Ridning i bostadsområden

A

_Asynja_

Är det någon som vet vilka regler det finns kring ridning i bostadsområden???
Är det helt förbjudet? är det ok bara man tar bort skit efter sig?
Är det bara ok att "korsa" ett bostadsområde för att ta sig mellan två punkter? Eller är det helt fritt fram?
Jag har faktiskt ingen aning.
Skulle vara bra att veta så att man sakligt kan bemöta tjurskalliga människor som inte vill veta av hästar i sin närhet.
Vore så kul att kunna säga "Jag har all laglig rätt att rida här, du kan ju kolla upp det om du vill" när det kommer någon grinig typ och gnäller ;)

Sv: Ridning i bostadsområden

Du får rida i bostadsområden (om det är lämpligt är en annan fråga). Du får däremot inte rida på trottoarer och gång-/cykelbanor (om inte kommunen skulle ha specifikt tillåtit det) utan måste hålla dig på vägar som är biltillåtna så att säga.

När det gäller hästskiten så får du nog höra med kommunen om den ska plockas upp eller ej, dock tillhör det enligt mig god ton att få undan den, men jag tror inte det finns någon övergripande lag utan det är aktuell kommun som bestämmer hur det ska vara. Möjligt kommunen kan inskränka ridrätten i bostadsområden med.

Vet du (eller någon annan) var man kan läsa om detta?
Jag vill nämligen läsa på lite själv så att jag är helt säker på vad jag talar om ifall någon klagar.

Hästen är ett fordon precis som en bil och då får rida i bostadsområden om där finns vägar för fordon.

du får vistas på bostadsområden på dom vägar som bilar kör på.
hästen räknas som ett fordon.

Suck..det verkar vara omöjligt att få ett ordentligt svar på detta.. många som har skrivit att det är si eller så (och jag säger inte att ni bara hittar på) MEN konstigt nog är det ingen som kan svara på VAR jag kan läsa om detta eller få mer information.

Har provat i två olika forum men inte fått något svar.... :(

Här verkar man få det i alla fall... Möter polisen varje gång och de vinkar bara glatt :) Rider in till stan bara för skojs skull, och förbi taxi + sibylla + en restaurang + statoil när jag ska till ridklubben, och förbi en massa bostadsområden.

Det borde väl stå i vägtrafiklagen/förordningen eller vad det kan heta. Men, som sagts ovan, hästen är ett fordon - alltså får du rida där biltrafik är tillåten, bostäder eller inte. Det är ju snarare i naturen man kan vara begränsad, trots allemansrätten, eftersom hästen trampar sönder mera än en människa.
Om du ska städa efter hästen eller inte tror jag också är en kommunal fråga, men - hur många "städar" upp det bilen släpper ut ;)
Inte kan närmsta villaägare ta och lägga bilavgaserna i rabatten heller!
Lotta

jag tror oxå man får, man får ju rider på vägar annars :confused: det där med skiten är väl lite värre men hör med komunen, fast traktorer fulla med skit brukar ju tappa en del, även inne i samhällen och inte fan plockar de upp efter sig :devil: hehe
Men hästskit är ju biologisk nedbrytbart till skillnad från hundskit...

Kolla om det står någonting på vägverkets hemsida!! :D

Då får rida i princip varsomhelst sålänge du inte förstör där du går. Allemansrätten gäller för ryttare också och det är upp till ryttaren att avgöra om du förstör. M a o - i ett bostadsområde FÅR du rida om du föser bort skit från vägen. (Hästskit kan ju tolkas som att man "förstör" vägen då ingen vill gå i det).

Där det finns skyltar med "Ridning förbjuden" får du kolla med kommunen om dom har bygglov för skylten. Har dom inte det är den olaglig och det är bara att rida på. Dessutom kan det vara ett bra argument om någon gnäller (att påpeka en olaglig skylt)...

Även vid "lagliga" skyltar gäller ändå Allemansrätten men det känns kanske inte så kul att rida när man vet att dom som bor just där inte tycker om hästar - kan ju bli en massa diskussioner.

Fanns en artikel om detta i ridsport för några veckor sedan.

Aha då kanske man kan lyckas rota fram den då :smirk:

Kalusha skrev:
Då får rida i princip varsomhelst sålänge du inte förstör där du går. Allemansrätten gäller för ryttare också och det är upp till ryttaren att avgöra om du förstör. M a o - i ett bostadsområde FÅR du rida om du föser bort skit från vägen. (Hästskit kan ju tolkas som att man "förstör" vägen då ingen vill gå i det).

Där det finns skyltar med "Ridning förbjuden" får du kolla med kommunen om dom har bygglov för skylten. Har dom inte det är den olaglig och det är bara att rida på. Dessutom kan det vara ett bra argument om någon gnäller (att påpeka en olaglig skylt)...

Även vid "lagliga" skyltar gäller ändå Allemansrätten men det känns kanske inte så kul att rida när man vet att dom som bor just där inte tycker om hästar - kan ju bli en massa diskussioner.

Fanns en artikel om detta i ridsport för några veckor sedan.

i.o.m allemansrätten är det inte bara att rida på vart som helst, är det privat mark och inte en väg så bör man höra med ägaren att det är okej så det inte blir osämja , likaså att rida på en nysåd åker är inte poppis,
man bör respektera allemansrätten och nyttja den på rätt sätt och inte tro att man frå rida/gå(tälta var som helst ,
är nog inte helt omöjligt att den finns på naturvårdsverkets hemsida

_Asynja_ skrev:
Är det någon som vet vilka regler det finns kring ridning i bostadsområden???
Är det helt förbjudet? är det ok bara man tar bort skit efter sig?
Är det bara ok att "korsa" ett bostadsområde för att ta sig mellan två punkter? Eller är det helt fritt fram?
Jag har faktiskt ingen aning.
Skulle vara bra att veta så att man sakligt kan bemöta tjurskalliga människor som inte vill veta av hästar i sin närhet.
Vore så kul att kunna säga "Jag har all laglig rätt att rida här, du kan ju kolla upp det om du vill" när det kommer någon grinig typ och gnäller ;)

är inte förbjudet men finns väl alltid nån gubbe eller tant som vill klaga för klagandets skull , i ett bostadsomräde får man nog se hästen som "husdjur" , dör hundar och katter ingår , kopplade och under uppsyn ,

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 157
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 008
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 740
Senast: lilstar
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka