Ridning och samling

Sv: Ridning och samling

Allvarligt så hoppar den bra, men är oerhört orutinerad- behöver en duktig pilot.

Den är rädd om sig o rycker upp frambenen sådär... ja du hör ju- är ju oerhört partisk.
Fast du kanske hellre vill byta i varje:rofl:
Vi har gästrum vettu:banana: så när du är här i trakterna är du välkommen. ska INTE dissikera din ridning:p

Lugn Kookaburra, JAG tar mej såklart dit och smyger i buskarna med kameran när det ska ske:devil:

Jag tycker du ska ta och återuppväcka din egen tråd ang. höger och vänsterhet osv osv, som du startade och aldrig följde upp. du är ju här nu - lägg tid på den, istället för små intetsägande kommentarer bara här och där i andra trådar :devil:

Ja DET gör inget, för du kan ju inte ladda upp något ändå säger du ju iallafall :angel:

Nä det stämmer men i det här fallet står säkert hundratals ivriga bukare beredda om jag skickar filmen till dom:p NÅN av dom har säkert rätt kamera och rätt sladd:devil:

Du borde nog skaffa en rejäl barocksadel, flicka lilla! :D
Nä för jag brukar stå upp:p
Jag tog fel sadel en gång på min stora. Nerför höll jag på att åka av framåt- branta backar i sandtag. Man sitter jäkligt högt upp o när hästen sänker sin hals:eek: Har ej heller helskodda brallor.

Jag vill bara dela med mig om ett tips på den här boken jag hittade:

http://www.bokus.com/bok/9789127121201/hasten-i-rorelse-guide-till-okad-prestationsformaga/

Jag läste den några veckor efter att ha startat denna tråd och den både bekräftade mina idéer och svarade på mina frågor. Det är en mycket pedagogisk och tydlig bok som inte kräver förförståelse (endast intresse) inom biomekanik och anatomi, men beskriver hästens rörelseapparat så att det blir förståeligt för hur den ska använda sin kropp på ett sunt sätt både inom hoppning och dressyr.

Om ni också tycker den är givande så sprid gärna tipset. Genom kunskap kan hästen skonas från den dåliga ridning som man fortfarande ser idag och som bygger på missförstånd och okunskap om hästens anatomi. Hoppas kunskapen någon gång når även domare inom tävlingsvärlden...

Orkar inte läsa tråden igen, men visst var det du som ansåg att hästen aldrig får vara baom lod- som om det är det viktigaste kriteriet?

om man har en ponny med en bred kort hals, så förstår man kanske inte hur så kan ske utan att det är felaktigt.

om man däremot rider en sdn lite lägre o rundare ska du se att hästen blir lösgjord o får en mindre underhals som spjärnar.
Förutsatt att man rider bakifrån- inte har som enda fokus var huvudet är.:devil:

Dressyrdomare har ganska bra kunskap i hur hästen bör arbeta för att bygga upp sig o komma vidare- ta till dig de råden.

Dressyrdomare har ganska bra kunskap i hur hästen bör arbeta för att bygga upp sig o komma vidare- ta till dig de råden.
[/QUOTE]
Tyvärr har de inte det generellt. Det finns domare som borde bättra på sin kunskap betydligt. Jag blir ibland skräckslagen av att se ritter på hästar i helt felaktig form och sedan läsa domarprotokollet.
Klart det finns duktiga domare, men de borde vara fler.

Hmm...

Vilka har en gedigen utbildning i hur det bör vara?

Godtycklighet duger inte.

Jag brukar inte läsa protokollen, men förstår varför vissa blir placerade fastän hästens form är helt tokig.
I mina trakter finns en människa som rider sina hästar totalt hopdragna, alla hennes hästar ser ut som om de har huvudet direkt på manken. Hon rider LA med höga poäng och placeringar, tack vare att hon rider vägarna perfekt och gör saker och ting på rätt plats. Ska det vara galoppfattning vid C så fattar hon galopp vid C osv. Tekniskt rätt utförst, alltså.

Hästens form kommer ju i det allmänna omdömet, som inte påverkar så mycket. Tyvärr.

Nej hästens form är med i varje bedömningspunkt.

sen vad man betraktar som ihopdraget kan nog variera.

Jag vet att det ska vara så, men i det här fallet är det definitivt inte så.

Hmm...

Vilka har en gedigen utbildning i hur det bör vara?

Godtycklighet duger inte.

Nej det är just det jag menar. Bättre utbildning behövs. Framför allt fortbildning. Det finns ju en utbildning i botten, men fortbildningen är inte alla lika noga med. Med tiden blir det mer och mer tyckande utan grund då. (för vissa) Inte bra.

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 865
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 332
Senast: Grazing
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 663
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kommit fram till att jag faktiskt har fått en hel del nya insikter efter min ridolycka. Några av dom har jag nämnt förut. Dels...
Svar
0
· Visningar
546
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka