Ridning i varmt väder

L

Liljan80

Nu har värmen äntligen kommit. :bow:
Men hur gör ni som INTE har tillgång till ridhus. När tycker ni det är för varmt för att rida/longera/tömköra? Rider ni tidigt på morgonen eller sent på kvällen? Rider allt som oftast i en avlagd hage där det aldrig blir skugga, så nu vet jag inte när det är bäst att rida.

ska jag göra något mer krävande så gör jag det på kvällen, när det är svalt. annars ser jag till att han har druckigt innan, och spolar av och ger honom vatten efter. är det VÄLDIGT varmt rider jag såklart inte!

Oftast är det bättre luft på morgonen, dessutom hjälper daggen till att hålla dammet i paddocken i schack. Ridhus brukar väl bli extremt varma när det är varmt ute? Och dessutom brukar luften stå helt stilla där.....

Vårat ridhus är som en bastu på sommaren. Och det är inte ett ombyggt växthus. Jag rider helst på morgonen i sånnafall, oftast ute iofs. Annars spolar jag av hästen eftåt, om jag har ridit mitt på dagen.

Jag rider på kvällen, vid 19 eller senare beroende på hur varmt det är.
Varmt är det enligt mig vid 20 grader (dvs. då rider jag på kvällen istället) och närmar det sig 30 på dagen så blir det ingen ridning den dagen.
Tur man bor i Norrland :D

yepp, 20 grader tycker jag också är för varmt.
Jag rider gärna på kvällen..runt sju eller åtta..men i bland senare..det är ju ljust länge! :bump:

jag rider oftast på kvällen, runt 19-20 kanske! eller senare.

är inte så morgonpigg, så när jag vaknar vid 10 är det redan jätte varmt ute juu. men ibland rider jag på morgonen om jag vet att jag inte hinner rida på eftermiddagen/kvällen.

det härligaste är ändå att rida på morgonen tycker jag i alla fall! om man nu orkar ta sig upp tiiiidigt så är dte väldigt härligt att ta sig en morgontur.

har inte tillgång till ridhus och om jag haft det skulle jag absolut inte ridit runt i ett ridhus mitt i sommarn, där är det ju verkligen som en bastu....

Har mest haft regn här. Ofta om det är fint när vi kommer till stallet så börjar det regna när vi är ute och rider och vice versa. Får alltid ha regnjackan med sig även om det inte är ett moln på himlen.

Jag rider ju bara uteritter med min medryttarhäst och då rider vi nästan hela vägen i skogen, el. på en grusväg med skydd av solen nästan överallt. Vi brukar rida innan de får mat, alltså vid 6-tiden på kvällen och då är det ju fortfarande varmt om det har varit en varm och solig dag. Om vi åker ut vid halv 6 så är vi ofta inte hemma förrän vid 10 och det blir lite fööör sent om vi ska rida senare! :crazy:

Har bara ridit på morgonen någon gång, men det är ofta svårare för min ridkompis att ta den andra hästen i hagen då.. och ägaren uppskattar att vi hjälper till (min enda betalning för medrytteriet) med maten och det andra eftersom det är en del som ska fixas på kvällen.

Inte rider man i ett ridhus på sommaren, det räcker väl
att man är där på vintern?
Så jäkla varmt har inte vi haft dom senaste dagarna.
Jag rider vid 18-tiden o då är det strålande solsken.
Klart hästen blir svettig men inte mycket mer än jag:)

Jag brukar rida i ridhus någon gång i veckan även under sommaren. Detta för att låta hästen slippa alla bromsar/flugor m.m. som hon verkligen hatar. I ridhuset kan hon (o jag mé för den delen!) istället helt koncentrera sig på träningen! ;) Fast vårt ridhus blir inte så där fruktansvärt som jag vet vissa kan bli...

Annars rider jag även om det är varmt (det finns så klart gränser i de värsta högtrycken då man knappt kan gå o stå utan att "dö")...antingen kan man som andra sagt rida morgon el. kväll eller så får man ta det lite lugnare o jobba mer på finliret när det trycker på.

Eller varför inte rida och bada!? :banana: :banana:

Jag rider på sommaren. Tycker det är skönt med sol (fast inte insekterna ;)). Hm, det är olika vilken tid jag rider men det blir nog oftast på förmiddagen. :)

Rider när det passar mig, varierar morgon, kväll eller mitt på dagen. Tävlar en hel del och då kan man inte välja tiden för tävlingen. Så jag anser att det är bäst att vänja sig med värme eller regn. Har inget ridhus, så vi rider ute året runt.

JAg rider mitt på dagen oavsett när det är 30 grader.

När man skall tävla är det just mitt på dagen och då gäller det att dom är förberedda för det oxå.

Jobbar mest hela sommaren så antingen på morronen eller tidig kväll vid 18-tiden. Men det är för att jobbet "bestämmer" det. De dagar jag är helledig varierar det beroende på sovmorron-behov och om sambon jobbar och hur han jobbar. Inte beroende på värmen så mycket.

Jag motionerar hästarna på morgonen eller på kvällen i paddocken eller ute.

*lånar svarsknapp*

Jag har ju 4 (snart 6) hästar att motionera så jag lägger up dem på olika tider beroende på vad de ska göra och hur varm det är.
Men tävlingspollen brukar få gå mitt på dagen för att "vänjas" ska han gå hårt kan han däremot få tränas nattetid.
Brukar i sådana fall ta nån efter 20, sedan en efter det vid 23-tiden... blir lite omvänt dygn men men..

Ja, det håller jag med om! ;) Fast vissa rider nog i ridhus på sommaren också om de inte har tillgång till paddock ute och det är varmt. Ofta är det kanske svalare i ridhuset! :confused:

Nej, jag brukar också bli lika svettig som hästen.. :p

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar