Ridkonst möter textil

Kookaburra

Trådstartare
Hej alla ryttare som gett sig in i övandet mot ridkonsten.

Ja... Vilka är ni? Vilken grupp människor är det? Hur ser kulturen ut egentligen? Vad är specifikt och utmärkande för just er?

Jag håller på med ett litet sömnadsprojekt där jag under temat Ridkonst möter textil - ett kulturellt möte skapar textila produkter.

Som jag vet är ni alla en salig blandning som håller på med "ridkonst", och detta begrepp är ju inte entydigt, så för att förtydliga: Jag vänder mig här främst till er som lutar lite mot den alternativa sidan, och som tycker att Hööks och andra ridsportbutiker har lite för tråkiga kläder i sitt utbud. Ni som ser ett nöje i att klä er lite annorlunda. Ni kan även känna att det fattas vissa textila produkter på marknaden, utöver kläder, som ni behöver i er vardag.

Jag är nu inne på mina sista 9 veckor med textilstudier för lärarprogrammet och har nu en uppgift som ska utföras. Syftet är att utforska en tematiskt arbetsmetod utifrån ett problembaserat lärande. Jag ska alltså utföra ett arbete på ett sätt som skulle kunna likna det sätt som jag sen ska kunna använda mig av i skolan.

Mitt arbete:
Jag ska förhålla mig till mitt arbete utifrån ett företagarperspektiv och söka information genom intervjuer med människor inom en kultur, informationen ska vägleda mig i mitt skapande av produkter för den målgruppen. Tanken är att jag ska ta fram produkter som kan tänkas säljas inom en viss kultur, och produkterna ska vara i textil. Det kan vara kläder eller accesoarer eller andra idéer om specifika kläddetaljer. Men det kan även handla om andra produkter som kan användas i stallet (eller utanför). Vad vill ni ha?

Känner du att du vill vara med och hjälpa mig? Du kan svara här, men det går även bra att skicka ett PM. Lägg gärna in bilder eller annat som du tror kan vara till hjälp.

Hur klär du dig till vardags i stallet?
Hur skulle du vilja klä dig till vardags i stallet?
Vad fattas i din garderob?
Vad är önskeplagget?
Vilken typ av detaljer dras du till?
Har du någon annan idé om textila produkter som du kan tänkas behöva?
Hur ser dom ut?
etc.
Vill du tillägga något annat?

MVH
Kookie
:bump:

Sv: Ridkonst möter textil

Hej! Blev riktigt full i skratt när jag läste detta eftersom jag satt och googlade efter lite grejor - bl a en tunnare ridjacka i ull (typ Birgitta jacka).

Svarar på ett par av dina frågor.

Vad är önskeplagget?
En figursydd ridjacka i (hyfsat tunn) ull. Ärmarna ska vara lite längre och det ska finnas en utanpåficka för mobiltelefon. Jackan ska gå att tvätta i maskin. Tillbehör: Väst i samma tyg (att ha utanpå).
Fixa en sådan och du har en kund! :laugh:

Enkelt och stilrent med praktiska och genomtänkta detaljer.

Har du någon annan idé om textila produkter som du kan tänkas behöva? Hur ser dom ut?
Någon sorts sadelväska som kan fästas i stigbygelupphängningen (ST Esp) där man kan ha en vattenflaska. Vete tusan hur den skulle se ut..... :crazy:

Det ska bli spännande att följa tråden.

Åh! Vilket bra svar!!!! Tack o bock!

Kan mobilfickan vara lite dold? men lätt att komma åt ändå? dvs inte synas. jag tänker mig lite kavajficka?

Senast ändrad:

Jomen. Helst dold ficka - bara det är lätt att komma åt mobilen. Ficklock kanske? Helst inte blixtlås - men OM kan man ha en lång flärp att dra i (så att man slipper leta och joxa). Fast..... det skulle föstås vara frestande för en pålle att undersöka en sådan!
Placeringen av fickan är inte självklar. Jag ska fundera i e m när jag är uppsutten. Hoppas du får många svar.

Till vardags i stallet blir det helskodda jodphurs-ridbyxor, stallkängor, "vanlig" ridjacka osv, för att det är det jag rider i, bara byxorna som kan varieras mot annat bekvämt om jag inte ska rida.
Anledningen är att det är praktiskt, bekvämt, hyfsat prydligt och finns att få tag på! :p

Jag skulle jättegärna utöka garderoben med en lång ridkappa (vore ett grymt plus om materialet är lättskött och att den är vattentät och lite fodrad), och en ridkjol och kortare figursydd kavaj att snofsa till sig i. Finns massor av kavajer att köpa men jag söker ett mer vackert/klassiskt utseende än de mer strikta tävlingskavajer som säljs.
Men på byxfronten kommer jag inte på något mer praktiskt än ridbyxorna till vardags... Behöver skoningen i nuläget iaf och helskodd ridkjol har jag aldrig hört talas om! :rofl:

Återkommer om jag kommer på något mer!

Tack för ditt svar, ja visst är det så att man tager vad man haver, men drömmer om nåt annat :D

Jag har funderat på en vattentät kappa, har tänkt lite trench-stil, med motveck och hellång. Den ska täcka sadeln så att det inte regnar in. Men ännu har jag inte hittat formen i handen... men jag bearbetar den ;)

Hmm, lättskött material som är regntätt... Kanske man skulle ta tät bomull och vaxa?.

Ridkjolar skissar jag på, för det antog jag skulle dyka upp. Jag håller även på att skissa lite på en rid-byx-kjol, det kan ju vara nåt att prova, men jag vet inte hur skönt det är att rida i.

En kortare kavaj med lite mer vackert, klassiskt... Hur menar du? Mer kvinnligt och rysh-pysh, eller bara mer svängda former? Kanske rundade slag? Give me some more :laugh:

Oskodda skoridbyxor året runt, utöverdet beror det på årstid. På sommaren ofta vanliga linnen och tröjor som inte är speciella ridkläder. På vintern ullunderställ, tjocka ulltröjor/fleecetröjor, hellånga chaps, täckjacka/dunjacka och ordentliga skor anpassade för att vara ute i, inte ridskor helt enkelt! Där emellan används regnjackor, gummistövlar och oljerock.

Ridbyxorna är jag nöjd med, oskodda skoridbyxor är mitt förstahandsval. I övrigt önskar jag ulltröjor/koftor/jackor i allt från tunnt ylle för sommarbruk till tjocka fodrade jackor och kappor för vinterbruk. Idag använder jag en del fleece, om det fanns större utbud på ullkläder hade jag lätt bytt ut fleecetröjorna. Ullkläder behöver inte vara 100% ull, utan blandningar för lättare skötsel går fint. Som komplement till tröjorna önskas västar i samma material. Jag skulle också gärna använda mig av (delade)ridkjolar, dels för värme men också vattentäta som skydd för både mig och sadel.
"66 North" har en del tröjor och material som faller mig i smaken de är dessutom gjorda för att användas! Amazonas har modeller som jag gillar, men jag har aldrig sett deras kläder live.

Ridkjol, men jag har mönster och tyg :) så det är på G.
Jackor för olika årstider som visserligen funkar till vardags men gärna med "lite stil på".
Regnrock, typ oljerock eller liknande i lagom storlek för sommarbruk, den jag har idag passar över vinterutstyrseln!

Vad är önskeplagget?
Ulljacka för tidig vår/ höst. Gärna längre i ryggen och med förböjda ärmar(visst finns det ett namn för ärmar anpassade för ridning?). Utan-på-ficka med plats för morötter är ett måste! Och gärna dold men lättåtkomlig ficka för mobiltelefon och annat. Gärna bred krage som går att dra upp i halsen istället för halsduk. Materialet ska som sagt var ull, jag gillar ulltyger som ser ut som vadmal även om det inte är lika tjockt, jag är inte så bra på textilterminologi, men inte supertunt ylletyg alltså. Jacka får gärna vara sparsamt dekorerad med t.ex broderade mönster.

Jag gillar broderade lite snirkliga mönster, typ keltiska mönster och liknande.

Hur ser dom ut?

Sadelöverdrag, utseende beroende på sadel, både för att skydda sadeln vid ridning i t.ex regn och snårskog men även som förvaringsskydd.

Nu blev det långt och lite rörigt, men hoppas du fick lite användbara svar!

Perfekt!
1000-tack!
Jag sitter just nu o jobbar på en jacka/tröja... Kämpar med kragen, som kommer bli lite av ett signum känner jag... om jag får till det.

Det enda jag önskar mig är en stalljacka i bävernylon eller liknande som inte hästhåren fastnar i och som inte är så hysteriskt figursydd. Vettiga fickor ska den ha också. Samt en motsvarande stallväst.

De gamla Kyra-jackorna, det var grejer det...

Hej!

Tack för idén! Jag hade ett tag ett sug efter att sy en overall, ungefär sån dom har i verkstan... men det blev hängslebyxor till trädgården istället.

Vilka är kyrajackorna? Har du nån bild? Vilka fickor är vettiga tycker du? Hur tänkte du stallvästen skulle se ut? Beskriv och berätta gärna mer.

Låter spännande det där! :)
Vaxad tät bomull kan säkert fungera. Haha, med viss reservation för att jag själv inte har någon aning om hur lättskött det är! :p

Tänker lite både och med kavajen - skulle jag ha kavaj så är det vid "finare" tillfällen. När man bara vill vara extra fin för sin egen skull eller kanske träning/uppvisning. Det jag INTE vill ha är t ex raka tråkiga ärmslut, där hade man kunnat snofsa till lite med uppvikt ärm+ fin dekorationsknapp, eller finare skärning. Rundare former och lite lyxigare/mer feminin krage, kanske med rysh-pysh-skjorta under som sticker ut lite nere vid ärmarna, kanske lite halvlång variant som är rundad nedtill med tydlig skärning. Gärna sammet eller annat "lyxigt" tyg. Kanske vackra dekorationssömmar (tänk - alta esquela-bett ;) )?

Haha jag är jättedålig på att komma på detaljer själv. Förrän jag ser dom och tycker att ah, det var fint! :D

Rid-byxkjol som är bekväm att rida i används mycket i Camargue. Där tillverkas de i tjock, stark bomull och finns både traditionellt med lite kortare ben och även med längre ben. Vet inte riktigt hur man kan förbättra den, men det går kanske ;) Kolla bilder http://galleri.camarguehast.se/#0.129

Tack för länken, många fina bilder där på kjolen. Jag har filat lite på en liknande, men inte gjort klart detaljritningen än. Men det kan ju faktiskt vara nåt. Just i lite grövre bommul, så att man kan slita lite i den, och bra när det inte är vinter. Superduper! Tack! :)

Hur klär du dig till vardags i stallet? Försöker vvara hyfsat prydlig, men viktigast är att det är praktiskt och bekvämt. Ofta jodphursbyxor och sköna kängor eller tunnare ridskor. En skön figursydd tröja eller jacka beroende på väder. Material som tål vind och väta gillar jag. (Inte fleece som allt fastnar i)
Hur skulle du vilja klä dig till vardags i stallet?som jag gör nu i stort sett
Vad fattas i din garderob? En ridcape i ylle.
Vad är önskeplagget?Just en sådan ridcape. Har ett ylletyg, men hittar inget bra mönster så jag vet inte hur jag ska sy. Vill ha den inte alltför lång, så att den går bakom sadeln och ner en bit på låret. Vill ha öppning så att jag kan ha tyglarna/handen under tyget om jag vill och även ha ärmöppningar så jag kan ha armarna ute om jag vill. En liten krage ska det väl vara för att det ska bli snyggt också.
Vilken typ av detaljer dras du till? Gillar snygga mässingspännen. Det får inte vara för mycket detaljer och bli plottrigt. Stilrent och snyggt med snygga dekorationer. Gärna snirkliga eller stora dekorationer/spännen om de inte är för många.
Har du någon annan idé om textila produkter som du kan tänkas behöva?Någon typ av ridkjol skulle vara roligt att ha
Hur ser dom ut? Vet inte exakt. länken i tråden visade bra exempel

Vill du tillägga något annat?Jodphursbyxor som är smala eller raka nere vid fotleden är bedrövligt svårt att få tag på. Det skulle jag vilja ha flera. De allra flesta är vida nere vid fotleden vilken inte jag alls gillar. Varför gör de så?? Ridbyxor som ser ut som arméns gamla (utsvängda uppe vid låren) skulle jag vilja ha igen. Hade ett par för längesedan som jag slarvat bort. De hade blixtlås nertill istället för kardborre vilket jag gillade. Förresten, en kombination av dem: Ett par jodphursbyxor med utsvängda lår. (och smala nertill) DET skulle jag vilka ha.

MVH
Kookie
:bump:

Senast ändrad:

Ha Ha Bigganl. Så här skrev jag i ett PM till Kookaburra:
"Kom på att jag skulle vilja ha ett par ridbyxor som är högre bak och med lite vidd i benen, smalare vid vaderna och som går ut lite vid foten (för sko)"
Vi får hoppas att hon tar fram sådana till oss!

ja men,,,kanon. fler som tänker lika. Det skulle vara jätteroligt om ett par såna byxor fanns.

& Bigganl...

Menar ni typ sånna här?
lottabyxor.jpg

Denna bilden är säkert tredje gången jag nu laddar upp här på buke :D

Jag ska absolut ta till vara din idé om ridcape. Jag har faktiskt flikat en sida i min konstruktionsbok som tar upp just cape.
Menar du att du vill ha ett "hål på magen" så du kan ha händerna innanför, och tyglarna in under? Hmm... Funderar över hur det skulle funka att rida i? Definitivt hål för händerna på sidorna, men jag tror inte riktigt jag förstår hur du menar med öppningen för tyglanrna, ska den gå att stänga? Beskriv gärna mer hur du menar :)

Krage: check.

Jepp! Vad är det för material? Skicka PM om de finns att få tag på. Får väl ta svarta så att de matchar ridjackan (vill ha grå) och västen (svart). :-)
Alltså - jag har oftast mockachaps utanpå "vad-det-nu-blir" och gammal bylsig fleecejacka med fult reklamtryck. Nu har jag blivit så inspirerad!

Mjukisbyxor, stor fleecetröjja och gummiskor :angel:

Jag skulle vilja ha striktare men ändå bekväma kläder.
Alltså ridbyxor som är mjuka o sköna, varma jackor/tröjjor i tex.
ull. "Vanliga" ridkläder är inget för mig utan vill i så fall ha lite mer udda kläder. Typ medeltidsstuk gone 2010 :) Men framförallt ska det vara praktiska kläder.

Bekväma och snygga ridbyxor. Skulle gärna
ha tightsliknande ridbyxor.
Tröjjor som inte kostar skortan med lite mer udda design.

Vad är önskeplagget?
En skogsgrön ridkappa i ull. Denna skulle jag älska och vårda hehe.

Enkla naturmaterial, keltiska/medeltida mönster.
Jag vill ha enkla men stilfulla kläder som är praktiska.

Hur ser dom ut?
etc.
Vill du tillägga något annat?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka