Ridkonst möter textil

Sv: Ridkonst möter textil

Nja. inte riktigt vad jag menar. Det är väl lite åt det hållet. Jag vill ha byxorna i sån kraftig bommullsblandning eller vad det var på de gamla militerbyxorna. (Hade ett par ridbyxor från militären för längesedan som var ursköna i materialet.) Jag vill också ha mera utsvängt upptill vid låren, som på gammaldags ridbyxor, och smalare på vaden och neråt.

Jag ska absolut ta till vara din idé om ridcape. Jag har faktiskt flikat en sida i min konstruktionsbok som tar upp just cape.
Menar du att du vill ha ett "hål på magen" så du kan ha händerna innanför, och tyglarna in under? Hmm... Funderar över hur det skulle funka att rida i? Definitivt hål för händerna på sidorna, men jag tror inte riktigt jag förstår hur du menar med öppningen för tyglanrna, ska den gå att stänga? Beskriv gärna mer hur du menar :)

Krage: check.

Jag vet nog inte exakt hur jag menar själv. Har bara en föreställning om att jag vill kunna välja att ha handen inunder capen eller på utsidan om jag vill. Hål på magen vet jag inte riktigt.:laugh: (vad kul det lät) Det räcker om man knäpper den upptill och knäppningen sluter i midjehöjd ungefär. Då blir det plats för handen under knäppningen och de blir lite inunder. Det blir ju inte helt tätt för händerna, men lite skyddar det nog. Och sen möjlighet att knäppa den längre ner om man vill och ta ut händerna framtill i öppningar i tyget. De kanske man kan stänga med en tryckknapp när de inte ska användas bara? (eller liknande)
blev det klarare? Hoppas det. Det är riktigt svårt att förklara nåt som bara finns som en något diffus bild i hjärnan:grin:

Jag skulle VÄLDIGT GÄRNA vilja ha ett par byxor med mudd nedtill. Resår i midjan, inte tajta som vanliga ridbyxor. Gärna i jeans- eller manchestertyg, gärna med en åtminstone en ficka med dragkedja eller kardborreband. Nu brukar jag ha mjukisbyxor eller vanliga jeans.

Sitsskydd till akademisk sadel vore också bra.

Hej! Vilken bra idé till byxa. hur tänkte du att mudden nertill skulle se ut? Jag tänker mig att de kanske är skurna som en helskoning bak? Så att det blir lite ridbyxa. Tänkte du att de ska vara snäva, men inte tighta? Ska de vara i stretch? Ska de se ut lite som jeans?

Jo, jag har förstått att sadelöverdrag är något som behövs, men jag blir nyfiken på ditt sits-skydd. Hur menar du att det skulle vara? Beskriv gärna mer :)

Sadelöverdrag finns ju redan. Jag har ett jättefint (som inte heller kostade skjortan) till min! :D
Haha fast det kanske bara är jag som ser det som ett sitsskydd..

Jag tänker mig nog "normalsnäva" byxor, inte pösiga men ändå så att man kan ha långkallingar under. Mudden tänker jag mig ca 5 cm. Det är praktiskt för det kommer inte in någon kall luft och byxorna fladdrar inte runt anklarna. Materialet får gärna vara i stretch. Jag har ju precis en bild av hur jag vill att de ska vara men det är svårt att förklara.

Med sitsskydd menar jag ett sadelöverdrag som man har när man rider, dels för att det är skönt (behövs iofs inte i min mjuka akademiska sadel) och dels (mest) för att skydda (den dyra) sadeln.

Fickor! Ridbyxor har alldeles för lite fickor, helst skulle de vara i arbetarbyxstilen, många o varierande. Byxorna kunde också gärna vara lite pösiga ovanför knäet som de va förr. Gillar att rida i mina L.Brador byxor men måste ha långa ridstrumpor så att de håller sig på plats och det blir varmt under sommaren... :laugh:

smyger

Hur klär du dig till vardags i stallet? I islandshästridbyxor eller Fristadsbyxor (arbetarbyxor) och tyvärr i gamla collegetröjor och oftast en avlagd skidjacka. På fötterna har jag ridskor, med eller utan ”gummifötter” beroende på väder.

Hur skulle du vilja klä dig till vardags i stallet? Snyggare men lika praktiskt vad avser vädermässigt och tvättbart.

Vad fattas i din garderob? Snygga kläder att använda vid träningar och när jag följer med på tävlingar.

Vad är önskeplagget? Å, jag har många!
Till att börja med vill jag ha ridbyxor med långa raka ben i något elastiskt tyg med bra passform, (Jag är rätt tjock, vettu…) riktiga fickor för nycklar och mobil. Gärna sadelskurna men med vanliga benslut, alltså inte med dragkedja eller knappar som det ofta finns på islandshästridbyxor. Jag behöver både helskodda och vanliga beroende på tillfälle.
Jag skulle vilja ha en lagom figursydd snygg jacka som är vindtät och smutsavvisande. Med fickor, men inte utanpåliggande. Jag ska få bibehållen rörelsefrihet men den ska ändå inte vara för bylsig. Kanske med någon (några) sömmar längs med från axeln till låret som en kavaj? Den ska ha blixtlås och vindlås. Den ska vara snygg både lite öppen och helstängd. Kanske med en liten ståkrage som blir som ett slag när man har den öppen? Och stängd ger den skydd åt halsen när det blåser. Den behöver inte vara fodrad med annat än mesh eller fodertyg (man kan ha varmt under). Gärna med en "osynlig" mudd insydd i fodret så inte vinden får fritt spelrum upp till min armhåla...
Till jackan behöver jag något att ha under. Kanske samma modell fast i collegetyg? Men kanske inte genomknäppt? Fleece är rena magneten för hästhår och ull tycker jag funkar likadant. Dessutom blir ull inte så snyggt om man kör det i maskin, det måste strykas. Så kanske i collegetyg, eller VCT om det finns i matt utförande. Det får inte bli elektriskt heller, då fastnar håren för det... Jackans material ska också vara matt i ytan.

Vilken typ av detaljer dras du till? Stilrena längsgående linjer, smarta genomtänkta detaljer och bra funktioner. Mer åt antikt håll än hypermodernt till utseende, till och med mot medeltid. Färger ska vara dova gärna i naturfärger och om något mönster ska förkomma så ska de vara svaga ton-i-ton.
Har du någon annan idé om textila produkter som du kan tänkas behöva?
Hur ser dom ut? Schabrak i roligare former! Att använda vid uppvisningar tex.

Vill du tillägga något annat? Det finns idag så många bra funktionsmaterial att använda med egenskaper som vattentätt fast det andas, maskintvättbart utan att man behöver stryka, matt snygg yta utan att det fastnar hår. (Är det bara mina hästar som fäller?)

Länken till ridkjolen är väl bra men gör något åt passformen så att det inte drar från rumpan till baksida knäet!

Mönster att sy ridkläder av är en önskedröm och efterfrågad av många!

Gör kläderna i storlekar även till tjockare då ”vanliga” ridkläder är rätt missprydande på runda former.

Även kuskar bör jag vara intresserade av snygga jackor!

Oh, intressant tråd det här!

Till vardags har jag antingen ridbyxor (om jag ska rida) eller vanliga mjukisbyxor vid vilodagar. Till det har jag vintertid en gammal yllekappa och polotröja under, höst/vår en fodrad väst med huvtröja under och sommartid en tunnare jacka i stretchigt tyg som sitter tajt men ändå är följsam (och t-shirt eller tunnare långärmad t-shirt under).

Önskedrömmen är att dels hitta ett par sjyssta ridbyxor med knäskoning. Höga i midjan (och med bälteshällor, därav en placerad just mitt bak på linningen så att bältet håller upp byxorna även när man sitter ner. Svårt att förklara...), tajta runt vaderna och helst med resår som går under foten (likt jodphurbyxor) eller liknande hellre än kardborre nere vid fotleden, eller med karborre runt om så att man i större grad kunde välja hur hårt man vill spänna byxorna nertill (de med karborrar som jag har idag har alltid för korta kardborrar så jag kan aldrig dra ihop dem ordentligt nertill). Jag vill kunna stoppa in ridbyxorna i ridstövlarna utan att de knövlas ihop... Rörig förklaring, jag vet. Ledsen för det... Jag gillar ju också ridbyxor i lite "glattare" material (de bästa byxorna jag ridit i var ett par Adidas joggingbyxor) eftersom jag tycker att jag ibland kan fastna lite i sitsen om byxorna inte tillåter en viss glidmån.

På överkroppen skulle det vara sjysst med en smidig, halvkort jacka i följsamt och stretchigt men inte alltför fladdrigt tyg. Bra fickor, t.ex en mobilficka på bröstet eller kanske nån ficka på överarmen så att man kan ha handsfree. Det ska iaf vara lätt att komma åt mobilen men fickan ska vara säker så att saker och ting inte faller ut om man ramlar av eller liknande. Inte för låga fickor (jag avskyr att ha grejer i sidofickorna på jackan då de ibland stör mig genom att de ligger mot framvalvet och skallrar eller liknande. Och helst ska det inte vara för mkt karborrar i överlag eftersom det samlas så attans mycket hästhår och liknande i dem som gör att deras hållbarhet inte är särskilt bra. Vintertid skulle det vara trevligt (kanske inte så snyggt dock) med en polotröja i varmt men ändå smidigt och följsamt material (kanske någon ullmix eller nåt? Eller material á la vinterunderställ) och en bra huva som man kan fälla upp och ha under hjälmen kalla vinterdagar. Inte alltför bylsigt skuren eftersom jag helst skulle vilja undvika att se ut som Michelin-gubben dagen efter julmiddagen. Och med lite längre, tajta ärmar som kanske har ett hål som man kan trä tummen igenom så att ärmarna inte åker upp utan kan stoppas in under handsken smidigt och bra. Oh! Och kanske en varm body eller nåt... Fult som stryk med gud vad skönt det skulle vara att slippa riskera den där glipan mellan byxor och tröja som ibland kan uppstå när man sitter ner.

Detaljer... Jag föredrar så stilrent och enkelt som möjligt. Inte för mycket finesser utan det ska vara funktionellt och praktiskt. Har detaljen inte en funktion är den inte intressant för mig. Inte alltför ljusa färger, jordfärger och naturfärger är mina favoriter. Mönstrat tyg kan vara fint så länge det inte är alltför skrikigt eller stormönstrat. Som någon ovan sa, lite äldre, medeltida känsla skulle nog kunna vara snyggt. Nån typ av diskret brokadtryck kanske? (Och schabrak till hästen som matchar förstås :p)

Andra textila produkter
När ni är inne på sadelskydd... Skulle vilja ha ett bra sadelskydd till min bomlösa Sensation-sadel. Den är för bred för att man ska kunna använda de sadelskydd som jag tittat på (för vanliga sadlar).

Och ett reflexridtäcke som även knäpps framför bogen på hästen men som funkar för bomlösa sadlar. Alla jag sett är skurna för engelska sadlar och det funkar inte på min något bredare bomlösa. Det blir för tajt helt enkelt.

Som personen ovan också sa, schabrak i roligare utföranden. Kanske lite mer barock-schabrak i snygga färger och med brokad-känsla (och bronsfärgat tyg! :love:). Jag älskar att ha olika coola schabrak på min pålle. Det ska vara bronsfärgat, brunt, naturvitt och champagne...Och ljus sandfärg :love::love:. Gärna om man kan göra schabrak för bomlösa sadlar som ser lite snyggare ut (alltså med fickorna för tryckutjämnande inlägg men ändå i övrigt skurna som vanliga dressyr-/barockschabrak). De som finns på marknaden nu känns för sorgliga...

Skulle vara trevligt med ett fleece-täcke (pyjamas) med helhals som faktiskt passar en grovhalsad men kortryggig kallblodstravare också... :D

Senast ändrad:

Nu skriver jag som mina barn brukar säga alltför ofta:
" Jag vill också ha ".... Snälla, PM:a mig också uppgifter om det där sadelöverdraget;). Vill också ha ett för att i första hand skydda sadeln.
Mvh Inko

Hej! Ett nytt behov har uppstått - och då tänkte jag förstås på dig!
Temperaturen växlar nu - kläder åker på och av........

Du har ju fixat mina andra önskningar - nu vill jag ha en cape också. Med två öppningar för armar - för ridning och på sidorna.
Samma krage som på jackan vore fint - eller - om man ska ha den till jackan - ingen krage???? - Äsch, det spelar ingen roll, jag ta båda modellerna! :) En löstagbar huva vill jag ha. Och ett par insydda fickor.

Fixar du det också? Jag vill ha en i samma tyg som jackan och en som står emot lätt regn. :angel:

Tillägg. Såg att du redan har en sån' här på önsklistan! Nästan identisk - fast utan huva till.

Senast ändrad:

Hur klär du dig till vardags i stallet?
Skoridbyxor och fleecetröja, gärna från N66. När jag rider kurs blir det ofta en ulljacka.

Hur skulle du vilja klä dig till vardags i stallet?
Snyggt men praktiskt i material som tål lite skit. Ull eller en bra fleece.

Vad fattas i din garderob?

En riktigt snygg ridjacka i ull och med fickor. Den jag har finns det inga fickor på, det är en brist.

Vad är önskeplagget?
Se ovan. Gärna kvinnligt skuren också. Skulle gilla en snajsig ridkjol också, kanske en byxkjol.

Vilken typ av detaljer dras du till?
Snygga detaljer, t ex snygga knappar, eller något snyggt mönster.

Har du någon annan idé om textila produkter som du kan tänkas behöva?
Hur ser dom ut?

När jag rider ut har jag säkerhetsväst ibland, då skulle det vara praktiskt med en ficka. Utfällbar reflex som finns på en del Kyrajackor är smart.

*nyf* vad är en utfällbar reflex?? Googlade, men hittade inte.........

Jag har en jacka från Kyra där det sitter en rejäl reflex under ett ok på baksidan. Den kan man dra fram. Väldigt praktiskt.

Japp, lite old-school- pösiga byxor har jag hört några gånger nu. Det kanske är dax o börja skissa lite på sånna :) Och fickor dessutom..

Hur är det att rida i byxor med massa fickor på sidorna?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka