Sv: Ridning och samling
Eftersom jag kanske är en av de som är minst rädd för att göra bort mig på detta forum så börjar jag då
Bild 1:
Ser ut som en häst som påbörjar högre grad av samling kanske från piaff mot levaden?
Om man tänker att hästen är på väg in i rörelsen (på väg att flytta vikten bakåt) så tänker jag såhär;
Hasens sträckare jobbar excentriskt för att bromsa rörelsen när hästen sätter sig på hasen och hasens böjare tillsammans med tyngdkraften minskar vinkeln i hasen (=ökar böjningen i hasen).
Hästens underlinje, arbetar för att hästen ska bibehålla bålen rak och inte svanka (en förutsättning för att kraften ska fortplanta sig åt rätt håll). Jag tänker mig att transversus abdominis är väldigt viktig för att stabilisera hästens lumbalområde, bröstkorgen är ju stabil i sig pga sin storlek och rigiditet och här är serratus viktigast för att hästen inte ska tappa bröstkorgen nedåt mellan bogbladen (den är aktiv eftersom manken syns, den borde väl sjunka något annars?). Det finns också en annan serratus ventralis cervicis som har sitt ursprung på halskotornas tvärutskott (C4-C7). Den höjer också bålen mellan frambenen medverkar den kanske i stabiliseringen av bålen då med andra ord
Överlinjen (musklerna som arbetar som sträckare) från bärbensknölarna till ungefär mitt på halsen i alla fall ser ut att vara i sin normal längd eller något längre och arbeta bromsande mot tyngdkraften som vill dra ner hästen. Frambenen lyfts passivt genom att fronten höjs.
Denna häst borde ändå dimpa ner ganska snart och kan inte utifrån detta komma i en stabil levade. Den behöver få en större böjning i hasen, placera bakbenen närmare tyngdpunkten. Tyngdpunkten måste bli lägre. Om den ska kunna komma upp i en levade från det läget den befinner sig i nu så kommer den behöva sträcka ryggen och använda muskelkraften vilket blir mycket jobbigare än att utnyttja biomekanik och tyngdpunkten.
Bild 2:
En levade som ser kontrollerad och stabil ut. Jämför hästens vinklar i bakbenen med första bilden, vilken skillnad! Tyngdpunkten har flyttats bakåt (antagligen genom att bakbenen trampat närmare tyngdpunkten?) och på det viset så kompenserar hästens bakdel viktförskjutning genom att anpassa sina vinklar. Levaden är ju en isometrisk (stillastående) rörelse så här jobbar musklerna stabiliserande. Men vi tänker på väg in i rörelsen istället;
Förskjutningen av tyngdpunkten skapar hasböjningen och sträckarna håller emot. Se hur Tibia nästan står horisontellt mot marken. Knävinkel ser större ut än på bild 1. Bogen är väldigt vinklad nästan horisontell (exteriör eller krafter?)
Kan det vara såhär att den här hästen stabiliserar levaden genom att jobba koncentriskt med sin överlinje? Dvs att den drar ihop ryggens sträckare för att lyfta fronten? Skulle det förklara varför bogen blir så horisontell (longissimus verkan på att dra manken uppåt bakåt när den kortar sig?)? Kan det vara så att hästens högt placerade huvud och halsställning är tecken på att longissimus drar halsen uppåt bakåt? Och spinalis hjälper till att lyfta halsen också genom att kontrahera sig?
Det jag funderar är alltså på är om hästens ryggrad har blivit något sträckt (svankar)? Det funderar jag på eftersom bogen just blir så horisontal och underlinjen något böjd. Men detta kanske är enda sättet att få en stabil kontrollerad levade? Om det nu innebär en sträckning i ryggraden så blir det en slitande rörelse för ryggen och borde då inte räknas som en uppbyggande övning.
Bild 3:
En häst i levade men den ser annorlunda ut än bild 2. Sättet att använda bakdelen ser likt ut, vinklar är ungefär desamma ser det ut som så jag tror de jobbar likadant med bakdelen. Underlinjen stabiliserar tydligt (transversus abdominis stabiliserar lumbalområdet och serratus håller kvar bålen mellan frambenen) och här ser man ingen böjning i underlinjen utan den ser mer rak ut. Överlinjen går i en jämn svag böjning ända upp i nacken utan att få det där avbrottet vid manken som syns på bild 2. Hästen har inte höjt huvudet muskulärt för att komma upp i levaden. Huvudet och fronten har lyft från marken genom tyngdförskjutningen och en aktiv överlinje som arbetar flitigt för att bromsa tyngdkraftens försök att dra ner hästen igen. Ryggen och halsen sträckar jobbar dock inte i förkortat läge. På denna häst tror jag att ryggraden är bibehållen rak. Skulle jag göra en levade så skulle jag välja detta sätt för det känns mest uppbyggande och sunt. Frågan är om det är möjligt att göra levade på detta vis och stanna i rörelsen vilket jag förstår Jegra ifrågasätter? Tittar man på denna bild så verkar det så, hästens uttryck och att den inte direkt ser ut att ha balanssvårigheter. Men vore intressant att se video!