästar avlade att kunna utföra dressyrrörelser nästan från födseln. De rider med spänd/kortad? överlinje och har starka muskler och rörliga leder vilket kan ge hästen tex stora knälyft och hasböj.
Nu generaliserar jag GROVT :)
Sedan finns det allt däremellan.

Ja TR är säkert väldigt genomtänkt. Problemet är väl svårigheten att se. Man kan dölja mycket genom exteriör och egenskaper hos hästarna som når den nivån. Är de tinte så att man bedömmer egentligen rörelsen spektularitet?

Anser du att dressyrrörelser ända upp till VM nivå kan och ska utföras på ett för hästen sunt och uppbyggande sätt? Eller ska man istället tänka att när man tränar är det vitkigt att bygga upp, men precis som en elitgymnast eller idrottare, så får man vid tävling pressa kroppen förbi dess gränser och göra rörelserna på ett slitande sätt?

Anser du att dressyrrörelser ända upp till VM nivå kan och ska utföras på ett för hästen sunt och uppbyggande sätt? Eller ska man istället tänka att när man tränar är det vitkigt att bygga upp, men precis som en elitgymnast eller idrottare, så får man vid tävling pressa kroppen förbi dess gränser och göra rörelserna på ett slitande sätt?

Eftersom det idag prioriteras cirkus och show istället för dressyr så ja då sliter det mer på hästarna som måste göras spektakulära nog för att få hyfsade poäng. Om man bortser från det så hade det kunnat göras på ett sunt och uppbyggande sätt.

Men det är inte på tävling som man pressar kroppen förbi gränserna utan det sker på träningen isåfall.

När det blir riktigt bra så känns det nästan inte alls att hästen rör sig så mycket,

Det gäller i trav oxå... När hästen är ordentligt igenom i traven så känns det inte som att hästen rör sig så mkt, det är när den är spänd och inte igenom som man skumpar. Därför förstår jag inte alla som hävdar att det inte går att sitta ner på en häst som rör sig stort... Nä inte om den inte är igenom kanske:cool:

Nej det kan jag hålla med om, även om jag inte har någon gångartshäst direkt....när jag verkligen kom ner i dressyrsadeln på riktigt så var det inte pga gången som jag fick ridsår på båda sittbenen;)
Det var när hästen inte var igenom utan spänd i kroppen, sen blir det en helt annan känsla och betydligt lättare när man kommer dit, och det blir också ett annan "ihopkopplat" samspel med hästens kropp.
Nu har den här inte stor gång som sagt, men det var precis samma sak på hingsten som hade stor gång som var omöjlig för mej att sitta på i början.

Men sen när stegen blir större krävs ju ännu mera bålstabilitet på dom där som rör sej riktigt bra, och brister den så blir det moment 22, då studsar man i alla fall, eller så blev det för oss i alla fall. Jag kunde sitta alllt längre stunder men det kostade på. En duktig dressyrryttare hade väl klarat det bättre, givetvis.

Men när den verkligen är igenom så blir ju rörelserna mjuka och sviktiga och det känns i rumpan:) Ens rörelser samordnas mera med hästen, när man "lyfts" på ett annat sätt.

Stort eller med fjong- med spänst.

Jag har 2 med helt olika rörelsemönster. Den som är elastisk/ gummiboll o ovan mark krävs det mer av ryttaren.

Det syns klart o tydligt skillnad på hur mkt hela hästen rör sig upp o ner- nja inte på rygg nu:p

Det går dock att få bort, men då tappar den sina fina trav o allt annat- med en stel motarbetande ryttare på.

När jag fortfarande brast i magmuskler o tyckte att det var svårt, så tyckte proffsen inte att det var ngt problem:o. De kunde förvalta det.
De har sdn styrka i sin sits.

Fast det handlar ju inte bara om styrka, man måste ju själv vara genomsläpplig. Stor skillnad tycker jag som alltid varit ganska stark men inte så bra på att kunna släppa fram rörelserna...

Jag pratar inte om en ryttare som använder sin styrka till att spänna sig- som karlar oftast gör när de börjar att rida- skumpar som Grodan boll:bump:

Stort eller med fjong- med spänst.

Jag har 2 med helt olika rörelsemönster. Den som är elastisk/ gummiboll o ovan mark krävs det mer av ryttaren.

Det syns klart o tydligt skillnad på hur mkt hela hästen rör sig upp o ner- nja inte på rygg nu:p

Det går dock att få bort, men då tappar den sina fina trav o allt annat- med en stel motarbetande ryttare på.

Nja hästen rör sig mer under ryttaren än vad ryttaren känner av oavsett fjong med spänst.. Jag vet , jag har haft en fjong med spänst och när den äntligen blev avspänd och igenom känns det inte så mkt däruppe på ryggen, känns betydligt mer när spänningen är påkopplad.

Även om hästen för ögat lyfter lika mkt på benen så känns det mindre ovanpå ryggen för ryttaren när hästen är igenom ordentligt och börjar svinga. Det blir mjukare för ryttaren som inte studsas upp och ner i sadeln

Min unge grå utan trav alls , det känns som om han har världens största gång däruppe emellanåt, det rör sig sjukt mkt för att han dels inte är riktigt avspänd och igenom ryggen och dels för att ryggen är så jäkla kort, det blir alltid en oerhörd besvikelse när man ser i spegeln att han knappt böjer på benen när han känns som värsta gångartshästen :D

När han är mer avslappnad och igenom och börjar svinga kan man sitta ner och mkt mer still , då rör det sig inte så mkt för ryttaren och det är först då benen börjar komma upp lite i luften ser man i spegeln.

Jag är verkligen beroende av det nu som utvecklat världens kassaste sits genom att slarva i hoppsadeln för mkt. Får inte ner benen längre och är allmänt kort i muskelaturen i ljumskarna pga för korta läder :D

Senast ändrad:

Fast det handlar ju inte bara om styrka, man måste ju själv vara genomsläpplig. Stor skillnad tycker jag som alltid varit ganska stark men inte så bra på att kunna släppa fram rörelserna...

ja självklart måste man ha det också

Fast min är ju värsta gångartshästen:p
Tillräckligt för att få bud av elitryttaren- då.. när den var yngre o skapligt oförstörd:angel:

Nej den är allt annat än spänd- du får komma o prova:banana:

Fast min är ju värsta gångartshästen:p
Tillräckligt för att få bud av elitryttaren- då.. när den var yngre o skapligt oförstörd:angel:

Nej den är allt annat än spänd- du får komma o prova:banana:

Får jag ta med hoppsadeln :D

den kunde du ju inte sitta i :confused:

Just det, man sitter inte ner i hoppsadlar :p

Jag kan inte sitta ner i någon sadel för tillfället pga jag ridit för mkt i hoppsadeln :angel: Eller jo det kan jag men det är inte så snyggt med 2 hål för korta stigläder, stolsits och tyglarna i magen.... ja hoppstuk :p

Sluta klaga och stretcha ut dom där musklerna istället då, okej det gör ooont:eek: men det funkar:devil:

KL

Spännande tråd! Härligt att Diskussionerna hålls varma så man har ngt att läsa i höstmörkret :love:

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 867
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 332
Senast: Grazing
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 666
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kommit fram till att jag faktiskt har fått en hel del nya insikter efter min ridolycka. Några av dom har jag nämnt förut. Dels...
Svar
0
· Visningar
546
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka