Sv: Ridning och samling
Och du förstår inte min frågeställning för du går in på en annan (huruvida bettet och kontakten har med samling och göra om jag förstår dig rätt?)
Javisst har halsen och huvudet med samling att göra! Om samling ska komma ur en stark stabiliserande underlinje och en dynamis mothållande överlinje (som inte är förkortad) där longissimus dorsi har en viktig roll, då behöver vi aktivera den. Eftersom longissimus fäster på halskotepelarens bas så är det ett utmärkt verktyg att jobba hästen i en sådan position att den blir som en mothållande båge från halsens bas och höften där dess ursprung är. Alltså måste bakbenen sträva mot hästens tyngpunkt genom flexion i lederna och undertramp, och halsen och manken sträva något framåt nedåt för att sträcka emot (vilket blir framåt uppåt ju mer höften vinklas och bakbenen trampar under)
Att vi då börjar jobba med en framåt nedåt form för att arbeta fram hästens balans och dynamiska överlinje blir ju väldigt självklart då. Det kan ju bettet hjälpa till med på ett bra sätt genom att vi lär in sökning till det (och inget ihopkrull eller motstånd)!
Det som jag tycker mig se (och som verkar bekräftas i hur jag läser en dels teorier om samling) är att man börjar så här men när hästen sedan samlas så sker det genom förkortning av överlinjens muskler. Longissimus kan då inte fungera som en mothållande kraft mot en stark underlinje i kombination med undertrampet.
En mycket förenklad bild för det är ju fler muskler i aktivitet, men men!
Nu säger du att du förstår det svea skrev
Det gorde du inte i muskeltråden på hästvård. Du förstod inte kontaktens betydelse.
Ang allt ditt muskelsnack så blir det bara roande hur du försöker visa att ett utbildningssystem som inte har nån som helst logisk förankring i verkligheten när det gäller att få en häst till samling, skulle gå att motivera
Som jag sa tidigare, ta till dej kunskap om det som ur hästens fysionomi är logiska tänk om hur den ska använda sin kropp för att ens närma sej samling. Och skaffa en tränare som kan lära dej känna när hästen arbetar igenom sin kropp i balans, så kommer du att förstå och känna att ryggraden måste röra sig, med hjälp av musklerna, vilket inte har något att göra med att "sitta på ryggraden".
Vi sitter alltid på ryggraden på hästen, musklerna är kopplade till skelettet.
Men just därför behöver man bygga upp hästens muskler på ett ändamålsenligt sätt.
Titta på många filmer här på forumet. "Framåt-ndedåt-sök" på hängande tygel och med hästen i framstupa läge där den försöker komma ikapp sin balans och lämnas åt sitt öde
Man börjar i totalt fel ände, med flummiga teorier som dina (som tror du hittar sanningar vid datorn som ingen annan under alla hundratals år med hästutbildning har förstått...)
Hästen kommer att sänka nacken och söka sig framåt nedåt när den har förutsättningar för det Inga hemsnickrade teorier i världen kan ändra det.
Att börja med "framåt-nedåt-sök" som ett mål är att börja i fel ände, ur ett logiskt perspektiv ur hästens synpunkt