Ridning efter förlossning

Yrja

Trådstartare
Väntar första barnet och är i v 26. Har egen häst som jag utbildar och tränar aktivt och rider fortfarande som vanligt. Fortfarande barbacka och är både ut på tur i alla gångarter och tränar för tränare. Hoppas kunna fortsätta till slutet med ev lite lugnare tag sista tiden, men det får man ju se. Änsålänge ser jag inga hinder.

Funderar på vad som gäller efter förlossningen sen. Jag gissar att det kanske inte kommer att kännas jättemysigt att bresa på benen och slå sig ner på en hästrygg med ev. stygn och andra krämpor. Men när det är över och man känner sig relativt hel igen, kan jag rent fysiskt sitta upp som vanligt då med nån veckas "igångsättning" för egen del? Min syster rider hästen 2-3 ggr/veckan, så han kommer inte att ställas av. Vill gärna komma igång och fortsätta vår träning så snabbt som möjligt om det går och känns bra.

En kompis satt inte upp på flera månader pga risk för framfall, hur stor är risken för det och hur länge? Är det främst i vissa gångarter eller långa pass eller gäller det generellt bara man rör sig?

Och efter snitt? - allt kan ju hända under en förlossning.
Är det nån skillnad om jag har kunnat hålla igång ridningen under hela grav eller om jag tvingats sluta pga sammandragningar eller liknande?

Inser såklart att jag kanske inte alls har nån lust (eller tid, eller ork?) att sitta upp igen så snart som jag tror nu. Jag har aldrig provat på hur det är att föda, eller att ha ett nyfött barn, att kämpa med amning eller försöka få den nya vardagen att gå ihop. Det jag undrar är bara vilka förutsättningar som gäller rent fysiskt. :)

Jag kan givetvis ta upp det på mvc men tänkte höra vad ni säger först. Man kan få lite varierande svar inom sjukvården beroende på vad personen själv har för åsikt om ridning i allmänhet.

Sv: Ridning efter förlossning

Jag red efter 2 veckor. Min ena medryttare slutade, så jag börja rida som vanligt i alla gångarter 5 pass/vecka.

Jag känner ingen skillnad på min återhämtning efter min andra förlossning. Första graviditeten red jag länge och den här sluta jag tidigt pga sammandragningar.

jag red inte på 3 månader efter förlossningen, det var inte bekvämt då heller men det gjorde inte ont längre.

Så det är väldigt olika från person till person.

Jag är snittad och red efter 2 veckor tog det lungt i början min BM sa att fick jag ont skulle jag låta bli men annars så var det ok. Dom brukar rekommendera att vänta 5v efter snitt sa hon.

jag red 4 veckor efter första barnet. inga problem, men å andra sidan hade bå¨de jag och hästen vilat i 6 månader så det blev inga hårda pass i början.

denna gången syddes jag inte och om jag hade haft tid hade jag lätt ridit redan... (två veckor efter förlossningen)

så det beror helt på vad för förlossning du har. räkna med ett par veckor ledigt kanske så du hinner vänja dig vid att vvara mamma också.

Jo rent mentalt kanske man har fullt upp ändå. Grattis till nya bebisen. :)

Tack igen för alla svar.

Jag red efter 3 veckor (satt upp efter 2 men då blev det enbart skritt) hästen var igång och reds av annan ryttare vid behov. När Lillan var 10 veckor tävlade jag första gången igen ( 1m hoppning enbart).

Däremot fick jag sluta rida i v 20 pga kraftiga ONDA foglossningar...

Jag är snittad och red efter 2 veckor tog det lungt i början min BM sa att fick jag ont skulle jag låta bli men annars så var det ok. Dom brukar rekommendera att vänta 5v efter snitt sa hon.

Både jag och en kompis har blivit rekommenderade att vänta tre månader. Av olika barnmorskor, i olika kommuner. Även om det inte gör ont för stunden kan det bli bråck.

Konstigt att det sägs så olika?

Jag skrev i en annan tråd om mina kompisar som alla fått barn nu under hösten. Så här har det gått för dem:

Nr 1 hade väl en ganska normal förlossning och red kanske efter två månader.

Nr 2 hade ingen rolig förlossning, gick sönder väldigt mycket och vare tvungen att opereras. Har börjat sitta på hästen nu efter 3,5 månad.

Nr 3 red efter två veckor då hon kände sig helt som vanligt, och efter 4 veckor var hon igång och hopptränade som vanligt.

Så jag tror det bara är att bita ihop och vara beredd på att det kan ta tid!

Sen måste man ju ha lite sunt förnuft och lyssna på sin kropp, något jag tror vi är dåliga på "för att vi vill". Det borde också bero lite på vad man har för häst och vilken typ av ridning man sysslar med. Jag som är i v 25 och inte rider längre pga ligamenten i livmodern/magen skulle nog kunna rida islandshäst eller lugn markbunden häst fortfarande. Men INTE en rörlig stor häst med luftiga gångarter. Det är skillnad på ridning och ridning...

Det är bara din kropp och ditt huvud som avgör när du kan och vill rida igen efter förlossningen, men det är nog bra att räkna med några veckors vila för din del.

Jag red igen efter 3 veckor, men eftersom min häst var ung så var det inga tuffa pass det handlade om även om jag nog rent fysiskt skulle ha fixat det. Men vi byggde istället upp styrka och kondis tillsammans under en lite längre period. Jag tyckte inte att det var ett dugg obekvämt att sitta upp i sadeln igen och hade kunnat göra det tidigare än jag gjorde också, men jag ville vänta lite för att bäckenet skulle stabilisera sig något. Det kändes faktiskt lite halvböjligt första veckorna =)

//Julia

Jag blev klippt med en hel del stygn som följd. Red efter sex veckor.

Jag blev akutsnittad och red efter 3 v. Rekommendationen här är att vänta 3 mån, men vem kan hålla sig så länge? :p Tog det dock lugnt, men det får man ju känna själv hur mycket man orkar.

Jag satt upp till häst först 2 månader efter. En bekant däremot tävlade hoppning 2 veckor efter sin förlossning. Så det är himla olika hur man mår och också förstås hur det fungerar med amning etc i början. Omöjligt att veta i förväg.

Jag blev snittad 22 februari och satt till häst sista mars. Då hade jag nog kunnat sitta upp några veckor tidiagare men tog det lugnt någon vecka till "för säkerhets skull".

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 711
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka