Ridlärare med fix idee

D

Dressyrgjord

Hej! Nu bad min mamma mig att skriva här och det gäller ridningen på våran ridskola. Först red min mamma och hennes 3 arbetskompisar. Mamma och en av kompisarna red stor häst, de andra två red maxade D-ponnyer.
I januari hoppade en av arbetskompisarna av ridningen. Då fick min mamma byta till den häst som arbetskompisen ridit ( ponny). Det var väl okej några gånger men min mamma är en typisk storhäst människa tyckte att det började kännas fjantigt att strutta runt på ponny och påpekade det ett flertal gånger för ridläraren och fick svaret " Nää, alla stora hästar är sjuka eller upptagna". Okej, det svaret kan man ta 2- 3 gånger men ibland har vi sett ridläraren fråga de som rider före vilka storhästar de vill ha och då inser man att ridläraren bara ljuger för att hon har bestämt sig att min mamma ska ha ponny. Nu har det gått fyra månader och mamma rider bara ponny och får alltid svaret " Alla hästar är sjuka eller upptagna"

Nu vill min mamma byta ridskola till en som har privatlektioner på storhäst i stockholmsområdet men det är ju få som har det.

Hur hade ni löst det ?

Sv: Ridlärare med fix idee

Vet inte hur stor din mamma är,kanske är det så att ridläraren tycker att det stämmer storleksmässigt för din mamma att rida ponny.Antar att alla hästarna ska gå ungefär lika mkt.
Sen fattar jag inte varför det skulle kännas fjantigt att rida ponny,tycker personligen att de är roligare(har själv d-ponny)
Det bästa är väl att hon tar och pratar med läraren i lugn och ro,de borde ju vara rädda om sina kunder.

Att rida ponny eller inte är en smaksak men om min mamma känner att det är roligare med stor häst ska hon ju få rida det. 167 cm är hon, 65 kg. Visst är längden perfekt för en maxad D men ridning är glädje och har hon förutsättningar att rida storhäst så ska hon ju få rida det.

Fjantigt att strutta runt på en ponny? Det låter ärligt talat som att din mamma borde lära sig lite mer om hästar och ridning. Hästens storlek säger ganska lite om hur den är att rida. Det finns många ponnyer med både mer gång och ridbarhet än vissa storhästar, och det ger mycket mer att rida en bra ponny än en dålig storhäst.

Tycker hon hästen är tråkig att rida av andra anledningar kan hon ju berätta det, men om enda orsaken till varför hon inte vill rida hästen är mankhöjden, så kan jag faktiskt förstå ridläraren. Din mamma kanske är storleksmässigt lagom för ponnyn, då kan hon inte byta med någon annan mycket större och tyngre som fätt en större häst att rida.

Om din mamma är liten så kan jag mycket väl förstå svaret. Om storhästarna redan går så många pass som de får så kanske de inte vill ge din mamma som är liten nog att rida ponny en stor häst och istället sätta en alldeles för stor ryttare på en ponny för att din mamma ska vara nöjd.

Men det bästa är väl att gå och prata med dem, förklara att hon inte trivs på ponny och om det inte finns möjlighet för henne att rida en större häst på den ridskolan så funderar hon på att byta. Antingen sätter det lite eld i baken på den som är ansvarig, eller också förklarar de ordentligt vart problemet ligger och då kanske det blir aktuellt att byta till en annan ridskola.

Jag har alltid gillat ponny bäst. Ibland har jag fått rida storhäst för att mina gamla ridlärare har tyckt att jag har passat bra på någon storhäst, och tycker att det kan vara nyttigt med lite variation. Jag håller med om att just de hästarna som de har satt mig på har passat mig, och jag har inte haft något emot att rida dem emellanåt, men jag skulle inte vilja rida dem hela tiden.

Nu har jag iofs slutat helt på ridskolan och rider bara privat på min lilla islänning.

Att rida ponny eller inte är en smaksak men om min mamma känner att det är roligare med stor häst ska hon ju få rida det. 167 cm är hon, 65 kg. Visst är längden perfekt för en maxad D men ridning är glädje och har hon förutsättningar att rida storhäst så ska hon ju få rida det.

Är det inte viktigare att hon får en rolig häst att rida som hon kan lära sig på, än att stirra sig blind på mankhöjden? Det låter faktiskt rätt inskränkt att kräva att enbart rida storhäst bara för att man fått för sig att ponnyer är fjantiga. Ungefär som om någon fått för sig att h*n bara kan rida bruna hästar, för fuxar är fjantiga.

Jag tycker det finns många ridskolor i stockholm som har privatlektioner. Så då har ni nog letat dåligt.

Men annars får hon väl prata med ridläraren igen, säga som det är att antingen vill hon rida storhäst eller så byter hon ridskola.

Men jag tycker det känns vansingt att byta av den anledningen om hon i övrigt trivs på stället.

Amanda som hälst rider sin egen häst på +170cm (jag är 184cm lång och har långa ben så han käns lagom) men rider även islandshäst på ca 130cm och fullblodskorsning på 150. mankhöjden är rätt ovesäntligt om det handlar om så pass lite ridning som en gång i veckan.

Min mamma har ridit på ridskolan i många år och har alltid fått rida stor häst. I början utav den här terminen lät dom en annan elev (som rider i gruppen före henne) börja rida på hennes älsklingshäst och hon fick då en annan stor häst. Samtidigt började en arbetskamrat till mamma rida och hon fick en d-ponny. Arbetskamraten tröttnade ganska snabbt och då fick ridläraren för sig att mamma skulle rida på d-ponnyn istället. Hon har flera gånger sagt att hon inte tycker att det är roligt att rida på den och att hon vill byta men får hela tiden svaret att det inte finns någon annan. MEN tjejerna i gruppen innan kommer in i ridhuset medans vi rider och diskuterar med ridläraren om vilken häst dom ska få nästa gång och ridläraren tar fram boken och låter dom välja och vraka mellan ett 10-tal olika hästar. Inget snack då om att det inte finns hästar minsann! Min manna tycker att det är en helt annan känsla att sitta på en stor häst än på en ponny och hon har ju också prövat. Fortsätter det här slutar hon på ridskolan!

Det borde vara en bra idé att säga just så - "jag trivs inte med att rida ponny hela tiden - om jag inte får rida storhäst här måste jag börja någon annanstans".

Fast jag undrar om ni trivs där på ridskolan ö h t.

Man känner sig ju lite överkörd när de inte lyssnar på våra önskemål och sen märker man hur de favvoriserar andra elever, de får välja men oss kör de bara över :confused:

Mig har de börjat lyssna på, nu ska jag rida en av de nya hästarna- en svart D-ponny som heter Figo. Förr red jag en C-ponny :/

Fjantigt att strutta runt på en ponny? Det låter ärligt talat som att din mamma borde lära sig lite mer om hästar och ridning. Hästens storlek säger ganska lite om hur den är att rida. Det finns många ponnyer med både mer gång och ridbarhet än vissa storhästar, och det ger mycket mer att rida en bra ponny än en dålig storhäst.

Tycker hon hästen är tråkig att rida av andra anledningar kan hon ju berätta det, men om enda orsaken till varför hon inte vill rida hästen är mankhöjden, så kan jag faktiskt förstå ridläraren. Din mamma kanske är storleksmässigt lagom för ponnyn, då kan hon inte byta med någon annan mycket större och tyngre som fått en större häst att rida.

Fjantigt att rida ponny är väl kanske fel ord att använda, men det är väl hennes sätt att säga att hon inte trivs på ponny. Och jag kan förstå henne för jag är själv i hennes storlek ungefär, något kortare till och med, och jag trivs inte när jag kommer upp på hästar under 160, så även på liten stor häst känner jag mig för stor. Visst att det fungerar men det är inte det jag hade valt att rida, det är bara sådant som man sitter upp på om någon ber en rida till dom eller något annat.

/Camilla

varför rider hon kvar då om det har gått så lång tid?

Jag dividerar inte huruvida ridlärarens val av häst till din mamma är ok eller inte. Dock, känner man sig felbehandlad, bromsad o.s.v. och redan börjat fundera på att byta ridskola är det bara att göra det.

De ridlärare jag ridit för har inte alltid gett mig "favorithästarna" direkt och så här efteråt kan jag se varför. Plötsligt fick jag en "tråkig" häst att dansa balett och jag fick en aha-upplevelse vad det gäller målet med ridningen. Efter det har jag aldrig sett ner på någon häst utan sökt hitta dess knappar som ger mig samma känsla. Det är häftigt ;)

Jag skulle ha pratat med ridläraren igen, kanske försöka få ett privat samtal? Visst är det så att hästarna ska gå "lika" mycket som flera skrivit men samtidigt ska man ju trivas med hästen man rider, man är ju ändå en betalande kund!
Jag trivs också bättre när jag kommer upp på en högre häst, har rätt långa ben så känner mig för lång för ponnys även om det inte är så.

Nej, ta ett snack till med ridläraren och försök få ett vettigt svar.

KL

Vill din mamma rida häst får hon väl prata med ridläraren eller byta ridskola. Det är ju svårt att bedöma din mammas ridkunskaper och kanske ridläraren helt enkelt tycker att hon inte passar ihop med den eftertraktade favorithästen (men inte vill säga det rakt ut).

Sen blir jag lite störd på alla som tycker att man kan lika gärna rida ponny för "det är ju bara mankhöjden som skiljer". Tycker nog att det finns fler skillnader än så. Själv har jag knappt ridit ponny sen jag var 12 och föredrar helt klart häst ridmässigt - även om jag storleksmässigt faktiskt kan rida även mindre ponnies.

Det beror vad det är för ponnyer. Jag har suttit på en några riktigt fina tyska ridponnyer, och det är mycket mer känslighet och gång i dem än i många storhästar. Så jag tycker faktiskt mankhöjden säger väldigt lite om hästens ridbarhet - däremot är det många som av någon anledning inte vill rida ponny eller små hästar alls, det finns någon sorts idé bland många ridskoleryttare om att större är bättre - vilket ger mer fina hästar att rida för den elev som kan tänka sig att se till annat än storleken.

Jag har storlek till att rida D-ponny, men trivs mycket bättre på stora hästar och har alltid gjort det, så jag förstår. Red nyligen ett par terminer på ridskola och fick oftast rida mindre storhästar men även D-ponny några gånger. Det viktiga var ju att det var olika hästar! Det låter märkligt med en ridskola där man alltid rider samma häst. På vår ridskola har man samma häst 4 lektioner i rad, sedan byter man. Visst händer det att man rider samma häst flera sådana perioder, men det finns i alla fall en praxis att man ska skifta.

En annan ridskola jag red på hade problemet att jag re3d i en vuxengrupp med tre karlar, så då var det sällan jag fick rida de riktigt stora, men jag fick trots allt göra det ibland. Så även om man får acceptera hästbrist ska det vara variation!

Så jag tycker faktiskt mankhöjden säger väldigt lite om hästens ridbarhet - däremot är det många som av någon anledning inte vill rida ponny eller små hästar alls, det finns någon sorts idé bland många ridskoleryttare om att större är bättre - vilket ger mer fina hästar att rida för den elev som kan tänka sig att se till annat än storleken.
Fast de är ju mankhöjden till väldigt stor del som avgör hur långt ner på hästens sida som min skänkel hamnar, och även längden på hästen hänger ihop med mankhöjden. Och hur mycket häst som jag har framför och bakom mig avgör mycket min känsla när jag sitter där uppe på hästen...
Och det är med att större är bättre har väl funnits både bland privat och ridskoleryttarna. Jag har själv inte ridit på ridskola på många, tror det är i alla fall 15 år sedan senast, och jag har egen häst något längre än så, och även under ett antal år jobbat med hästarna, och tycker fortfarande mankhöjden gör stor skillnad på det flesta hästar, mellan 165-170 brukar jag trivas som bäst.

/Camilla

Men rider ni samma häst hela tiden? På de ridskolor jag känner till byter man ung var tredje-fjärde gång. Då alternerar ju alla elever bland alla hästar, man får lära sig rida olika slags hästar, man får alltid sin favorit nån gång och vet att man inte behöver rida den där som man inte stämmer så bra ihop med.

Sen kan det ju vara för att inte storhästarna räcker till som din mamma får rida ponny, men då har ju ridskolan ett problem de måste ta tag i. De har fel sammansättning på hästantalet.

Om det är "fjantigt" att rida ponny eller inte beror nog på individen, vissa ponnyer har inte samma steg som stora hästar, även om en del kan vara nog så bra. Red själv dotterns dressyrponny en period, och det var jättekul, för den var så välriden jämfört med ridskolehästarna;) (Fast hon var hälften halvblod)

Hoppas din mamma inte tröttnar utan fortsätter med detta härliga intresse!

Senast ändrad:

Har din mamma frågat ridläraren ifall det finns någon speciell anledning till varför hon blir satt att rida ponny?
Vet att min ridlärare brukar dela ut hästar dels i form av "utbud" men oxå för att möte/utmana elevens utveckling.

Personligen tycker jag att man får fler och fler favorithästar för varje år. Visst att man kanske i grunden föredrar en viss typ av häst men man ser utmaningen i att lära sig att både behärska, uppskatta och utvecklas tillsammans med alla typer av hästar.

Handlar det däremot om att inte komma överens eller kunna kommunicera med sin ridlärare är det ju bara att byta! För kan man inte det så tror jag att mycket av den utveckling som man eftersträvar uteblir i vilket fall....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 142
Senast: ameo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023