Ridhus, vad betalar du?

Sv: Ridhus, vad betalar du?

delvis *KL*

Norr om Kristianstad Skåne
(Gott om privata ridhus i närheten...)

Vanliga ridhusmått dvs 20/24x60
1. ingen kostnad för oss - bra botten, mkt hinder, nästan alltid ledigt på kvällar och helger. (skola)
2. 250:- (-20) och 400:-(20-) /halvår. Mkt bra botten, bra hindermatieral, ridskola 3 dgr/vecka, träning 2 kvällar/vecka, svårt att komma till kvällstid. För oss bra komplement dagtid.
3. 30:-/gång - alltid ledigt, tung sandbotten, inga hinder,
4. 30:-/gång - mkt ledigt, ofta hinder framme, ganska tung botten
kan också betala 300 (-20) 600 (20-)per halvår.
5. ridhus 30x60 med perfekt botten. Mkt bra material. 70:-/gång dock lite långt ifrån oss.

Så vi använder i första hand nr 1, dagtid när det inte är helg/lov nr 2.

Största problemet tycker jag är när man betalar dyrt för ett kort och sedan är det org träning alla kvällar. Så var det på vår gamla klubb och även om ridhuset där var 90m långt så var det många som skulle samsas på de 30, ibland 40 m samtidigt som det var träning. (Ibland var det 8 ekipage på de 30 m och 1 sm red dressyrträning på resten.)

Ridhus 4 är vi en gång/vecka på träning och ridhus 5 med jämna mellanrum på träning

Vår granne har ett privat ridhus som vi får hyra när vi vill, om man vill ha det ensam så kostar det 100 kr/h om man inte vill ha det ensamt så kostar det 50 kr/h :)

Vi har ca 4 km till ridhuset (finns två till, det ena skulle ev gå fortare att rida till men ingen har kommit sig för att åka dit och fråga om tillgång/priset än). Eller så lastar man till ridhuset och då går det snabbare än att rida dit.

Månadskostnad 280 kr, vet ej årspris men tror det är billigare än 280x12. Ridhuset är 40x80 i innermått, oftast uppdelat på 3 banor med lite staket. Man får hoppa men får ju visa hänsyn, är det knökfullt kanske man inte ska släpa fram hinder... Finns även stor ridbana (30x60 tror jag)som ska ingå vad jag vet.

Tillhör lantbruksskolan så vardagar fram till ca 16-17 är det bokat. Fredag- och lördagkvällar brukar vara heltomma, likaså helgdagar med fint väder. Brukar vara träning på vardagkvällarna men de håller sig till en bana så två banor är lediga för andra, men man får ju stå ut med att det är mkt folk och hästar. Bra underlag, ljust och fint.

Senast ändrad:

I det stallet där jag står nu så är jag medlem i en klubb och då betalar jag 1600kr för att få rida i deras ridhus ( 2st ) Samt att det har en gräsbana (till gång på sommaren, när det inte ska vara tävling)
Och sen finns det två STORA paddockar ( samt två små )

Men på söndag flyttar jag pch där har dom en hyra på 2500kr och där ingår det ridhus och tre paddockar. :grin:
I hyran igår det en hel del annat oxå, som morgonfodringar, utsläpp, och kvällsfodringar på vardagarna.
Halm, betfor, havre, kornkross, havrekross, mineraler och Hösilage. :banana:

Jag betalar 2000kr/år för att använda anläggningen, då ingår 1st ridhus 60x40 och ett 50x40 (dom är nog i lite andra mått men typ)
två st ute banor till dressyr med staket, en ute ridbana, hoppbana på gräs, terräng bana och gräsbanor.

Vi har träningar, löshoppningar, ridskola, tävlingar mm på anläggningen men det finns mycket tid över att rida, brukar kanske vara 2-3 i ridhuset, finns så klart en del tider då där är ganska många.
Lilla ridhuset används av ridskolan men det är mest mellan 17-20 på vardagar..
annars har vi tillgång till det ridhuset med.
Allt är splitter nytt och mycket bra underlag.
Jag är nöjd och trivs, lite körigt bara när man har mycket tävlingar, som denna månaden.. nu i helgen är det 240 starter i dressyr, så man får passa på att rida ut dom dagarna.;)

Alla ni som har tillgång till ridhus, vad betalar ni för denna lyx?

Betalar ni helår/halvår, för ryttare/häst (hur många ryttare/hästar går det på en avgift)?

De ridhus som ägs av klubb, måste man vara medlem i klubben för att vara där?

Betalar ni extra för något? Ex för att få hoppa, "boka ensamtid".

Ni som har egna ridhus svara också!

Ange gärna var i landet anläggningen finns, jag antar att det skiljer lite i pris mellan storstad och glesbygd :).

500:-/år
Per ryttare - obegränast med hästar
Mellan-Skåne

Betalar 40 kr per gång för ridhuset där medryttarhästen står. Sen har jag ett hoppkort som gäller i 1 år och kostade 100 kr, då får man låna hindermaterial. Man måste inte vara medlem i klubben, eller tror inte dte för det är inte jag xD Det är ett privatstall med anknytning till 2 andra stall (min ponny står i ett av dom) sen kommer det folk från andra stall ibland. Dom har även dressyr och hoppträning en gång i veckan. Men får rida max 4 samtidigt, vill man vara själv får man betala dubbelt. Sen tror jag man måste boka först om man vill hoppa. Där jag hade foderhästen innan fanns en ridskola 1,5 km bort där det kostar 500 januari-juni och 500 juli-dec. Har inte koll¨på vad som gäller där:P

Jag betalar månadsvis 400:- och då är det hästen inte ryttaren man betalarför, annars tror jag att det är 1500:- per termin... Men jag vill inte nöta i r-huset om det är FINT VÄDER :D:D

Det ridhus jag brukar åka till är ett privatägt litet 20X40.

Antingen betalar man 1000 kronor per år, eller 50 kr per gång. Då kollar man att det är ledigt med bokar inte upp det. Man är max fyra stycken samtidigt. Inget tryck alls på ridhuset, så det är så gott som alltid ledigt när man ska dit. Annars är det bara att vänta nån timme ;-)

Det ligger på landet, 3 km från by m skola/kyrka men knappt 3 mi till närmsta större stad i Östergötland.

Har min häst inackorderad och på anläggningen ( ca 4 mil söder om stockholm) finns det ridhus. Fri tillgång på detta ingår i stallhyran (3100kr/mån). Det är sällan helbokat så att man inte kan rida där utan alla får plats. Vill jag rida själv bokar jag kostnadsfritt (funkar vid enstaka tillfällen).

Dalarna- En av dom större städerna(på landet dock)
Privatägt ridhus,finns en liten paddock.
Några bokningar i veckan annars är det bara rida på.
Oftast ledigt.
Vill man hoppa kan det väl vara bra boka.

Bokning 100:- Behövs oftast inte.
En gång 60:-
Finns 10 ggn kort för 600:-
Halvårs kort from betalt och 6 mån fram. 1500:-

Jag bor i sydöstra Skåne och har tillgång till en ridbana som emellanåt har riktigt bra underlag fast den tål inte regn, så större delen av året (vinterdelen) så går den inte att använda. Jag betalar inte någonting för det...

Sen finns det även en ridhusanläggning i närheten, där kan man bli andelsägare för 1000:-, då betalar man 1700:- för ett årskort, annars betalar man 2200:-. Ridhuset är 60*20 och det finns en stor uteridbana oxå.

Nu har jag visserligen löst 10 kort på 300,- då jag inte står i det stallet utan har eget.

Priserna för ena ridhuset 800,-/termin 1600,- helår 50,- per gång eller så löser man 10 kort och får ner priset till 30,-/gång

Ridhus 2 1600,-/termin och då får du inte nyttja ridhuset på vardagar mellan 8-16 fast bra mkt bättre underlag.

Bägge ridhusen finns i närheten av Skara Västra Götaland.

Ridhus ingår i min stallhyra, och ridhuset ligger i direkt anslutning till stallet.
Om nån har medryttare rider denn# på ägarens stallhyra. Alltså ingen extra avgift.

Puttar upp, skulle vara intressant att veta vad ni betalar för ridhus i dagsläget!
Personligen betalar jag 3000 kr halvår / 6000 kr helår. Man får inte boka eller rida för egen tränare utan är an:)läggningens tränare som gäller då. Enda ridhuset på ridavstånd, ska man ta transporten så får du åka 15 min, där är det inte billigare heller. Står strax utanför stockholm.:-)

bor i skåne och ridhuset som grannen har vill han ha 3600kr om året, ridhus på 22*60 och paddock på 25*60, hindermaterial finns alltid framme.
det tycker jag är dyrt :/, men sen så finns det ju också minst 6 st ridhus inom en mils omkrets som jag känner till, finns garanterat fler. vet inte vad de tar dock.

Min häst står upstallad strax utanför Veddige i ett privatstall med direktanslutning till ridhus. Vi har fri tillgång till ridhus och hindermaterial. Stallhyran landar på 1900kr i månaden :)

*KL*

Ridhuset närmast hemma: 400:-/år (litet, 30x20 och halvdant underlag men bättre än en stenfrusen, mörk paddock vintertid)
Tränarens ridhus: 40:-/gång. 20:-/gång när jag tränar för henne.

Alla dessa priser är / ryttare, alltså får jag komma dit med vilken häst jag vill.

När jag hade medryttarhäst vid Flyinge red jag på hela anläggningen (Flyinge Kungsgård) för 300 kr/mån.
Nu ingår ridhuset i stallhyran, men för besökande kostar det 1 200 kr/termin eller 60 kr/gång.

Har erfarenheter av några olika ridhus

1. Ridhus som kostar 200 kr per månad eller 50 kr per gång. Man skriver upp sig på lista och bokar ridhuset en viss tid, och då har man företräde där den tiden.

2. Ridhus som kostar 50 kr per gång, går ej att betala månad/termin/årsvis. Måste säga till innan. Hoppning och sånt får man ju se om ridhuset är tomt. Kan även boka hela ridhuset för 500 per timme tror jag det är, och då får ingen annan rida där den tiden.

3. Ridhus som kostar 500 kr per termin. Man bokar ej, men ibland är där träningar och nån dag har t ex löshoppning företräde. Står annars ofta tomt så man kan oftast rida som man känner för det. Detta är en ridklubbs ridhus (dock ej ridskola) och för enstaka gånger behöver man ej bli medlem, men ska man betala för en hel termin eller ett år så tror jag det krävs medlemskap. För enstaka gånger är det 50kr, eller 100 för icke medlem.

4. Ridhus som kostar 700 kr per termin. Ingen bokning. Ska man hoppa/löshoppa så får man ju se om där är tomt / sätta hinder så man inte stör övriga ryttare. 50 kr per gång.

Har ibland frågat på ridskolor/klubbar om man får rida i deras ridhus, men oftast så kräver de medlemskap även om man bara ska rida där nån enstaka gång. De hänvisar då till olycksfallsförsäkringar (som ju ingår i medlemsskapet) som inte gäller om något skulle hända, de vill väl inte bli ansvariga, även om jag inte riktigt förstår hur de skulle kunna bli det, de är ju på ens eget ansvar kan jag tycka.

Senast ändrad:

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hej alla kloka där ute! Hoppas att ni som har tillgång till ett ridhus kan hjälpa mig med en lösning på mitt problem. Jag har fått...
Svar
16
· Visningar
1 365
Senast: stall-jupp
·
Hästmänniskan Vet inte om tråden ligger rätt men moderator får gärna flytta den om den ligger fel. Men vad betalar ni dels för att rida i ridhus...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 674
Senast: SaraMara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka