Ridning när hästen går på bete!

London

Trådstartare
Hej! :) För ungefär tre veckor sedan släppte jag min häst på bete. Men förra veckan red jag honom endast tre gånger, uteritter:o Min fråga är, hur många dagar i veckan ska hästarna ridas när dom går på bete?

Det beror på:)
Vissa rider inte hästarna alls, andra tränar dom som vanligt.
Beror ju på hur mycket sommarmage hästen får också:o
Träna på den nivån du trivs med att träna på och se till att hästen inte blir för rund:D
Förresten är väl just sommaren ett jättebra tillfälle att rida ut mycket:)

Hej! :) För ungefär tre veckor sedan släppte jag min häst på bete. Men förra veckan red jag honom endast tre gånger, uteritter:o Min fråga är, hur många dagar i veckan ska hästarna ridas när dom går på bete?
Lagom. Så den mår bra psykiskt och inte blir för tjock. Upp till var och en :) - vilket ju kan vara att dem går fullt eller inte alls.

alla gör det som känns bäst för sin häst gissa jag :)
Min rids 5-7 dagar i veckan när han går på bete, han blir väldigt stor runt buken (oavsett motion) men jag vågar inte ställa av honom när han går på bete.

Vår rids lika året om, han får kanske nån vecka ledigt när vi reser bort på semester rids annars ca 6 dagar i veckan året om.

Mina hästar reds alltid 5-7 dagar i veckan även när de gick på bete, de som tävlades gjorde även det, både hoppning, fälttävlan och dressyr.... Men det är ju för att det har fungerat med mina hästar, man måste ju alltid se till hästen, vissa hästar fixar kanske inte att tävlas mitt under betessäsongen eller ens ridas, lyssna på din häst. Det är alltid det bästa du kan göra, sommar som vinter, på bete eller ej.

Min går 5-6 dagar i veckan året om.
På sommaren ska han ju tävlas och hålla tjocka magen i schack.
På vintern behöver han gå för att hålla hjärnspökena borta så gott det går.
Han får en vecka ledigt här och där istället när det passar.

Du rider precis så mycket som du känner att du vill rida, sen så är det ju allmänt viktigt att hålla hästen i okej hull och inte låte fetman skena iväg för mycket. Dock har ju inte alla detta problem. En häst mår i dom flesta fall bäst av att hålla igång, vilodagar kommer ändå med jämna mellanrum under året för dom flesta.

Förutsatt då att det inte är en liten unghäst, dom kan behöva lite sammanhängande vila.

Liknande trådar

Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 403
Senast: Sesca
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 106
Senast: cewe
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur