Myzan87

Trådstartare
Ush, tycker det är hemskt tradigt att rida ut ensam...dessutom är det kanske inte så bra att göra det själv på en 5åring. Men tror ni det bara är till att sätta in en annons typ "ridkompis sökes"? Det är bara min häst på lösdriften som går att rida på så det får ju vara nån som inte bor alltför långt bort från mej :o

Kom med förslag på hur man kan få en ridkompis :idea: funderar på att låna en häst till mammsen så hon kan följa med o som jag kan rida ensam på...Men samtidigt är det jag som får ta allt det andra skötandet o ridandet...Som det ser ut nu med jobbet har jag knappt tid för den jag har förens till sommaren :crazy:
 
Sv: Ridkompis

Så olika det kan va! Jag äääälskar att rida ut just själv. Det är roligt med sällskap ngn gång ibland som omväxling, men 90% av gångerna vill jag och hästen vara ifred :angel:

Om du möter andra ryttare i skogen så kan du alltid slå följe med dem en bit, snacka lite och kanske höra om hon/han också saknar ridsällskap?
 
Sv: Ridkompis

mm föredrar med att rida ut själv... så härligt med hästen o naturen osv... sen är ju min pålle snabbast i stallet i alla gångarter så vi är ju en 20 meter framför alla andra jämt ändå :p

men kolla om det finns stall i närheten o kolla förbi (till fots först) och kolla vad det är för folk och förklara läget ...:p
 
Sv: Ridkompis

Hejsan!

Jag vet precis hur det är! Jag kan också känna mig ensam och även min häst är ung (4 år). I början gjorde jag så att jag tog med mig någon kompis med hund ut. Denna gick med sina och mina hundar och jag red. Inte långa sträckor, men lite lagom för en hundprommenad och för en unghäst som skall vänja sig vid allt nytt.

Sedan hyrde jag sommarhäst åt min bästa kompis och fick då sällskap hela sommaren och nu är jag delägare i min bästis nuvarande häst. Allt för att min häst och jag, skall få trevligt sällskap.

Nu står vi dessutom i ett stall med flera inackorderingar. Dock rider många mestadel i ridhuset och/eller på kvällen, medans jag (och min kompis) nästan alltid är i stallet på förmiddagarna. Så trots det skulle jag bli ganska ensam om vi inte löst det som vi gjort.

Det kanske låter som om jag är gjord av pengar, men det är jag verkligen inte. Utan vi har löst det så att vi har medryttare på båda hästarna som har ett par dagar i veckan mot del i stallhyran.
Det fungerar bra. Vi får hjälp med ekonomin och samtidigt får jag två dagar i veckan då jag inte behöver åka till stallet, om jag nu inte vill.

Så löste jag problemet med brist på sällskap.
 
Sv: Ridkompis

jag rider lika gärna ut själv som i sällskap :) rider man själv kan man rida precis hur man vill utan att ta hänsyn till andra.
men det är guldvärt att ha många ridkompisar i stallet! :bow:
har en treåring som jag rider ut själv på det går jätte bra. men är skönt med sällskap ifall det händer ngt..
brukar ta med vovven, hon älskar det och hästen också.
fast just nu är pållan inne i trots period då hon ibland hoppar jämfota efter hunden om hon kommer för nära framför :devil:
annars älskar dom varandra.
thea som hunden heter brukar stå och pussa exit på mulen, så mysigt :love:
 
Sv: Ridkompis

prata med folk runtikring! jag tror att du hittar någon bara genom att prata med omgivningen =)

i stallet dit min häst flyttar efter nyår finns det jättemånga ridkompisar - som sagt guld värt! :)
 
Sv: Ridkompis

Jo, mamma brukar följa med när hon har tid o hunden älskar att gå ut med hästen :love:

Här är det inte så många som rider. Åtminstonne inte på de ridvägar jag tar o det är långt till min kompis stall samt andra stall där det finns folk som rider aktivt (runt 5km). Det finns ett stall precis vid lösdriften med en massa halvblod samt en d-ponny. Tyvärr jobbar ägaren o jag olika tider. Hon jobbar mycket på natten och jag på dagen annars får jag följa med henne för att hon vill också ha sällskap ut.

Kom några nya stora ponnyer i veckan så någon av de går kanske att rida på. Då kan jag antingen rida ut själv eller så kan mamma rida :idea: Börjar bli lite rastlös på helgerna då jag cyklar ganska mycket på vardagarna o en häst verkar inte räcka till då :o
 
Sv: Ridkompis

Hehe jag håller med flera andra. Jag älskar att rida ut själv!! Då får man hålla vilket tempo man vill, rida vilka vägar man vill och behöver aldrig vänta på att nån "bara skall sadla" eller tränsa eller borsta eller ... ah ni fattar! Det som är roligt är sällskapet i stallet, att stå och snacka medans man mockar!
 
Sv: Ridkompis

jo, det saknar man också så enormt mycket! Tyvärr så är det bara jag o min mamma som rör oss där (förutom markägaren men det är på andra tider). En fördel är det ju...det finns ingen man kan komma i bråk med :p Ska börja rida min ponnys mamma (som är ett russ) så min mamma kan följa med lite :p
 
Sv: Ridkompis

Jag förstår dig att du vill ha någon att rida ut med, om man är sådan som person som tycker det är skönt med lite sällskap.
Själv så tycker jag det är mycket trevligare att rida ut själv, då får jag bestämma helt och hållet själv vilka gångarter jag skall rida i och så vidare...
Visst kan du väl sätta in en annons att du söker ridkompis, men som du skriver så kanske du skulle ha en ytterligare en häst som kan ridas då eller att det är någon som bor i närheten?
Det är ju bra att din mamma följer med dig ut ibland och om kunde rida med så är det ju ännu bättre.
Hoppas det löser sig för dig :banana:
 
Sv: Ridkompis

Jag har också det "bekymmret".När jag stod i ett stall med jätte många hästar ville jag vara ensam men nu när jag har eget stall så saknar man ju sällskapet.Tappar liksom motivationen totalt.Min stallkamrat ska snart ha barn så hon är inte mkt till rid sällis just nu.Får väl hoppas att hon kommer i gång snart igen.
 
Sv: Ridkompis

jo, det saknar man också så enormt mycket! Tyvärr så är det bara jag o min mamma som rör oss där (förutom markägaren men det är på andra tider). En fördel är det ju...det finns ingen man kan komma i bråk med :p Ska börja rida min ponnys mamma (som är ett russ) så min mamma kan följa med lite :p
synd du inte bodde i närheten av mig, söker ridsällskap finns en nordsvensk som nån kan rida :) om de vågar hehe har oxå unghäst ja har börjat rida in, :)
 
Sv: Ridkompis

synd du inte bodde i närheten av mig, söker ridsällskap finns en nordsvensk som nån kan rida :) om de vågar hehe har oxå unghäst ja har börjat rida in, :)

ja, eller tvärt om - att du bodde närma mej ;) Men det hade varit mysigt att rida ut på en nordsvensk. Har du bra ridvägar där du bor?
 
Sv: Ridkompis

ja, eller tvärt om - att du bodde närma mej ;) Men det hade varit mysigt att rida ut på en nordsvensk. Har du bra ridvägar där du bor?
ja de finns några stycken en me mycket backar som man kan träna i som är hur lång som helst, tycker inte om att rida nerför bara så ja brukar gå där de är värst, men de finns bra vägar
 
Sv: Ridkompis

Jag rider inte ut själv eftersom jag är lite "uterittsskraj", det är ju lättare att man trillar av när man rider ut (om man har en häst som hoppar till när den blir skraj t ex) och har man ingen med då känns det inte så jävla bra att ligga där ute i skogen själv :p
Visst händer det att jag har ridit ut själv ändå, men det är tråååkigt! Blir oftast så att jag fastnar på samma gamla vägar också, rider man ut med andra blir man mer kreativ (eller att "idag tar vi min väg, imorgon tar vi din"). Enda nackdelen är väl att jag ibland absolut inte vill busrida eller trava/galoppera öht (rider oftast barbacka eller bara med pad) och vill dom andra då "springa" blir det lite intressekonflikt. Men det är ju bara att lära kusen att den andra hästen kan springa utan att man själv gör det.
 
Sv: Ridkompis

Ah, till frågan (riktat till Myzan87) - absolut, jag tycker du ska sätta ut en annons! Kanske på en ridklubb i närheten? Eller långa en häst. Det ÄR väldigt nyttigt även för en ung häst att lära sig gå själv så en period går väl an, men i längden skulle jag tycka det blev skittråkigt.
Kanske kan du rida själv nu i vinter och pulsa lite snö/träna i backar, och sen satsa på att skaffa en lånehäst? Blir ju oftast drygare att ta hand om två hästar när det är som mörkast på vintern, sen när det börjar våras känns det alltid så mycket lättare. Men fastna inte på ridbanan under den årstid musklerna och flåset ska byggas upp! :)
 
Sv: Ridkompis

Ah, till frågan (riktat till Myzan87) - absolut, jag tycker du ska sätta ut en annons! Kanske på en ridklubb i närheten? Eller långa en häst. Det ÄR väldigt nyttigt även för en ung häst att lära sig gå själv så en period går väl an, men i längden skulle jag tycka det blev skittråkigt.
Kanske kan du rida själv nu i vinter och pulsa lite snö/träna i backar, och sen satsa på att skaffa en lånehäst? Blir ju oftast drygare att ta hand om två hästar när det är som mörkast på vintern, sen när det börjar våras känns det alltid så mycket lättare. Men fastna inte på ridbanan under den årstid musklerna och flåset ska byggas upp! :)


Tack för tipset! Ingen risk att vi lär bli fast på ridbanan när vi inte har tillgång till någon ;)

Jo, det är som du säger - nyttigt för unghästar att lära sej att man kan vara ensam när man motioneras. Vi har snarare det problemet att vi är inte vana vid att något hästekipage är med oss (har hänt någon gång att shettisar har följt med). Men iövrigt har vi gått själva de 4½åren som jag har haft henne.

Men jag tror faktiskt att jag ska försöka låna en häst till sommaren alt. träna upp min ponnys mamma.


volvo740tjej; Nä, nerför backarna är inge vidare. Känns så osäkert och vingligt. Men rida uppför och gå nerför kan kanske vara något?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 266
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
754
Senast: ryujaneiro
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 701
Senast: _Taggis_
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 756
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp