Ridkonst möter textil

Sv: Ridkonst möter textil

Ridbyxor (typ islands fast utan öppning i foten) med praktiska fickor: check.

Jacka med skärning från axeln (likt kavaj), vind-blixtlås, ståkrage/slag, vindtät o smutsavvisande, dolda fickor, figursydd med rörelsevidd, osynlig mudd i ärmslut (Bra idé! :llaugh:!) : check

Tröja passande jackan.. (Vad betyder genomknäppt?) Här verkar det vara svårt med material, för allt fastnar ju :crazy: :p Men det är värt att kolla upp lite andra material än naturfiber: check

"Stilrena längsgående linjer, smarta genomtänkta detaljer och bra funktioner. Mer åt antikt håll än hypermodernt till utseende, till och med mot medeltid. Färger ska vara dova gärna i naturfärger och om något mönster ska förkomma så ska de vara svaga ton-i-ton" check

"Schabrak i roligare former! Att använda vid uppvisningar tex." : check

Var hittar du de braiga funktionsmaterialen? Vet du något inköpsställe?

"Länken till ridkjolen är väl bra men gör något åt passformen så att det inte drar från rumpan till baksida knäet!"
Hmm, hur menar du? Jag har aldrig ridit i liknande förut, så jag vet inte hur det funkar. Är det ett vanligt problem med modellen vid ridning? Jag måste nog sy upp ett par bara för att känna.

Mönster att sy ridkläder av: check

Ridkläder för rundare figurer: check

Tusen tack för ditt bidrag! :bow:

Tack för ditt bidrag! :) Jag förstår precis vad du menar med bälteshällorna ;)
Du söker alltså byxor att kunna ha ner i ridstövlar, med lite generösare kardborre nertill. Hmm, ridbyxor i glatt material. Funderar på detta lite. Undrar just vilket det skulle kunna vara?

Sammanfattar lite vad du sagt: jacka med mobilficka, som sitter på "rätt" ställe. Polotröja, tröja med "hjälmmössa" i underställstyp. Längre ärm med hål för tummen. (Fått det förslaget tidigare faktiskt). Som jag förstår det verkar det vara så att alla tröjor som görs är för korta. Du vill ha en body för att undvika glipan. Stilrent och enkelt. Funktionellt och praktiskt. Jord och naturfärger. brokad. Schabrak i roligare utföranden, Sadelskydd och reflextäcke och helhalstäcke för grov häst.

jag har skissat på en cape. men inte tagit fram mönster än. bra idé med löstagbar huva!

Smart med inbyggd reflex! Fiffigt!

Stort tack för ditt bidrag!

KL

Jag har många informanter nu! :bump:
Så kul att ni alla vill hjälpa!

Tänk på att di kanske är kunder och marknadsförare också! "Buke Classic Line". Fräckt!

Haha! Vilket bra namn! Buke Classic Line! Kanske faktiskt skulle kunna vara nåt till första kollektionen!

Jo, vi får ju se, om det tillslut blir några plagg att faktiskt sälja. Det tar ju sån jäklans tid att konstruera allt :P

Men jag har har nu börjat på plagg #1. Testar av grundmönster och gör ett första testplagg - en jacka, med mobilficka (den blir hur bra som helst!! så jäkla nöjd e ja med den, stabil och lagom stor. Hoppar inte runt nåt alls!). Slits baktill, hög krage och långa ärmar som kommer gå att spänna fast vid handleden . Jag kör alla detaljer på en gång på samma plagg för att testa dom, sen kommer jag kunna dela upp allt till de olika plaggen. Så jag har ett grundmönster att utgå ifrån.

Hade ett tyg (tvåsidig filt) kvar från förr som jag syr i. Den blir massivt tjock, och de "riktiga" plaggen blir inte lika tjocka sen, men jag är lite snål att testsy i dyrtyget. Bättre att göra misstagen på skräpet. Jag lägger upp bild här sen när den är klar. ;)

Kan man få köpa mönstren sen när ditt projekt är klart? (Hoppas, hoppas, hoppas! :d)

Alltså, köpställe jag gärna besöker är Stoff och Stil (är jag tjatig?) i Malmö, men de har även postorder. Fast en gång hittade jag vattentätt "andastyg" hos min vanliga tyghandlare! Om man använder bävernylon, kan man då vända det och ha avigsidan utåt? Tyget har fantastiska egenskaper (enligt mig då...) men är inte så snyggt till just "low-key"-stilar då det är rätt blankt...

Jag var faktiskt allvarlig när jag önskade mig osynlig mudd :crazy:. Jag hade en jacka med det en gång: På insidan av ärmen är helt enkelt en bit mudd påsydd. Alltså: Längst ut mot ärmslutet finns vanligt foder, sen kommer kanske 6-7 cm mudd och sen fortsätter fodertyget upp mot ärmhålet. Detta gör att mudden inte syns och det blir en "kavaj"-ärm av det. Fattar du? (Jag äter just nu massor av piller för att döva smärtan från två brutna revben och en punkterad lunga, så om jag låter luddig så är det inget mot vad jag känner mig. Men att ligga till sängs är ju dödligt tråkigt! :p )

Förutom regntätt "andastyg" borde ju vindtät fleece funka! Det kan ju, förutsatt att du hittar rätt färg, påminna om ull och passa en klassisk skärning. Fast jag vet inte var man hittar det. Bör kunna höra med min bror som importerar tyger från Europa. Iofs mest till teatrar mm, men i alla fall. Ska jag höra med honom?

Glömde... :o

Jo, om länken till ridkjolen: Jag tyckte inte det var snyggt när det drar så från rumpan till knäet som man ser på bilderna. Men om det är obekvämt vet jag inte. Jag rider i öppna kjolar och då har man ju inte det problemet.

Genomknäppt betyder att knäppningen går genom hela jackan/tröjan. Alltså med delbar dragkedja. Annars har man ju bara dragkedja från halsen till brösthöjd.

Klart? Eller fortfarande suddigt? :crazy:

Senast ändrad:

Hej!

Hinner varken läsa igenom hela tråden eller svara på alla frågor. Men jag kom att tänka på en sak som jag verkligen saknade förra sommaren... (Ursäkta om mitt tips redan tagits upp)

Ridbyxor som man kan bli solbränd genom!

Jag har verkligen ingen aning hur man skulle kunna lösa det. Snyggt skulle det förmodligen inte bli. Men kanske för hemma/semesterbruk? :) Kanske någon slags nätbyxa fast med skoning så att man inte får skav när man rider?

Tillbringar många soltimmar i stallet varje dag och inte pallar byta om mellan kortbyxor/ridbyxor hela tiden så blir det lite knepigt att bli brun om benen nämligen...

Har aldrig haft några problem och då har jag dessutom haft fulla fickor, hästgodis, mobil och högtalare till mobil (i varsin ficka), hovkrats, nycklar, pengar, vattenflaska etc etc :D.

Vet inte om det gör någon skillnad men mina byxor är nog en 2-3 st för stora.

smyger

Tillbringar många soltimmar i stallet varje dag och inte pallar byta om mellan kortbyxor/ridbyxor hela tiden så blir det lite knepigt att bli brun om benen nämligen...

Haha det här skriver jag också under på! :D

Har ridit en del i kortbyxor med brännsår på benen från stiglädren som resultat! :crazy: I barbackapadden utan stigbyglar är det lättare (och iofs har jag ofta det när jag rider ut, men inte om man t ex rider på uteridbana).

Kanske skulle gå att lösa med ett par vanliga ridbyxor som har löstagbara ben? Så man lätt kan växla mellan kortbyxor/långbyxor.
Det optimala hade varit ridbyxor som låter benen sola även när man rider, men det kanske är svårt att få till så de både är funktionella som långbyxor och inte samtidigt ger jättekonstig solbränna! :p

Vi får väl se om mönsterköp... Vi får se vad det blir för sorts företagande helt enkelt ;)

Stoff o stil har ju bra tyger ibland, bara att jag aldrig varit inne i någon butik o kännt o klämmt. Jag brukar beställa från Swelogent. Ska be om tygprover nästa beställning på deras funktionstyger. de hade faktiskt några.

Och jag var allvarlig när jag sa att osynliga mudden var en bra idé :idea: :laugh:

I övrigt blev allt mycket klart o tydligt! ;)

Krya på dig, härregud!!! Punkterad lunga! shit-pomfritt! :eek:

Jadu, den där är en kluring... ridbyxa som ger solbränna. Jag ska ta den i fundering, men jag tror det lär dröja innan jag hittar någon bra lösning. Men du har helt rätt! DET BEHÖVS!!! ;)

Ja, just det! Swelogent! Jag satt och funderade när jag skrev sist. Visst hade jag en gammal sparad katalog! :idea:

(Eftersom ambulanskillarna klippte isönder inte bara min tröja och BH utan även mina favvoridbyxor :cry: är jag nu i ännu större behov än någonsin av nya! Har kört fast med mitt eget mönster. Fast å andra sidan lär det dröja lite tills jag kan rida igen... )

Men åh, va surt. Favvoridbyxorna. Det måste känts ont. :D Jag vet när jag var 14 och åkte bak på en moped baklänges, så ett gupp och jag voltade av o slet sönder MIN NYA T-SHIRT! Det var allt jag tänkte på då, vaddå stukade kroppsdelar?

Vad är det som du åkt fast på i mönstret?

Nä, men alltså. Krya på dig! Hoppas du blir bättre snart! :)

:idea: Hjärnan fick nog en smäll oxå för det har tagit rätt lång tid innan jag kom på att de sönderklippta ridbyxorna går ju att använda till mönster! :angel: Bara att tejpa ihop där ambulansisarna klippte och sen klippa upp sömmarna! Tur att de inte slände dem! :eek:

Hur självklart som helst...

Mönstret: Jag fastnade för att jag fick inte det bekvämt och snyggt i ryggen. Har liksom ankstjärt. Kräver att jag tar in vidden i midjan i ryggen men också länger bakstycket vid sömmen mitt bak. Annars blir det en glipa och det är inte så kul. Behöver bara mer tid och energi så fixar jag nog det oxå.

Nån som vill köpa en smidig, snabb, pigg, vig, dominerande, skuttig frieser? Billigt? :mad:

Haha! Jag har en egen galenpanna som tar nog med tid och energi - men tack för erbjudandet :D

Ja, men självklart ska du ju göra det! Det är jättekul att sy byxor på det sättet. Det blir ofta superbra. Sen har du ju favvobyxerna förnyelsebara i all framtid.

Ja, du fixar nog mönstret. Jag tror det skulle gynna dig att ha ok baktill. Då har man en till söm att forma med.

Krya på dig vännen! :)

Fleece är rena magneten för hästhår och ull tycker jag funkar likadant. Dessutom blir ull inte så snyggt om man kör det i maskin, det måste strykas. Så kanske i collegetyg, eller VCT om det finns i matt utförande. Det får inte bli elektriskt heller, då fastnar håren för det... Jackans material ska också vara matt i ytan.
Softshell, kanske?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka