Ridhusvett

Sv: Ridhusvett

Hoppar in här bara m en liten kommentar eftersom så många har svarat. Kul m gensvar förresten!

Jag har kommit fram till att det förmodligen är bättre att helt enkelt strunta i ridhuset om jag inte kan boka det själv. Det är för rörigt och farligt för mig och min unghäst i alla fall, det är inte värt att sabba månaders träning! Rider jag en gammal och van häst så kan det kvitta och jag får väl jobba i trav helt enkelt så har man rätt att vara på spåret och nyttja speglar etc.

Min unghäst är nu äntligen frisk igen och sen jag slutade träna i ridhus (förutom för tränaren då) så fungerar allt mycket bättre. Hästen är mera avspänd och jag likaså. Jag vill inte komma ifrån ett ridpass och vara irriterad eller ledsen fler gånger. Passade på att fråga min nya tränare ang hästens rädsla för att möta eller rida nära inpå andra ekipage och fick svaret att det inte var helt ovanligt och att vi ska succesivt träna bort detta. Man kan tyvärr inte förlita sig på att andra ska visa hänsyn i ett ridhus där det är fler än en ryttare samtidigt. Ett litet stickspår men tycker att det hör hemma under rubriken ridhusvett också.

Ridklubben hemma kommer att få ytterligare en som hoppar av det här med hallkort och jag är inte ensam om det tyvärr. :bow:

Hej - trist att ni fick otrevliga erfarenheter i ridhuset. Även hos oss gäller skritt innanför spåret, fyrkantspår har företräde och i övrigt högerregeln. Det blir missförstånd ibland men brukar inte leda till problem, man ber vänligt om ursäkt bara. Hos oss brukar man ha stor förståelse för att folk med unghästar kanske ibland har särskilda behov. Då kan man t ex säga/ropa: Ursäkta, jag kommer försöka galoppera lite nu men hon är inte riktigt styrbar, det kan bli lite tjosan hejsan en stund, hoppas ni står ut med det. Och då håller sig alla andra snällt ur vägen och så är det inget mer med det.

Skritt och halt på fyrkantspåret funkar ju om man inte har någon i närheten och kan sätta igång igen innan man hinner bli i vägen. Sånt har i alla fall jag ingenting som helst emot. Har man plats och kan välja en annan väg så behöver man ju inte rida på spåret om någon verkar vilja se i spegeln där.

Reglerna är ju till för att underlätta för andra att räkna ut vart man är på väg så att alla kan planera sin väg. Det skadar absolut inte att ropa eller säga vilken väg man tänkt rida, om någon verkar vara in sin egen värld (t ex skrittar precis innanför spåret, går knappt att rida förbi utvändigt). Precis som i vanliga trafiken där man kan blinka om man vill göra det tydligare, oavsett om det är "obligatoriskt" eller inte.

När man samsar med hoppryttare uppskattar jag enormt om den som hoppar ropar när den rider an mot hindret, som på tävling. Även om man rider samma väg flera gånger. Man är ju koncentrerad på sin egen häst och tänker inte alltid på att "nu har han ridit den där linjen två gånger och rivit så han kommer säkert en gång till".

Slutsats: lite hänsyn har aldrig skadat.

mvh
Lejonelle

Håller med. Kommunikation och hänsyn är a och o!

Jag ska erkänna att jag också kan sitta och koka ibland, men då är det oftast en och samma ryttare som är ivägen om och om igen. Rider utan att se sig för, gör svängar som ingen kunnat förutse och stannar mitt framför nosen på andra ekipage. För det mesta kommer vi väldigt bra överens i ridhuset, men det finns som sagt vissa ekipage som kan förstöra för alla andra i ridhuset...

Men hon var väl tvungen att skritta ibland också? När båda skrittar så kan man väl rida på fyrkantspåret?

Hej allihop!
Jag tycker det är viktigt att man håller sig innanför spåret när man skrittar. :) Så tror jag reglerna är överallt så det är likt för alla. :confused: Det är nog bara att axeptera, men jag tycker att man kan kompromissa om man bara är ett par som rider. :)
Jag tycker åxå att det är viktigt att vara trevliga mot varrandra. :D
Något jag tycker är VÄLDIGT iriterande är när folk tror att all hästar är trevliga och snälla och går att rida två millimeter ifrån, :devil: utan att den ska sparka. Man kan väl vara lite uppmärksam så om man märker att hästen surar varje gång man rider förbi kan man väll hålla lite avstånd? :devil:
Hur svårt kan det vara? :confused:
MVH Linnea

Jag antar att du vet att du ska ha röd rosett i svansen om det finns risk för att hästen kan sparka :) ?

Håller med om det, varför ska alla rida så fruktansvärt nära?
Kan bli direkt farligt, speciellt om man rider på t ex en unghäst som kanske kan bli lite rädd vid möten.
Håll avstånd!

Och till föregående: Det behöver faktiskt inte vara så att man har en häst som normalt sparkar, kommer någon och rider jättenära kan det ske av ren reflex alt. att hästen blir skrämd.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 474
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar