Sv: Ridkonst möter textil
Oh, intressant tråd det här!
Till vardags har jag antingen ridbyxor (om jag ska rida) eller vanliga mjukisbyxor vid vilodagar. Till det har jag vintertid en gammal yllekappa och polotröja under, höst/vår en fodrad väst med huvtröja under och sommartid en tunnare jacka i stretchigt tyg som sitter tajt men ändå är följsam (och t-shirt eller tunnare långärmad t-shirt under).
Önskedrömmen är att dels hitta ett par sjyssta ridbyxor med knäskoning. Höga i midjan (och med bälteshällor, därav en placerad just mitt bak på linningen så att bältet håller upp byxorna även när man sitter ner. Svårt att förklara...), tajta runt vaderna och helst med resår som går under foten (likt jodphurbyxor) eller liknande hellre än kardborre nere vid fotleden, eller med karborre runt om så att man i större grad kunde välja hur hårt man vill spänna byxorna nertill (de med karborrar som jag har idag har alltid för korta kardborrar så jag kan aldrig dra ihop dem ordentligt nertill). Jag vill kunna stoppa in ridbyxorna i ridstövlarna utan att de knövlas ihop... Rörig förklaring, jag vet. Ledsen för det... Jag gillar ju också ridbyxor i lite "glattare" material (de bästa byxorna jag ridit i var ett par Adidas joggingbyxor) eftersom jag tycker att jag ibland kan fastna lite i sitsen om byxorna inte tillåter en viss glidmån.
På överkroppen skulle det vara sjysst med en smidig, halvkort jacka i följsamt och stretchigt men inte alltför fladdrigt tyg. Bra fickor, t.ex en mobilficka på bröstet eller kanske nån ficka på överarmen så att man kan ha handsfree. Det ska iaf vara lätt att komma åt mobilen men fickan ska vara säker så att saker och ting inte faller ut om man ramlar av eller liknande. Inte för låga fickor (jag avskyr att ha grejer i sidofickorna på jackan då de ibland stör mig genom att de ligger mot framvalvet och skallrar eller liknande. Och helst ska det inte vara för mkt karborrar i överlag eftersom det samlas så attans mycket hästhår och liknande i dem som gör att deras hållbarhet inte är särskilt bra. Vintertid skulle det vara trevligt (kanske inte så snyggt dock) med en polotröja i varmt men ändå smidigt och följsamt material (kanske någon ullmix eller nåt? Eller material á la vinterunderställ) och en bra huva som man kan fälla upp och ha under hjälmen kalla vinterdagar. Inte alltför bylsigt skuren eftersom jag helst skulle vilja undvika att se ut som Michelin-gubben dagen efter julmiddagen. Och med lite längre, tajta ärmar som kanske har ett hål som man kan trä tummen igenom så att ärmarna inte åker upp utan kan stoppas in under handsken smidigt och bra. Oh! Och kanske en varm body eller nåt... Fult som stryk med gud vad skönt det skulle vara att slippa riskera den där glipan mellan byxor och tröja som ibland kan uppstå när man sitter ner.
Detaljer... Jag föredrar så stilrent och enkelt som möjligt. Inte för mycket finesser utan det ska vara funktionellt och praktiskt. Har detaljen inte en funktion är den inte intressant för mig. Inte alltför ljusa färger, jordfärger och naturfärger är mina favoriter. Mönstrat tyg kan vara fint så länge det inte är alltför skrikigt eller stormönstrat. Som någon ovan sa, lite äldre, medeltida känsla skulle nog kunna vara snyggt. Nån typ av diskret brokadtryck kanske? (Och schabrak till hästen som matchar förstås
)
Andra textila produkter
När ni är inne på sadelskydd... Skulle vilja ha ett bra sadelskydd till min bomlösa Sensation-sadel. Den är för bred för att man ska kunna använda de sadelskydd som jag tittat på (för vanliga sadlar).
Och ett reflexridtäcke som även knäpps framför bogen på hästen men som funkar för bomlösa sadlar. Alla jag sett är skurna för engelska sadlar och det funkar inte på min något bredare bomlösa. Det blir för tajt helt enkelt.
Som personen ovan också sa, schabrak i roligare utföranden. Kanske lite mer barock-schabrak i snygga färger och med brokad-känsla (och bronsfärgat tyg!
). Jag älskar att ha olika coola schabrak på min pålle. Det ska vara bronsfärgat, brunt, naturvitt och champagne...Och ljus sandfärg
. Gärna om man kan göra schabrak för bomlösa sadlar som ser lite snyggare ut (alltså med fickorna för tryckutjämnande inlägg men ändå i övrigt skurna som vanliga dressyr-/barockschabrak). De som finns på marknaden nu känns för sorgliga...
Skulle vara trevligt med ett fleece-täcke (pyjamas) med helhals som faktiskt passar en grovhalsad men kortryggig kallblodstravare också...