Ridlärare med fix idee

Sv: Ridlärare med fix idee

Givetvis har storleken viss betydelse, men det är ju extremt ovanligt att man bara kan rida en viss mankhöjd. En del hästar består ju mest av långa ben, och känns alltså små att sitta på även om man komemr upp en bit när man sitter på dem. Jag är 165, och kan rida hästar mellan d-ponny och 1,75 utan problem, mycket beroende på hur grov hästen är, hur mycket steg den har, hur känslig den är, och så vidare.

Mankhöjden är en väldigt liten del av ridningen, framförallt när man sitter på (vid hanteringen spelar det förståss större roll om hästen är 1,45 eller 1,75).

Ridläraren tycker kanske att hon utvecklas mer på den ponnyn hon har nu än hästen innan. Hon har ju harvat runt länge på samma häst. Dax att gå vidare. Om det är en ponny eller häst är ju helt oväsentligt. Jag antar att hon rider på ridskolan för att lära sig och bli en så skicklig ryttare som möjligt. Då ska man lära sig att rida alla typer av hästar/ponny så till vida att man passar ihop storleksmässigt. Även vi med "egna" hästar behöver ju rida andra än våra "älsklingar" för att få nya kunskaper och in-puts.

I mitt tycke är en ridskola där man själv får välja häst/ponny och alltid rider samma pålle en rätt kass ridskola. Favoriter kan man ha men man är ju där för att lära sig. Jag tycker det är ridlärarens uppgift att para ihop rätt ryttare med rätt pålle för att nå bästa resultat.

Är man av den åsikten att ponny är fjantigt så finns det ridskolor med BARA stora hästar. Men stirrar man sig blind på mankhöjden så har man nog missat en stor poäng med meningen av lektionsridning.

Tycker din mamma att ponny känns för lite eller jag kanske ska uttrycka mig att hon känner sig för stor ponny?
jag tyckte det oxå eftersom jag har ridit stora hästar i många år tills jag började rida hästar runt 155 i manken och sen red en häst runt 170...då kände jag mig för liten på den hästen. Det är en smaksak som sagt var och jag tycker att din mamma pratar med sin ridlärare om saken, ja annars finns det ju fler ridskolor.
Kolla runt lite och prata med olika ridskolor.

kl
jag tycker inte om att rida små hästar eller ponnyer, dels för att jag känner mig för stor för dem och dels för att jag inte kommer åt dem på samma sätt som en större häst. om min ridlärare hade vägrat att låta mig byta häst och tvingat mig att rida en ponny efter att ha ridit stor häst innan så hade jag slutat. visst man vänjer sig vid alla hästar efter ett tag och lär sig rida den bra, men om man har samma häst som man inte trivs med större delen av terminen så tröttnar man ju på det, specielt då läraren inte förklarar varför man behöver rida ponny istället för storhäst, och kommer med dåliga undanflykter.
storleken har egentligen ingen betydelse om man kan rida hästen och trivs med den, men man rider ju för att det är roligt och en utmaning, om man inte trivs med hästarna man får så får man byta ridskola, och har man en egen häst som man inte trivs med eller känner att man kan rida ordentligt, så får den det bättre hos en som faktiskt tycker om den.

ts; om jag fått rida en ponny som jag inte kan utvecklades på för att det inte finns ngn annan häst och ridläraren vägrar mig att byta så hade slutat, men om jag fick rida en ponny som var en bra läromästare, för att jag inte klarade av att rida stor hästar/ inte var mogen rid mässigt och ridläraren hade förklarat det för mig så hade jag inte sett storleken som ett problem och jobbat på min ridning istället.

be ridläraren förklara för din mamma exakt varför hon inte får lov att byta? det ska vara lärorikt och roligt att rida på ridskola, inte jobbigt och frustrerande. det finns alltid hästar, även om det bara finns 5 stor hästar på ridskolan så finns det alltid en möjlighet att byta grupp med nån annan, eller byta häst nån gång med en av de som rider i ens nuvarande grupp som kan tänka sig att rida ponny några gånger (dvs om de andra i gruppen är på tok för stora för ponnyn).

Det beror vad det är för ponnyer. Jag har suttit på en några riktigt fina tyska ridponnyer, och det är mycket mer känslighet och gång i dem än i många storhästar. Så jag tycker faktiskt mankhöjden säger väldigt lite om hästens ridbarhet - däremot är det många som av någon anledning inte vill rida ponny eller små hästar alls, det finns någon sorts idé bland många ridskoleryttare om att större är bättre - vilket ger mer fina hästar att rida för den elev som kan tänka sig att se till annat än storleken.

Problemet är väl kanske att de flesta ridskolor inte har "riktigt fina tyska ridponnyer". ;)

Fast utbildningsnivån bland ponnyerna på TS ridskola kan man inte klaga på någonstans.

De ridlärare jag ridit för har inte alltid gett mig "favorithästarna" direkt och så här efteråt kan jag se varför. Plötsligt fick jag en "tråkig" häst att dansa balett och jag fick en aha-upplevelse vad det gäller målet med ridningen. Efter det har jag aldrig sett ner på någon häst utan sökt hitta dess knappar som ger mig samma känsla. Det är häftigt ;)

:bow:

Hästar kan vara roliga på olika sätt. Mycket handlar om inställning!
Tycker det är så fint sagt, alla hästar kan dansa på sitt vis! :) Och får man dom till det kommer också alla hästar vara vackra och "roliga" på sitt sätt!

Men kommer själv ihåg ridskoletiden med viss skepsis. Självklart är vissa hästar mycket svåra att på ett bra sätt få att gå på ett bra sätt under en ynka lektion. Jämför man t ex fysiken på en häst som gått på ridskola 10 år och kanske mest av nybörjare (eller öht av någon anledning "gått ner sig" under tiden) jämfört med en privathäst som blivit väl riden av skickliga ryttare så kan det kännas väldigt frustrerande att sitta och försöka få till någon "dans". Själv började jag bekymra mig över sånt tidigt pga intresse inom familjen(hästens fysik och begränsningar iom det, kunde ju t ex vara att man märkte att den inte var bekväm med sin sadel, eller mer extrema fall där hästen t o m blev aggressiv pga misstänkt smärta/spänning) och då var det faktiskt inte kul att få hoppa med "skenhästen" som man misstänkte faktiskt hade en anledning till det.

Vad vill jag ha sagt med det? Tja, att det kan finnas mer välgrundade anledningar till att vilja rida vissa hellre än andra, snarare än "den hästen är tråkig!"

Fast hur många av hästarna är fina tyska ridhästar.

Jag rider på ridskola (min utbildning kräver det.) en gång i veckan och rider då både ponny och häst, det är ingen skillnad i utbildningsnivå eller ridbarhet.

Problemet är väl kanske att de flesta ridskolor inte har "riktigt fina tyska ridponnyer". ;)

Jo, det är faktiskt just på ridskolor jag ridit de här ponnyerna. De moderna ridponnyerna är som storhästar i ponnyformat, väldigt annorlunda från de snälla new forestar och liknande jag minns från min egen ponnytid.

Jo, det är faktiskt just på ridskolor jag ridit de här ponnyerna. De moderna ridponnyerna är som storhästar i ponnyformat, väldigt annorlunda från de snälla new forestar och liknande jag minns från min egen ponnytid.

Lite OT, men också en tänkbar orsak till att det blir svårare och svårare att hitta stensäkra nybörjarponnyer? :p
Eller så kanske det har med annat att göra. Något jag själv noterade sista åren på ridskolan iaf. De "gamla rävarna" fick gå alldeles för många lektioner, de som kom in nya behövde inkörningstid med mer rutinerade ryttare innan de ens kunde gå som normala ridskolehästar och blev sällan(aldrig?) stensäkra och stabila ponnyer på samma sätt.

Det låter som en ridskola med lite dålig hästplanering. På min ridskola är det lite mixat med sportponnyer och nybörjarponnyer. Sportponnyerna är ju roliga átt rida för de ponnyryttare som börjar tävla lite grann, plus att de kan gå en och annan storhästlektion med äran i behåll, medan de stadigare "nybörjarponnyerna" passar de mer ovana barnen bättre. Har man en lagom mix behöver ingen av ponnytyperna gå för mycket.

Däremot håller jag med dig om att många sportponnyer alls inte gör intryck av att vara lämpliga barnponnyer för nybörjare. De är långt ifrån några godmodiga havremoppar, utan har en hel del humör och vilja, plus framåtanda och känslighet som gör att åtminstone jag hade tyckt att de var rätt läskiga när jag var liten. Nu som vuxen är de däremot kul, just för att det är lite krut och gång i dem. Men inte en typ av häst jag skulle köpa till nån som precis ska börja lära sig rida.

Ja kanske var det dålig planering. Men dom insåg ju det själva (och sökte lugna ponnyer/hästar) och suckade över att dom skulle vilja sälja bort och ha mer ruljans bland hästarna så ingen skulle behöva gå 10-20 år på ridskola utan bytas ut innan de var för gamla. Vilket inte gick när de inte fick tag på tillräckligt coola hästar. Handikapphästarna t ex hade varit på ridskolan iaf minst 5-6 år eller mycket längre, och ingen av de nya funkade (trots att de såklart tänkte på det vid hästletande). Kanske letade man hästar på fel ställen.

Fast hur många av hästarna är fina tyska ridhästar.

:) Mina hästar faller knappast under benämningen "fina tyska" men är bra i psyket och trevliga att rida.

Förstår bara inte varför man måste gilla att rida ponny. Jag är inte särskilt intresserad av att rida grövre hästar eller ridtravare heller. Det är inte en fråga om hästens skolningsgrad överhuvudtaget för min del, utan en smaksak.

Sen kan man inte välja och vraka om man rider på ridskola, och då får man väl ta den häst ridläraren finner lämplig - eller byta ridskola.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: Emro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka