Ridning före frukost?

jerseyko

Trådstartare
Jag har lite svårt att få mitt schema att gå ihop. Det absolut bästa just nu, verkar vara att jag åker upp till stallet 1 timme före frukost. Rider, låter henne + kompisarna äta frukost och sen går hon ut i hagen med de andra vid 8:30.

Hon blir väldigt stressad när hon får stå kvar inne, redan om hon inte får komma ut först blir hon stressad. Rider jag innan frukosten så får hon ju ändå gå ut som vanligt.

Någon som gör så? Hon går på fri tillgång på hö och kraftfodret sen blir ju en liten belöning efter ridpasset.

Varför jag frågar är för jag tycker det känns lite jobbigt, men vad gör man inte för att hinna med att jobba heltid, ha småbarn och ändå hålla igång hästen.

Sv: Ridning före frukost?

Ja en morgon i veckan rider jag före jobbet, och då gör jag så. Hon får tugga på hö medan jag borstar och gör iordning henne, sen får hon kraftfoder när jag ridit och mera hö.:idea: Är inget problem, alls tycker jag, så det funkar nog bra för er!

Jag gör också så ibland, rider mellan 6.45 och 7.15. Det funkar hur bra som helst, huvudsaken att hästen får äta ett ordentligt mål mat efter träningen, då musklerna ska laddas upp inför nästa dags träningspass.

Jag har också småbarn - då gäller det att vara effektiv :)

Dessutom kommer jag ju få ta med mig sonen, och har jag tur så somnar han om i vagnen medans jag rider. Om inte annat är han lite morgontrött och gillar att mysa i vagnen på morgonen när jag brukar släppa ut hästarna.

Skulle ge halva kraftfodergivan innan o hö medan du gör iordning.

HH har skrivit att det är bra för att ge kraftfodret innan höt- tvärtemot vad många tror.

Vet inte hur dags du kvällfodrar, men en hungrig häst är inget kul.

Jag skulle också ge ett mindre mål mat innan träningspasset, glömde visst skriva det. Man vet ju själv hur det känns att arbeta med tom mage... inget kul.

Efter att en i stallet varit med om en häst som för några månader sen dog i foderstrupsförstoppning ger vi alltid en tuss hö innan kraftfodret och sen får de hö ute i hagen när de kommer ut.
Hästarna kvällsfodras mellan kl 21-22 och min häst går på fri tillgång på hö ute i hagen och inne får hon också mycket hö, ibland petar hon i sig allt och ibland är det lite kvar.

Själv är jag så sjukt morgontrött men det ska nog fungera bra ändå. Så hemskt tidigt är det ju inte att gå upp kl 6 ;)

Efter att en i stallet varit med om en häst som för några månader sen dog i foderstrupsförstoppning ger vi alltid en tuss hö innan kraftfodret och sen får de hö ute i hagen när de kommer ut.
Hästarna kvällsfodras mellan kl 21-22 och min häst går på fri tillgång på hö ute i hagen och inne får hon också mycket hö, ibland petar hon i sig allt och ibland är det lite kvar.

Själv är jag så sjukt morgontrött men det ska nog fungera bra ändå. Så hemskt tidigt är det ju inte att gå upp kl 6 ;)
Det beror ju på hur hästen brukar äta. Med en del vatten på brukar det inte hända.

Går hästen på fritillgång på grovfoder så ser jag inga problem med att rida innan "frukost".
Värre är det om man rider hästen när den har stått på tom mage en hel natt. Det känns inte så sjysst.

Det har du rätt i, men hur många har hö kvar?

Min ena har det, men nu ska jag dra ner lite- även till den. För att jag är snål:devil:*skojar*

Man vill gärna ge även den som bantar mer- när den gnäggar så vackert var gång den ser en:love:
Har slarvat med att väga upp:o

Hon får en tuss hö att tugga på medans jag gör i ordning, är hon hungrig så kommer jag ju märka det och kan ju ge henne ännu mer till natten istället.

Nu trycker hon + hagkompisen i sig 1 bal hö/dag (ca 15 kg) och sen äter hon 8 kg inne under natten.
Jag vill bara inte att hon ska få ont i magen om hon äter precis innan, men hästar kanske inte får håll på samma sätt som oss, och framför allt inte om hon äter bara hö?

Har hästar fritillgång så ska de väl alltid ha tillgång till hö?
Nu har vi våra på lösdrift och de har alltid en rundbal. Men när vi hade dem i box på nätterna så fick de alltid så mycket att det fanns kvar i boxen på morgonen.
Lite slöseri med grovfoder blev det kanske men hästarna verkade inte klaga på lösningen.

Tycker det låter som en bra plan!
Skulle inte se det som annorlunda mot om jag tar in hästen på kvällskvisten och rider strax innan den skulle fått kraftfoder - den kanske valt att inte äta hö på ett tag ute också, det vet ju inte jag! :p

Vill bara säga att det fungerade jättebra, hon var lite ledsen bara för hon inte fick kuta järnet i hagen och behöva gå dressyr i stället ;) De andra hästarna vart väl lite besvikna för de inte fick någon mat men slutade så fort vi kom ut ur stallet. Kommer det här fortsätta och fungera bra kommer jag prata med de andra stallägarna om de kan/vill ställa fram någon litne höpåse som jag kan kasta åt deras hästar samtidigt som min får mat.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 478
Senast: Halcyon
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 074
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 275
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama