Sv: Ridning och samling
Kan prova senare idag.
Kan prova senare idag.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vill inte bara veta ATT man ska göra en viss sak (utbildning av häst), jag vill veta VARFÖR för att själv kunna bilda mig en åsikt om saken.
KL
........... pilbågen ........... men menar inte som susan att samlingen börjar där. Först ska man till någotsånär jämnvikt 50-50
Alltså är det av stor vikt att hästen jobbar med sina stabiliserande muskler i ett första skede innan vi kan begära någonting mer. Detta kan egentligen kanske förenklat beskrivas som att hästen måste ha balansen. En häst som kan balansera sig själv i bålen kan då bli friare att jobba med huvud eller ben såsom vi vill i vissa rörelser. Kan den hålla balansen/stabiliteten så kan den styra takten osv. Det man kallar att rida hästen lösgjord borde innebära detta, att man känner att hästen är fria att jobba dynamiskt i sina stora muskelgrupper (utan spänningar) och inte försöker balansera sig med hjälp av dem.
En häst som inte jobbar med de stabiliserande musklerna kommer att svanka något (extendera ryggraden) vilket borde ge förslitningar med tiden i stil med kissing spines? Om man i gengäld rundar ryggen för mycket dvs ryggraden så den blir flekterade/böjd då borde det också kunna ge förslitningar? Därför borde ju vårt mål vara att hålla ryggraden i neutralläge för där är den mest flexibel åt båda håll och kan ta upp rörelse på ett sunt vis.
det du skriver här är det som ska ingå i losgelassenheitsbegreppet - tyvärr tycker jag att det är få som kan bedömma huruvida detta eftersträvansvärda tillstånd har uppnåtts eller ej?
Mao tycker jag att folk är dåliga på att känna igen en hållning skapad med dessa hållningsmuskler - de ser inte när det är detta netrualläge + kompensation fölr ryttartyngd eller om hästen går med sänkt rygg
de ser heller inte om hästen rörs sig dynamiskt eller ej och det beror på att så få gör det
Ja det är enormt svårt att se med ögat och går egentligen inte ens att försöka kanske när man ser en stillbild på en häst i en rörelse - har inte ens en neutralläges bild att jämföra med!! Men det är kul att försöka. Man skulle behöva en rörelseanalys gjord av instrument för att få rätt svar. En parantes om hur svårt det är att se så har ortopedteam (sjukgymnast läkare) tittat och analyserat gången hos vissa handikappade barn som sedan analyserats på laboratorium vilket gav faktiskt andra värden! Antingen tittar vi på fel sätt eller är det omöjligt att bedömma.
Man borde väl kunna palpera fram musklers fäste och ursprung och ta foto i viloläge och arbetande läge. Då ser man ju om de kortar sig eller inte. Kanske palpera fram ryggraden på olika punkter och markera för att se om den sträcks? Mäta aktivitet i de stabiliserande musklerna med EMG? Ett ganska säkert test för att se om man använder stabiliserande muskler är just avancerad utmaning av balansen. Det är svårt att stå på tå på ett ben och hålla sig uppe med stora muskelgrupper eller hänga i leders ytterläge. Då blir man snabbt uttröttad och faller ner eller får ont. En kontrollerad välkoordinerad rörelse bör vara tecken på att stabiliteten finns där. Kanske därför jag tänker att levaden kan vara ett mått på om vi har tagit rätt väg (ur hållbarhetssynpunkt Obs) när vi utbildad hästen att använda sina muskler rätt? Det är väl ändå en riktig balansövning och kan den inte utföras kontrollerat och hållas så är någonting fel?
sedan får du tänka ang levad- att ju mer hästen skall resa sin framdel - ju mer måste muskklerna stabilisera - detta kommer att ytterligare korta underlinjen - och därmed länga överlinjen - och det är en av checkpunkerna om samling är korrekt
Så du tänker länga överlinje och korta underlinje? Inte att de är lika långa och stabiliserande?
men även här orkar få leta bra källor - och därför kan man tycka att SRS levad är bra - när den i själva verket är inkorrekt då pilbågen ( den långa överlinjen) är bruten och nacken tänker bakåt
Det kan ju förklaras av det Svea skrev- att de tillåts backa in i levaden
jag tycker att dina frågetsällningar är intressanta men lider av ernorm tidsbrist
Jaja jag förväntar mig inte få svar utan bara reflektioner från andra och skapa nya frågeställningar. Jag har redan börjat söka svaren på andra håll. Fast studier om rörelseapparaten hos häst och dess träning (ur hållbarhetsperspektiv) verkar ligga ganska långt bakom människan. Synd att du lider tidsbrist jag tycker det vore intressant att veta mer om dina tankar.
Ett ganska säkert test för att se om man använder stabiliserande muskler är just avancerad utmaning av balansen.
Om vi ska diskutera vad som händer kan jag ta exemplet piaff.
I trav känner man ju växelverkan höger-vänster i ryggen. De anspänns enkelsidigt i takt med påskjut från hästen. I en bra piaff känner man hur båda anspänns, fast på ett spänstigt sätt. Ryggen liksom fylls ut och blir bredare. Man känner hur manken blir högre/bakdelen sjunker och ryggen blir ganska så stilla. I en piaff där hästen inte riktigt sätter sig lika mycket blir piaffen väldigt hoppig (man studsar uppe på ryggen). Ryggen känns på liknande sätt, men känslan av en höjd manke saknas.
Så upplever jag piaffen. Hur upplever ni andra det arbetet?
En gång i tiden tränade man rygglyft och sit ups om man hade ont i ländryggen. Det gör man inte idag, man tränar stabiliserande.
Det är en balansövning också eftersom hästen får minskad understödsyta (har inte längre ett ben i varje hörn) Sen skolar den bakbenet i bärighet osv också.