Ridhus, vad betalar du?

Sv: Ridhus, vad betalar du?

Det kostar ganska mycket att hålla ett underlag "perfekt"... både att lägga in och att underhålla.

Och så tillkommer snöskottning på parkeringen, lysen, uppvärmning av om inte hela ridhuset så förmodligen en del andra utrymmen, reparationer, hindermaterial, bokföring, försäkringar, osv osv...

Det är inte billigt att driva ett ridhus och det måste ju betalas av de som använder det, om man inte har väldigt välvilliga sponsorer...

Ridhuset drivs av en ridskola. Det är inte uppvärmt och det finns ingen uppvärmd del i ridhuset heller. Jag jämför priserna både bland de som svarat här och vad andra i regionen tar. De här är väldigt mycket dyrare. De höjde priset från 1000 kr/dag förra året till 2000 kr/dag i år. Något hindermaterial finns inte att låna.

Betalar ni helår/halvår, för ryttare/häst (hur många ryttare/hästar går det på en avgift)?

På klubben har vi så att man betalar terminsvis. Finns olika "kort" att köpa.

Stora kortet: 1.600 kr/termin
Träningskort: 1.000 kr/termin
Löshoppningskort: 400 kr/termin

Har man två hästar får man betala två avgifter.

Hjälper man dock till på 2 tävlingar/termin så sjunker priserna rejält.

Stora kortet: 500 kr/termin
Träningskort: 300 kr/termin
Löshoppningskort: 150 kr/termin

De ridhus som ägs av klubb, måste man vara medlem i klubben för att vara där?

Ja, det tror jag.

Betalar ni extra för något? Ex för att få hoppa, "boka ensamtid".

Har faktiskt inte kollat upp det... Om man vill boka ridhuset för sig själv alltså men jag skulle tro att man får betala en hundring eller något.

Ridhuset ligger i Uddevalla, Bohuslän. :D

Har anläggningskort hos ridklubben. Betalar nu 600 kr per år + medlemsavgift 150 kr. Då finns det 2 ridhus, 2 utebanor, hindermaterial och ridslingor i skogen som man får använda. På kvällarna är det ibland trångt (ridskola, bokade träningar osv) men jag rider oftast på förmiddagen när jag har möjlighet o då är jag i regel där själv.
I priset ingår även att man får använda travbanans ytterspår för galoppträning, samt grusbanor som finns där.

Förut kostade det 400 kr per år men då ingick inte att man fick utnyttja travbanans anläggning.

Billigt? Ja!

Jag betala 100kr/månad måste betala medlemsavgift per kalenderår. öppet fram till fyra och sen en timma då det är paus på vardagar och på helger är det aktivitet 3timmar och sen öppet. Storås ridklubb. betalar antingen för ryttare då får man komma men vilken häst man vill eller så betalar man för häst och då kan vem som vill rida då... hinder står uppe en vecka per månad tror jag och annars är det bara ställa upp om de andra som rider där inte har något emot det:P

Senast ändrad:

Hej hej!
Jag har ett eget ridhus och jag kan säga att jag har slutat med ridhuskort då det faktiskt kostade mig mer! Jag tog 400kr i månaden per per och då kunde man rida fler en en häst. Saken är så att bara elen för belysning för en timma kostar ca 40kr och rider man 5gånger i veckan (vilket mina kunder gör) så kostar det mig ca 800kr alltså back 400kr. Och då räknar jag inte med kostnader för annat underhåll.
Så ni som betalar "små summor" för att kunna träna era hästar oavsett väder ska va glada. Det är väääääääldigt dyrt att bygga ett ridhus och sköta det!

Jag åker till en ridklubb o betalar 1000:-/ halvår eller 600:-/kvartal alt 50 :-/gång plus medlemsavgift på ca 350 :-/år.

Några i närheten av mig har byggt ett ridhus, de vill ha 4000:- / kalvenderhalvår:eek:. Vad tycker ni om det? Då antar jag att man får rida när man vill och delar plats med alla andra i ridhuset.
/Christina

Hos lokala ridhuset är det dyrt i jämförelse - 1500 kr per termin, men man får bara rida under dagtid måndag - fredag och i lunchpausen á 45-60 minuter på helgerna.

Hos oss ingår det i stallhyran som ligger på ca 2500 kr. då får vi självklart utnyttja ridhuset när vi vill och vi har även företräde framför ryttare utifrån. Då kostar det 60 kr timmen, 250 kr timmen om man vill rödboka ridhuset och vara själv. Vet faktiskt inte vad årskort kostar, men vet att man kan köpa antingen dygnskort som är billigare. Då får man bara rida fram till 14 tror jag. Eller så kan man köpa ett vanligt och rida närsomhelst:)

Jag bor i Göteborg och har anläggningskort på närmaste ridhus somockså är en ridskola. Medlemsavgift (200 kr/kalenderår) är ett krav. Pöus 100 kr i månaden. Det är ledigt 45 - 60 min varje kcäll och innan lektionerna börjar 08:45på lördagar. Förmodligen efter att lektionerna slutar efter kl 15 på efterrmiddagen också. Söndagar är det väldigt ofta aktivitetes med andra ord upptaget. Jag försöker köra dit tre dagar i veckan och rida den här årstiden.

Alla ni som har tillgång till ridhus, vad betalar ni för denna lyx?
600kr för ett halvår (1200kr helår)

Betalar ni helår/halvår, för ryttare/häst (hur många ryttare/hästar går det på en avgift)?
man kan välja på halv eller helår,kortet gäller för hästen oavsett ryttare.

jag har tillgång till 2ridhus på en ridklubb/skola 35min skrittväg från stallet och man behöver inte vara medlem.

ingen större koll på bokningar.
jag rider på fm,tomt på folk och då har jag oftast 2 nyharvade ridhus att välja på ;)

Medlemsavgift 200-400kr beroende på om du är junior,senior el familj.
Sen kostar anlavgiften 450kr i halvåret... är ryttarförening som äger ridhuset själva,inte så många medlemmar,så man får ofta ha ridhuset för sig självt.Har automatisk bevattning,massa hindermaterial...även 2 grusbanor och 1gräsbana ingår.

Alla ni som har tillgång till ridhus, vad betalar ni för denna lyx?
Det ingår i stallhyran som ligger på 1 500 kr/mån (kallhyra)

Per månad, per häst.

Nej, alla kan lösa ridhuskort, men till olika kostnad

Ja, att boka ridhust kostar aturligtvis extra. Tid finns dock för "fri hoppning"

Ridhuset (20x60) ligger i utkanten av Uppsala.

Nordöstra USA nära New York City.

Stort fint nybyggt ridhus finns på anläggningen. Vi betalar ingenting för att använda det (ingår i stallhyran) men utomstående har hyrt det för diverse shower då och då, och om jag inte missminner mig så har stallägaren begärt - och fått - 1500 dollar per dag.

Nu blev jag jättenyfiken på vad det kostar att ha häst i USA? Vad betalar du i stallhyra och vad ingår då? Är det samma rutiner som i ett svenskt stall eller hur är det annorlunda?

Förlåt TS för OT:o

Här i krokarna finns ganska många ridhus. Det som jag ridit mest i kostar 1000:-/år (+medlemsavgift 100:-). Helt suveränt ridhus på 22x60 med terratex underlag. Är upptaget två kvällar/vecka. Full hinderpark. Tar mig ca 12 minuter att köra dit. Men jag har ridhus där hästarna står nu.

Ridhuset där jag red förr var större 24x80. Där hade de lektioner på ena sidan och privatryttare kunde rida på andra sidan. Kostade 2.500:-/år (+medl.av 275:-) Dåligt underlag var det dessvärre och vi kunde vara upp till åtta ryttare i privatdelen. Var ganska spännande när min häst bara var fyra år. Tog mig knappt 20 minuter att köra dit.

tror det kostar 1500kr/helår och 800kr/halvår, och då gäller det för ryttaren. (har jag för mig, får återkomma med bekräftan ;))
annars kostar det 70kr/gång, och är det jag betalar då jag tränar själv i ridhuset. jag tränar för tränare (=ägarens dotter) en gång i veckan och då betalar jag 100 pix "för henne" och inget för ridhuset. (lyx!! :D)
annars rider vi mest ut eller tränar i paddocken som är gratis.

ridhuset i privatägt och gården/anläggningen finns utanför knislinge i skåne!

Där jag ska stalla in min häst finns det möjlighet att rida i ridhuset brevid, som tillhör en ridklubb. Där kostar det 1300 kr/halvår, och 2100/år. Man behöver inte bli medlem i klubben.

Här betalar vi per temin, för en person är det 300:-/termin, &
500:-/familj. o termin.
Då får man rida hur mkt man vill, & hur många hästar man vill.
skulle man vilja rida i ridhuset 1g så gäller 50:-

Ridhuset ägs av en förening här i halland.
& har lektioner 3dgr/vecka, resten är nästan ledigt förutom varannan söndag o varannan fredag.

Jag har två ridhuskort

Ridhus nr 1 ligger max 5 min körtid från mig och där betalar jag 200 kr i mån + 100 kr för häst nr 2. Är där helt själv till 99% av gångerna. Finns inget hindermaterial än men ska tydligen snart finnas.

Ridhus nr 2 ligger 30 min körtid och tillhör ridklubben där måste man vara medlem för att lösa ridhuskort. Medlavg 250 kr och 400 kr i ridhuskort per termin. Där är nästan alltid upptaget och jag har löst det kortet för att jag ska kunna vara med på hoppträningen som klubben har. Försöker man rida på den lilla lediga tid som finns så är det typ 20 ekipage till där :crazy:

Jag betalar för halvår 600:- i "mitt" ridhus. Om man vill ha helår kostar det 1000:- men jag utnyttjar bara ridhuset under vinterhalvåret. Det ingår en häst per avgift. Det är ett litet privat ridhus som ligger på landet.

Om man är ensam, eller om det är okej för de övriga ryttarna i ridhuset får man hoppa. Om man vill boka "ensamtid" så kostar det 60 :- extra.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hej alla kloka där ute! Hoppas att ni som har tillgång till ett ridhus kan hjälpa mig med en lösning på mitt problem. Jag har fått...
Svar
16
· Visningar
1 365
Senast: stall-jupp
·
Hästmänniskan Vet inte om tråden ligger rätt men moderator får gärna flytta den om den ligger fel. Men vad betalar ni dels för att rida i ridhus...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 674
Senast: SaraMara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka