Ridlektioner av SVT!!!!

Sv: Ridlektioner av SVT!!!!

Haha älskar att andra ryttaren rider i V-jeans :D Ser inte så smidigt ut

kl haha fantastiskt och morgonens skratt tror jag :) kan se mig de flesta av dagens ridskole hästar när de gör kvarnen i trav med så nära tät*totalt kaos utbryter *
Haha härligt, jag kommerihåg när jag började irda och det är inte 200år sedan så använda min ridlärare också framåt march. Jag är 28år
Hon var av gamla skolan, jag tror hon ännu idag gör det och jag är fortfarande ännu idag lika rädd för henne *S*

kl

Intressant att se! En del annorlunda, men väldigt mycket är bekant även från när jag började rida (90talet) samt när jag senare gått ridledarkurs, t.ex. Fast jag är lärd tät med hästlängds avstånd, inte nos i svans. Uppenbart fungerar det ju iallafall här, och jag kan tänka mig att det hänger på att ridläraren har koll på hästarnas inbördes rang och placerar dem därefter.

Dock är det ju inte "hästlängds avstånd" vid uppsittningen, snarare en halv.. :p (fast Palle kanske menar en häst, på bredden, inser jag nu. Det är ju mer överensstämmande med filmen. Jag är dock lärd en hästlängd även vid uppsittning, av ridlärare av den "gamla skolan".)

Där jag hade min första häst uppstallad hade vi en äldre man som bodde granne och var med och hjälpte till med lite fodringar etc. Han var då (omkring 10 år sen) drygt 80, bland annat gammal gymnastikdirektör, militär och hade också drivit ridskola. Jag red en eller två lektioner för honom, och jag minns än idag hans barska "kom fram i vänster/höger galopp (m)ARRRSCH!!!" (som också hörs i filmen i trådstarten) vilket fick min vanligtvis något bekväma (fd ridskole)häst att närapå trampa av sig skorna av pur förvåning, och raskt komma fram i en klockren galopp :rofl:

En hästbredd skulle jag nog ha skrivit ;)

Jag lånade ut min Dame till tävling under några år på 90talet.
När jag besökte henne 1a gången fick jag rida henne en sväng.
Jag tog ut henne och fick då höra att hon var så svår att sitta upp på för hon stod aldrig stilla.....

Nu slumpade det sej att rdskolan som också fanns där skulle också ha lektion så vi skulle sitta upp samtidigt.
Mycket riktigt började min Dame steppa runt och ville inte stå stilla.
Då jag mycket väl visste att hon kunde stå stilla harklade jag mej riktigt högt och ordentligt argt.
Min Dame gjorde som din häst fast hon ställze sej i givakt och stod stilla som en tennsoldat medans jag gick runt och fixade stigläder m.m.
Sen tittade jag mej runt och såg et gäng ryttare som stod med hakan i backen och alla lektionshästarna stod blixt stilla dom också ;):D

Här har ungarna snarare svårt att lära sig att få hästarna ifrån varann, än att de går på egna utflykter... ;) men vi tränar också det, framför allt i början och när nya vägar etc ska läras in. Sen vill man ju att eleverna börjar få grepp om sin egen häst och då gynnas de inte längre av att rida på led.

Håller helt med dej....

Minns hur stolt man var när ridskolechefen tyckte man var så duktig att man fick agera förryttare/tätryttare på nybörjarlektionerna ;)

Märk väl att man på den tiden red utan sadel på ponnyerna för det fanns nästan inga ponnysadlar då om man inte hade egen ponny och rika föräldrar för då kunde man få en Lewa eller om man hade riktigt rika föräldrar då kunde man ha en Stubben :)

Vi övriga ponnyungar vi fick rida barbacka vare sej vi red lektion eller tävlade ;) :love:

Precis så var det. :) Men hos oss hade hade ponnyerna sadlar. Nästan alla hade Stübben Rex. ;)

"Feedback" ???

Dom fick ju massor med feedback ju.....

På den tiden fick du en uppgift och om du löste den var allt bra.
Misslyckades du fick du veta hur du skulle lösa problemet.....

Har aldrig föstått varför man ska ha en massa verbalt beröm när man utfört något som man blivit ombedd att göra ?????

Han säger när de ska göra olika moment. Vilken gångart osv. Men inget individuellt. Tex när nån sitter ner på fel sittben varför inte säga något då?

Den gode Gernard säger något som jag fick lära mig som barn - och som jag har ett litet hell... att jobba mig av med. Det sitter djupt inrotat i ryggmärgen.

"Tryck till med skänkeln varje gång när du sätter dig ned så hästen går fram" (menar då lättridning givetvis)

GAAAAH!!

hata! :eek:

Jag fick lära mej att hålla om och spänna benmusklerna när man sätter sej ner.
Har alltid gjort det mer eller mindre kraftigt beroende på hästens utbildning och egna känslighet.
Har aldrig upplevt det som något problem.......

Fast hur kombinerar du det med att ha tyngd i stigbygeln med foten? Om jag tänker mig att jag spänner benen när jag sätter mig ned så trycker jag också upp mig lite och jag får en spänd och lite ineffektiv sits.

Jag försöker nu sträva efter att ha balansen i sätet såsom en vippgubbe och fötterna som tyngder i stigbyglarna.. Väldigt långt ifrån den charlie chaplin-sits detta klämmande med benen och hälarna intill för att sluta om med benen och kunna knacka till med hälen mer eller mindre i varje steg.

Jag hamnar fortfarande lätt i "klämläge" i nedsittning om hästen inte går fram, ist för att putta på en gång och faktiskt begära att han fortsätter i samma takt och tempo tills jag bett om annat. och låter sidorna vara så gott det går, såvida vi inte gör en rörelse eller ngt annat då givetvis.

Har aldrig föstått varför man ska ha en massa verbalt beröm när man utfört något som man blivit ombedd att göra ?????

För att man kan utföra en uppgift bra eller bättre? Vem vill jobba utan att få beröm då och då för det man gör?
Säg till vad som är fel och berätta hur man gör rätt, säg till när man gör rätt så man vet att det var rätt - så tycker jag man lär sig bäst.

På den tiden var undervisningen fortfarande starkt präglad av den militära varianten av utlärning och då var beröm = ingen kritik.

Av vad jag sett på dagens lektioner så föredrar jag nog den gamla varianten framför en instruktör som hela tiden maler på med beröm för allt eleverna gör.
Som "tittare" slutade jag lyssna efter 10 minuter och det tror jag eleverna också gjorde. ....

Håller med.

Malinsky: låter som lite jobbigt sätt att rida på. Det man lär sig som liten sitter ofta kvar länge på gott å ont.

Jag säger bara att så rider Ulla Håkansson. ..

Och kan hon göra det på det sättet så är inte jag den som säger emot. ....

Men var och en gör som den vill. .....

Liknande trådar

Gnägg http://www.oppetarkiv.se/video/1216791/till-hast-avsnitt-1-av-13 (Detta är avsnitt ett av tretton) Vad jag förstått så kan man efter...
Svar
15
· Visningar
2 934
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka