Ridning kan bli skattefri friskvård!

Sv: Ridning kan bli skattefri friskvård!

Dom pratade om det i stallet förra veckan. Är positivt om det blir skattefri friskvård men om jag fattade persnonerna rätt så blir det högre moms också. Nu tror jag momsen är 6% (kan ha fel) men om ridningen kommer in i friskvårdsbiten så kommer momsen att bli 25% och då blir ridlektioner, träningar osv. dyrare när de måste lägga på en högre momssats.

Inte hört något om momsen. Fick intrycket att ridning mm ska jämställas med redan idag tillåten friskvård, som t ex gym.

Hade inte hört det här om momsen innan heller men om jag kommer ihåg ska jag fråga kompisen som har ridskolan. Hon borde vara insatt i hur det fungerar. Det var klubbens ordförande som hade pratat om detta. Ser inte det positivt om det ska bli dyrare att rida. Fördel för dom som jobbar på företag som ger sina anställda friskvårdspeng men hur blir det för ungdomar som går i skolan osv?

Dom pratade om det i stallet förra veckan. Är positivt om det blir skattefri friskvård men om jag fattade persnonerna rätt så blir det högre moms också. Nu tror jag momsen är 6% (kan ha fel) men om ridningen kommer in i friskvårdsbiten så kommer momsen att bli 25% och då blir ridlektioner, träningar osv. dyrare när de måste lägga på en högre momssats.

Nej, det kan inte stämma. Se länk nedan: http://www.skatteverket.se/skatter/...eller6moms.4.7459477810df5bccdd480005156.html

6% gäller på all idrott utom alpinsporterna, dvs skidkort. Det är för att skidkortet inte avser själva skidåkandet utan transporten upp i liften - vilket är transport för nöjes skull och momsbeläggs med 25%.

Men all ridning kommer inte klassas som friskvård, den ändrade momsen gäller då enbart när ridning sker som friskvård. Ingen ändring för vanlig ridning alltså.

jag hoppas det blir så! skrev på en lista om det idag faktiskt!

Ridning mfl andra sporter kan snart bli skattesubventionerad friskvård :)

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=398995

Men det skall väl handla om att OM man får ridlektioner av sitt företag som friskvård så blir det en skattefri förmån. Det är nog inte så att man kan dra av allt sitt hästeri på skatten. HOPPAS ATT JAG HAR FEL!!!

Och som offentlig anställd så kan jag bara drömma om gratis ridlektioner.

Hälsning Maja

Som offentligt anställd har jag kunnat få friskvårdspengar länge dock inte till ridning.
PL

Men all ridning kommer inte klassas som friskvård, den ändrade momsen gäller då enbart när ridning sker som friskvård. Ingen ändring för vanlig ridning alltså.

Du får gärna redovisa var du hittat dessa uppgifter och på vilket sätt momsen påverkas av mitt syfte med ridningen. Och hur ska näringsidkaren som säljer tjänsten till mig veta vad mitt syfte är med tjänsten? Ska de fråga innan om det är friskvård eller inte och sedan lägga på olika momssattser beroende på vad jag svarar? :confused: Jag blir väldigt förvirrad. Jag undrar också vad skillnaden är på "friskvårdsridning" och "vanlig ridning", vilken typ av ridning är inte friskvård? Typ terapiridning i behandlingssyfte (sjukvård??)? :)

Men det skall väl handla om att OM man får ridlektioner av sitt företag som friskvård så blir det en skattefri förmån. Det är nog inte så att man kan dra av allt sitt hästeri på skatten. HOPPAS ATT JAG HAR FEL!!!

Och som offentlig anställd så kan jag bara drömma om gratis ridlektioner.

Hälsning Maja

Jag tror att det kommer handla om ridlektioner, ridkurser och kanske även träningskostnader om tränaren kör vitt med registrerat företag så man kan få ett ordentligt kvitto. Dagens regler säger att man inte får någon ersättning för utrustning såsom t.ex. gångstavar och gympaskor. Det överför jag till hästeriet som att man inte kan få någon friskvårdsersättning för kostnaderna att hålla egen häst. Det gäller nog heller inte medryttaravgifter eftersom det också är pengar som går till hästens överlevnad (heter det ju - för om det var en betalning för tjänsten så ska pengarna skattas som inkomst).

Däremot så kan man på min arbetsplats få ersättning för startavgifter till motionslopp, t.ex. tjejmilen, vasaloppet, vätternrundan osv. Men dessa saker är kanske mer allmängiltiga "friskvårdstillställningar" än vad en dressyrtävling är.

Jättekul att ridning blir friskvård! Det har vi ju alla alltid vetat att det är - och det är skönt att omvärlden också börjar förstå det! :)

man kan ju hoppas att arbetsgivarna har en posetiv inställning till ridningen,då det i slutändan är dom som kommer att få bestämma,vilka idrotter det ska gälla,om jag fattade inslaget rätt.

Jag hörde att detta hade gått igenom så att ridning kunde räknas som friskvård. Jag sökte lite på nätet och hittade detta: http://www.hastmagazinet.com/newsItem.aspx?id=21728

Där står det ju att ridning har blivit friskvård, men sen sökte jag lite på skatteverkets hemsida och hittade inget om det, så jag mailade dem o frågade och fick då till svar att riksdagen sade nej till förslaget.

Någom som vet något mer? Tycler dte är lute konstigt med dubbla budskap...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Skattefri friskvård medverkar till att göra en arbetsplats attraktiv. Skatteverket bör omvärdera och se lantliga aktiviteter som jakt...
Svar
0
· Visningar
287
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jerringprisets vinnare hoppryttaren Peder Fredricson och efterföljande debatt kring ridsporten som sport har dragit igång diskussionen...
Svar
0
· Visningar
508
Senast: Gunnar
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267
Foder & Strö Nu är det så att ''mitt'' halvblod är i full kondition, försöker variera ridningen så mycket det går fast det är kallt och hårt. Rider i...
2
Svar
31
· Visningar
3 774
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar