Ridning i vinter tid.

Miss Noora

Trådstartare
Hej. Vintern står för dörren ( även om vi badar i lera nu :crazy: ) så jag tänkte försöka snappa upp lite tips av er.... Hur håller ni igång ridningen när de är fruset o hårt i backen men ingen snö???? Det måste väl vara fler än jag där ute som inte har tillgång till varma sköna ridhus :smirk:

Jag har tänkt att jag ska åka iväg 1d/v o rida i ridhus en bit bort o sedan blir de till att tömköra för formens skull o skritt vändor....

Alla tips är av värde :idea:

Kram på er
 
Sv: Ridning i vinter tid.

Hej! jag vet inte riktigt hur man ska göra.. jag får nästan erkänna att jag är lite bortskämmd att alltid ha tillgång till ett ridhus ;) men i bland händer det på vintern att man får rida ute.. men då försöker jag att rida försiktigt, vad mer kan man göra egentligen?

kram
 
Sv: Ridning i vinter tid.

jag förbereder min häst med sulor och brodd ..men är det så att det är bar matk så är det inge problem tycker jag ..hästar klarar av hårt underlag även om vissa inte tror det och är det mörkt så på med pannlampa och om inte det går kan man rida ut i mörkret ögonen vänjer sig..semn kan man ju se till att man sköter om hästens ben efter med tex liniment,spola benen i kallvatten eller använda kyllera
 
Sv: Ridning i vinter tid.

Jag rider i stort sett som vanligt även om det är hårt. Enda undantaget är om det är mycket knöligt, vilket det ibland blir i vår paddock om den fryser vid "fel" tillfälle. Då blir det till att hålla sig på grusvägar, ängar etc. istället.
 
Sv: Ridning i vinter tid.

Om det är lite is så försöker jag hålla mig på grusade vägar eller på ängar. Men min sköthäst (som jag oftast rider ut på) stegrar och bockar oftast när det är hårt på marken och när det är kallt så därför brukar jag hålla mig i ridhuset på vintern.
 
Sv: Ridning i vinter tid.

Rider i stora drag som vanligt men kanske mer trav och mindre galopp (är rädd att hon skall halka även om hon har brodd). Min skrutta är otroligt stadig på foten och har inga problem med snö, is, halka eller hårt underlag. Däremot har matte det... så det blir mer körning på vintern - då kan man ha massor av lampor och reflexer på vagnen och en skön filt kring knäna!
 
Sv: Ridning i vinter tid.

Jag är mycket ute i skogen och klättrar med mina hästar, både uppsuttet och från marken. Där blir det ju aldrig lika hårt som på vägarna, och det ger bra träning åt dem. Sen är det ju underbart att rida i djupsnön när den kommer :) Tolka är alltid skoj!
 
Sv: Ridning i vinter tid.

Jag är mycket ute i skogen och klättrar med mina hästar, både uppsuttet och från marken. Där blir det ju aldrig lika hårt som på vägarna, och det ger bra träning åt dem. Sen är det ju underbart att rida i djupsnön när den kommer :) Tolka är alltid skoj!
ja jag tycker det är kul att både tolka och att klättra med hästarna! Sen är det ju alltid underbart att rida i djup snö :D
 
Sv: Ridning i vinter tid.

åh jag gillar såna här tips-sidor, så kan man blir lite mer peppad i mörkret!

om det är relativt tomma grusvägar brukar jag använda hjulspåren för att antingen följa rak linje - rakrikta, eller för att rida serpentiner mellan, bra sysselsättning tycker jag!

och så förstås alltid reflexer, reflexer, reflexer, ju fler desto bättre för min del. ska man ändå rida i mörker kan man göra det ordenligt ;) .

nu ska jag däremot börja mörker-rida en ny häst som jag inte alls vet om hon gillar mörker eller inte, spännande värre :eek:
 
Sv: Ridning i vinter tid.

Ja man får ha lite fantasi och låta hästen träna huvudet istället för fysiken ibland. Det blir mycket skrittarbete under den isiga tiden för mig och hästen. Det finns hur mycket som helst att träna på i skritt om man tänker efter och det är väldigt bra uppbyggande arbete. Uteritter under helgerna när det är ljust, annars varvar jag med tömkörning, promenader och arbete vid handen.
 
Sv: Ridning i vinter tid.

Hmm, brukar ta det lite försiktigare bara, lite lägre tempo oxh bara galoppera på tex snölagda fält etc. Brukar kunna hålla igång väldigt bra trots allt tycker jag. Det gäller ju bara att ta vara på varenda liten plätt som ser bra ut för ridning :idea:
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 502
Senast: fio
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 258
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 123
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp