Ridhusvett

Sv: Ridhusvett

I vårt ridhus rider man innanför spåret om man skrittar. I fall man inte pratat med de andra ryttarna innan.
Just nu över jag inför programridning. Och vill kunna träna exakta vägar i vilken gångart och riktning jag vill. Då får jag vackert se till att jag är själv på banan. Svårare än så är det inte.
Jag tycker nog att samma regler skulle gälla för dig. Vill du absolut ha speglar till hjälp så får du nog vara där då det är tomt eller få tillåtelse av dem du rider med.

Jag skulle också bli lite irriterad om någon utan att diskutera det med mig skrittade på spåret. Varför skulle din träning vara viktigare än de andras? De kanske också behöver spegel/vägg eller en viss linje.
Kan hästen inte gå öppna, sluta innanför spåret så är det väl ett lysande tillfälle att träna det? :)

Men givetvis behöver man inte vara otrevliga mot varann!

Ska man be om lov att använda speglarna? Nytt för mig. Rida när där är tomt? Det skulle vara mitt i natten då! Det är tydligt att det är fler som tycker att det är jobbigt med ridhus och alla olika viljor och regler i alla fall. Helt klart är att arbete i skritt på spåret INTE är accepterat och att mång anser att om jag rider i trav o galopp så ska alleman ur vägen! Håller med om någon som ställde frågan om vad händer när det är shettis kontra stor häst - blir det automatiskt så då att den stora hästen rider över shettisen som representerar den tradiga långsamma lastbilen? Jag brukar annars blinka och köra om i trafiken - inga större problem.

Utsätta min häst för fara det anser jag att den ryttare gjorde som när vi möttes i TRAV på spåret red så när rakt på oss för att hon var sur! Jag gick snällt över till arbete i trav eftersom vi inte kunde komma överens om högertrafik i skritt och hämnden för detta är då att man skräms genom att stryka förbi. Hade jag suttit på min unghäst så hade det skett en olycka garanterat, plus en olycka till efteråt, av smockan hon hade fått av mig...
Min teori är att den här tjejen eg hade velat att vi inte skulle vara på "hennes" volt eftersom hon hade fullt sjå att hålla hästen på mattan. Jag vet inte om det finns regler, som ju vissa verkar veta väldigt mycket om här, om hur man får korrigera sin häst och när det är olämpligt att rida hästar som utsätter andra för fara?

Jag har en ibland bångstyrig unghäst och jag brukar gå ut om det blir för trångt eftersom faran för andra blir för stor om han håller på och kastar sig och studsar hela tiden. Är man bara några stycken brukar det gå bra att bara tala om att det är en unghäst var snälla och håll lite avstånd - det funkar oftast ganska bra.
Det är klart att man får se lite till majoriteten men nog ska man kunna vara ett par stycken därinne utan att behöva köra över varandra? Håller med om att viss dressyrträning kräver att man är ensam för koncentrationens skull eller för att lära in nya moment.
Alla skulle behöva varsitt eget ridhus...

Men som avslutning för min del på denna tråd så kan man väl uppmana alla inkl sig själv att försöka vara lite vänliga i bland mot andra ryttare :idea: Man ska ju inte behöva komma hem till stallet och vara knäckt för hur man blir bemött på träningen eller :cry:

Jag har lärt mig att snabbast gångart har spåret.

Men hade kunnat kompimissat om du hade ridit fram och berättat vad du behövde träna på och respekterat det.

Övrigt:
På min förening så har vi ett privat ridhus med lektionsverksamhet med privata hästar.
Vi har speciella tider då vissa aktiviteter pågår samt även dagar där det enbart är hoppning mellan visst klockslag tex 8-17 I övrigt så skall manegen vara tom om ingen går med på att man lägger ut någon bom för att träna lite eller ett litet lågt hinder, så länge man genast plockar undan efter sig.
Vi har även en speciell dag då endast löshoppning sker och då får man snällt vänta på sin tur.

Tycker det fungerar bra..

Glömde att poängtera en för mig viktig sak i mitt tidigare inlägg, man ska alltid vara trevlig i stallet (egentligen ska man vara trevlig överallt ;) ) till stallet går man för att man tycker det är kul, man vill umgås med sin häst och finna harmoni. :) Tycker inte att det är befogat att bete sig som "snorkfia" gjorde mot dig i detta fallet.

Jag vet inte om det inte framgick av mitt inlägg. Men nej - jag tycker inte att det är okej att vara otrevlig mot folk.

Däremot anser jag att man får följa de regler som gäller i det ridhus man rider i.

Har man en häst som är mkt mindre och därmed mkt långsammare än alla andra kanske man kan visa de andra lite hänsyn och akta på sig lite då och då. Jag rider själv ponny bland mestadels stora hästar. Och brukar då akta mig ibland även om ridhusreglerna inte kräver det. Bara för att vara juste. Om man nu rider i ett ridhus finns ju en hel del vägar utom fyrkantsspåret. Jag brukar se till att inte hamna mitt bakom någon långsammare eller framför någon som rider väldigt snabbt. Och då får jag det tillbaks. Vi visar varann hänsyn i vårt stall. Skulle någon klanta sig och rida fel är det inte hela världen, så länge det inte upprepas konstant eller är rent farligt.
Komunicerar man bara med varann och planerar ridningen längre i förväg än 3 steg fram brukar det mesta lösa sig.
Det finns många lösningar på sånna här problem.

Vilket hemskt beteende! :eek: Jag förstår verkligen om du blir irriterad!

Jag har också lärt mig att snabbast gångart är på spåret, men att det också varierar från ridhus till ridhus. Jag blir självklart inte irriterad på någon som skrittar på spåret om man har kommit överrens om det innan. Däremot skulle jag bli irriterad om de regler som gällde i ridhuset uttryckligen menade att skritt sker innanför spår, och att någon gjorde tvärtom utan en diskussion innan. Det är alltså inte skritten i sig som är "konstig" eller irriterande, utan om det är någon som inte följer reglerna. ;)

Skritt innanför spåret, även vid öppnor osv, men man kan ju pratas vid och fråga snällt om det är okej att man använder en del av spåret en stund för just öppnor och slutor i skritt. Men man kanske inte kan begära att få använda hela spåret utan en halva kanske?
Att bli bättre på att samarbeta i ridhuset orde vara de flestas mål...

har också lärt mig att skritt är innanför spåret vad man än håller på med. Men om man bara var 2 i ridhuset så borde det ju inte vara några problem att samsas med varandra om man pratar om det.
Om hon nu bara red på samma volt hela tiden, kunde inte du ha ridit ett "halvt fyrkantspår" tex och tränat öppnorna m.m. på halva långsidan och sedan vänt...bara en liten fundering...

Ibland är det svårt att veta vad som gäller!!!

Ex jag skrittade innan för spåret i vänster varv och möter en som skrittar i höger varv. Samtidigt som det kommer en galopperade på spåret. Blir där jag är så att den som skrittar ska kunna passera på min vänstar sida så att jag är till höger om den som skrittar.
Samtidigt så har den som galopperar styrt ut för att rida om oss båda. Snacka om lite kaos.

Jag fick mig en utsällning av den som galopperade som tycket att jag skulle lära mig ridhus vett.

Jag undrar fortfarande vem som gjorde fel???

egentligen borde det väl vara hon som krittade på spåret...om inte hon hade varit dör hade ju den andra tjejen kunnat galoppera där och du hade inte varit ivägen

Jag tycker faktiskt som dig, att om man JOBBAR sin häst i skritt har man lika stor rätt att använda spåret, bara man håller uppsikt på de andra & försöker att inte vara allt för mkt i vägen ...
Jag menar, när jag tränar t ex så gör jag mkt avbrott & igångsättningar, där jag skrittar 20 m & sedan trav, skritt en långsida, sedan galopp osv... Om man inte får använda spåret att skritta på atts så måste man alltså vända ifrån när man saktar av???

Att inte skritta på spåret anser jag gäller mest när man skrittar fram/av på lång tygen, då är det ju onödigt att ta upp spåret för de andra.

Är det däremot kanske 8 personer som tränar samtidigt, så försöker jag undvika skrittjobb på spåret... men är man 2-3 st i ridhuset är det väl inte sååå svårt att se upp på varandra.

Tjejen du skriver om kanske hade en unghäst (visst skrev du det) som inte var så lätta att styra & stanna & då kan man nogn lättare bli irriterad för folk som skrittar på spåret... (kanske är nog svårt med kontrollen ändå) Men rider jag en sådan häst så säger jag till tex : Att min häst är bara 3 år & väldigt lite riden, så jag har inte bästa styrförmågan, det vore jättesnällt om du kunde låta bli att skritta på spåret, åtminstone när jag galopperar, alt att vi håller oss på varsin sida av ridhuset...
Tror att det viktigaste är att man kommunicerar.
Det går ju fråga också... te ex: Jag tänkte träna öppna i skritt efter långsidan typ 10min, är det OK för dig? Men normalt sett skulle jag inte fråga... det brukar inte vara nödvändigt, men ser jag att Mina övningar krockar med hans/hennes för mkt så är det väl bara att avbryta...

Knapplån

Skritt innanför spåret, oavsett vilket jobb man gör. Det är grundregeln. Däremot brukar jag skritta på spåret om de som galopperar och travar ligger på volterna, eftersom fyrkanten har företräde (förutsatt att ingen galopp och trav försiggår på spåret). Detta innebär att jag måste hålla koll på de andra, om de lämnar sina volter betyder det att jag måste lämna spåret och skritta innanför, eller växla upp till högra gångart. Tycker för det mesta det går bra, under förutsättning att de andar också kan reglerna. Att dela ridhus med folk som inte är medveten om vilka regler som gäller är vidrigt - då rider jag hellre inte alls!

Asa_S skrev:
Knapplån

Däremot brukar jag skritta på spåret om de som galopperar och travar ligger på volterna, eftersom fyrkanten har företräde (förutsatt att ingen galopp och trav försiggår på spåret).

Där löste du något som jag har undrat över! Har alltid tyckt att det verkar helt ologiskt att skritta innanför om de andra travar/galopperar på volten, eftersom man då måste korsa deras spår stup i kvarten. :idea:

Men det är svårt att rida många i ett ridhus. När jag rider fram inför träning brukar det vara två som rider lektion och som liksom alltid har företräde oavsett vad de gör, plus två eller tre andra som rider efter eget huvud. Man kan alltså ha någon som gör öppna på långsidorna, någon som rider sicksack över medellinjen och någon som jobbar på volten, samtidigt som man själv försöker skritta fram utan att vara i vägen för någon. Och man har ju bara ögon framåt! Reglerna hjälper inte alltid, för man kan vara i vägen för någon oavsett hur man gör.

Jag tolkar det nog också som så att ALL skritt sker innanför spåret, även om den är i arbete. DÄREMOT behöver man inte vara ohövlig, och oftast kan man komma överens om någon har en önskan om att skrittarbeta på spåret.

Ju fler man är i ridhuset destå striktare får man lov att hålla sig till reglerna, tycker jag. är man bara två eller tre så kan man ju hålla koll på varandra och då blir det mer flexibelt, under förutsättning att man kommunicerar att man önskar göra si eller så.

Whirlie skrev:
En annan fråga om ridhusvett i samma tråd. Om det står hinder uppställda i ridhuset, och det är "fri" tid (inget bokat), hur uppträder man då när man hopptränar? I vårt ridhus är det vi som tränar dressyr som får se upp för dem som hoppar, och hålla koll så vi ser vilket hinder de styr mot. Jag har flera gånger föreslagit att de ska göra som på framhoppningarna, tydligt ropa vilket hinder de tänker hoppa. Men det är inget som jag fått gehör för. Hur är det där ni rider?

Hoppar jag när andra rider dressyr/markarbete försöker jag alltid se till att jag inte stör. Ropar "hoppning räcke" el likn och försöker planera in hoppen så man inte kommer i full fart i baken på den som rider dressyr.

Om det står hinder i ridhuset & det inte är någon speciell hopptid så ska man givetvis ropa/säga till när man hoppar... Annars blir det lätt farligt. Tyvärr så är det så på många ställen som har hoppning som "huvudinriktning" att det tycks vara en självklarhet för dem som hoppar att resten bara håller sig undan... Själv är jag "hoppryttare" men tycker inte om att hoppa mina hästar (mer än nån liten cavalettiserie isåfall) i ridhuset när andra rider samtidigt...
(Jag brukar åka dit sent, typ vid 21.00 så får jag hoppa själv, slipper ta hänsyn + att ingen bråkar om att jag ställt upp 5 hinder istället för 2..)
Jag ser det som en självklarhet när jag hoppar att det är JAG som håller mig undan och säger till när jag hoppar så slipper jag skrämma ihjäl nån stackars "dressyrtant" :p

Tyvärr är det ju inte alla som "ser det så", tycker själv det är otroligt jobbigt att rida dressyr när någon annan hoppar, då mina hästar intar försvarställning när det kommer en häst som hoppar förbipasserande i full fart... Ofta med någon lite yngre på ryggen som inte har full kontroll & framförallt inte tänker på att det kan vara bra att säga till...

tretjak skrev:
Råkade ut för en synnerligen otrevlig människa i ridhuset häromdagen och vill gärna ha lite synpunkter!
Vi har ju ridhusregler där det står att man ska skritta innanför spåret och för mig är det lika med att man värmer upp och skrittar av innanför spåret.

Hur är det om jag sitter och ARBETAR i skritt med öppna/sluta övningar, skänkelvikning, volter m m. Jag använder mig av vägg och bokstäver för att få exakta vägar, av speglarna vid öppna och sluta. Jag arbetade i skritt därför att just den här dagen var jag ute efter att arbeta med exakthet och med min sits, försöka sitta rakt, tänka på vinklar m m, något jag ännu inte hinner med riktigt i trav o galopp. Ska man då behöva sladda runt innanför spåret och bara hålla sig UR VÄGEN för andra ekipage som flänger runt, runt i trav eller galopp? Den här andra ryttaren red på en unghäst som hon hela tiden läxade upp, studsade hit och dit med, alltmedan mamman/tränaren? satt på en stol i stort sett på spåret i hörnan och gav instruktioner. Detta var mer störande än något annat för oss andra enl min mening. Ryttaren talade på ett ganska otrevligt sätt om att vi skulle hålla oss ur vägen om vi skrittade och jag talade om att jag kommer att jobba hela träningen i skritt och vi kan väl helt enkelt hålla höger? Men nej det gick inte. För att inte behöva packa ihop och åka hem så övergick jag i att arbeta alla rörelser i trav för at få vara på spåret och nyttja speglarna. Detta resulterar i att tjejen i stort sett rider på oss i ett möte! Fullständigt oansvarigt. Är det så svårt att den som rider i galopp rider om den som rider i trav eller att man håller avstånd när man möts?
Jag är duktigt trött på alla otrevliga snorkfior i ridhus! :mad:

För min del spelar det ingen roll om du har en topphäst för en halv miljon, en ridskolehäst, en fjording eller ardenner - alla har samma rätt att nyttja banorna om man är medlem och har betalat hallkort. Vad tycker ni andra? Vad har ni för regler hos er och hur tillämpas dem?

Jag tycker nog ni båda gjorde lite fel. Jag tycker att man skrittar innanför spåret oavsett om man skrittar på långa tyglar eller om man jobbar hästen, annars korkar det igen på spåret.

Däremot tycker jag inte det är OK att flänga omkring som en galning på spåret och har man en unghäst som behöver läxas upp så kanske man borde fundera på att boka ridhuset för egen del eller rida på någon mkt udda tid så man kan räkna med att vara själv i ridhuset. Annars stör man andra.

Knapplån.
Vid hoppning i vårt stall så bokar man ridhuset eller utebanan. Och då får vi dressyrmuppar inte vara där. I gengäld slipper vi en massa hoppande då vi tränar dressyr. Jättebra tycker jag. Eftersom vi framförallt är dressyrryttare i vårt stall blir det inte mkt tid som försvinner för oss. Och vi bokar ju upp för lektioner i flera tim 3 kvällar/vecka och en helgkurs i månaden. Så att de får hoppa ostört några/någon tim i v är ju inte mer än rätt. Dock brukar de ta de lite mer obekväma tiderna om det inte är en tränare med.

onödigt att bli sur, men hon har rätt, vill du träna saker i skritt på spåret får du göra det när du är ensam i ridhuset!!!

Red igår i ridhuset och fick klart för mig att jag kanske inte alls gör så som jag trodde! Om hästen på volten hinner komma in på kortsidan, rider jag innanför spåret så att "volthästen" inte tränger min häst mellan väggen och sig. Om vi inte riskerar detta, så rider jag på spåret. Kort sagt så anpassar jag mitt ridande efter den som rider i det högre tempot. Tycker nästan det är svårare när man rider i högre tempon och alla använder olika spår... Det går fortare och är svårare att veta vart folk har tänkt sig. Tur ibland att det inte är så många ekipage i vår klubb :D !

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 474
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila