Ridhus, vad betalar du?

T

Trollsan

Alla ni som har tillgång till ridhus, vad betalar ni för denna lyx?

Betalar ni helår/halvår, för ryttare/häst (hur många ryttare/hästar går det på en avgift)?

De ridhus som ägs av klubb, måste man vara medlem i klubben för att vara där?

Betalar ni extra för något? Ex för att få hoppa, "boka ensamtid".

Ni som har egna ridhus svara också!

Ange gärna var i landet anläggningen finns, jag antar att det skiljer lite i pris mellan storstad och glesbygd :).

Sv: Ridhus, vad betalar du?

1000 kr/år eller 600 kr/halvår.
Man betalar för hästen, obegränsat med ryttare ingår :-)
Man måste vara medlem i klubben 250 kr/år
Bor i Västmanland ca. 16 mil väster om stockholm

2800kr/år, 1500kr/halv år. Ganska privat ridhus där inte så många rider, löshoppningstider finns bokade varje helg där man kan skriva upp sig. Sedan hålls det träningsgrupper 2 gånger i veckan då ridhuset är bokat.

Hej
Vi betalar 1000kr/6månader per person. O då får vi använda ridhuset med alla våra hästar.
Vill nån medryttare eller så rida i ridhuset kostar det 50kr/gång.
Det är ett privatägt ridhus i Upplands län.

Är stallvärdinna på ridskolan ett antal ggr/termin. Man får då billigare ridlektioner,betalar ingen hästhyra vid tävling och ingen manegeavgift. Tror det har legat på 800.-/termin tidigare men hittar inga nya uppgifter. Ligger i glesbygd norr om Gislaved.

Min häst står på en anläggning där ridhus ingår, det finns manege i direkt anslutning till stallet. (Han står ett par mil utanför Gbg och stallhyran är 2250:-/månaden)

Det ena ridhuset kostar 850/år det är då familjekort. Det ingår medlemskap i klubben. Träningar varje kväll i veckan och ibland på helger. Fri ridning är tillåten under dressyrtäningar men ej hopp. Väldigt billigt.. Det andra är tränarens ridhus 1800/år oxå familjekort. Träningar varje kväll och ibland på dagen men det är tillåtet att rida under lektionstid (enbart privata dressyrlektioner) och det är ofta helt tomt i ridhuset, jättelyxigt :) Bor i skåne

1500:-/halvår. Tyvärr kalenderhalvår, man kan alltså inte betala för t.ex oktober-mars då det som mest behövs...
400:-/månad
Bokning av egen tid kostar 100:- och är ett krav för att få ta dit egen instruktör.

Vad jag själv betalar vill jag inte räkna på :crazy: Men för andra som rider hos oss gäller följande:

200 kr/mån eller 50 kr/gång. 6 mån 1000 kr, 12 mån 1800 kr (valfri startmånad). Gäller för en ryttare eller en häst.

Vill man boka ridhuset så tillkommer 100 kr/timme. Eller så kan man boka heldag för 1000 kr eller helg för 1500 kr, då behöver man inte ha ridhuskort.

Är bokat någon kväll i veckan och en del helger, i övrigt gott om plats. Privatägt, ligger strax utanför Ö-vik.

Ridhuset närmast mig får jag betala mycket mer för. 2000 kr/dag, 200 kr/ekipage oavsett om jag bokar upp en timme för egen del. Skulle jag och en kompis rida 1 timme måste vi alltså betala 200 kr var.
Svindyrt tycker jag!:mad:

Halvårskort kostar 1500 kr.

Bokar man upp ridhuset för en heldag, men kanske bara använder det från kl 10-15 kostar det ändå 2000 kr. Det finns tyvärr inga kompromisser där.
Därför rider jag aldrig där. Synd för underlaget är perfekt och hela ridhuset är jättebra. Det tar bara ca 20 min att köra dit med transporten.

Kostnaderna rimmar dåligt tycker jag.

Jag använder ridhuset på min lokala ridklubb. 1200 kronor per kalenderår om man är medlem, annars dubbla priser. Manegekortet är bundet till hästen. För häst nummer två i familjen betalar jag ett par hundralappar till, för nummer tre en symbolisk hundralapp.

Tillgången till ridhuset är ganska begränsad kvällstid men det finns alltid någon fri tid varje vardagkväll. Alla förmiddagar är lediga för ridning liksom lördag eftermiddag och hela söndagen.

//

jag betalar 1600kr i året, då får jag rida hur mycket jag vill. ridhuset ägs av en förening, ingen ridskola så det är nästan alltid ledigt, är ibland uppbokat för tävling eller sektions träningar. men det brukar aldrig vara några problem att hitta lediga tider. jag är dessutom nästan alltid ensam i ridhuset.
betlar ca 200kr i året för medlemskap. man kan även välja att betala 60kr /gång.

Synd för underlaget är perfekt och hela ridhuset är jättebra.

Det kostar ganska mycket att hålla ett underlag "perfekt"... både att lägga in och att underhålla.

Och så tillkommer snöskottning på parkeringen, lysen, uppvärmning av om inte hela ridhuset så förmodligen en del andra utrymmen, reparationer, hindermaterial, bokföring, försäkringar, osv osv...

Det är inte billigt att driva ett ridhus och det måste ju betalas av de som använder det, om man inte har väldigt välvilliga sponsorer...

Jag bor i Västmanlands län och har ridhuskort i ett privatägt ridhus. De tar 800kr/år, 500kr/halvår, 50kr/timme. (Kortet gäller från betalningsdagen och ett år eller halvår framåt.)

Om man bokar kostar det 100kr/timme, och om man har löst ridhuskort och vill boka för enskild ridning kostar det 50kr/timma. (Dvs om man har ridhuskort och vill dela med andra kostar det 100kr/timme.) Det är mycket(!) lediga tider, och inte många som använder det. Oftast får man rida själv! Kl 17-19 på vardagar får man inte boka utan speciella skäl, det är för att dom som har häst uppstallad där ska få "normal" tid att rida på. Har man häst uppstallad där ingår ridhuskortet i stallhyran.

Förut hade jag boxplats på en ridskola. Dom tog 850kr/år för ridhuskort, och då fick man oftast rida på en del av ridbanan, och den andra var det lektion på. Vi som hade hästen uppstallad där fick 20% rabatt. Ibland kunde det bli trångt i ridhuset, men det var ändå okej eftersom man ändå fick rida inne. Ibland var det lektion på båda halvorna, så då fick man rida sent på kvällen. När man kunde rida på dagen före lektionerna fick man oftast rida själv. Medlemsskap i klubben kostade 250kr/år och var obligatoriskt.

Det kostar ganska mycket att hålla ett underlag "perfekt"... både att lägga in och att underhålla.

Och så tillkommer snöskottning på parkeringen, lysen, uppvärmning av om inte hela ridhuset så förmodligen en del andra utrymmen, reparationer, hindermaterial, bokföring, försäkringar, osv osv...

Det är inte billigt att driva ett ridhus och det måste ju betalas av de som använder det, om man inte har väldigt välvilliga sponsorer...

Oh ja! Det måste verkligen vara kostsamt! :eek: Som jag svarade i mitt svar ovan så betalar jag 800kr/år vilket är snorbilligt!! Det är alltid skottat, sandat och fint och sitter lampor på parkeringen och runt stallen så det är lätt att hitta. Ridhuset harvas, vattnas mm regelbundet. Sen lär ju elen för att ha tänt i hela ridhuset kosta en slant! Jag brukar fundera på om det verkligen täcks av den lilla slanten jag ger... Speciellt när man ofta får rida själv! Hindermaterialen ägs av ridklubben som hyr in sig på stället, men det är ju också en kostnad om något går sönder/slits.

Tack så hemskt mycket alla ni som har svarat!:bow::bow:

Gärna fler svar!!

Att driva ett ridhus är dyrt! El, underhåll, försäkringar. Det kostar tusentals kronor att ha i ett bra skick.
Min förening håller som bäst på att gå igenom kostnaderna för klubbens ridhus, vi varit för billiga i flera år... Det håller tyvärr inte i längden.

Det är därför jag gärna vill veta hur det ser ut ute i landet. Man vill ju göra det så bra som möjligt för alla!

Tack igen!

DALARNA

Ridhus 1.
Ridskola. Ett helt ok ridhus, ibland ngt mörkt (beror på vad man jämför med). Oftast ledigt på förmiddagar och helger, men sen på em och kväll så är det lektioner. Därav priset. 500:-/år/person. 50.-/timme medlem, 100:-/timme för icke medlem. 4 mil från mig *suck jag bor långt ifrån allt känns det som*

Ridhus 2.
Privatägt. Ett mkt fint nybyggt ridhus, ljust och högt i tak. Superfint helt enkelt.
2000:-/år. 60:-/person/timme. (högst 4 st kan vara bokade åt gången). 3 mil från mig...

Jag vill ha ett ridhus närmare mig!

1500 per kalenderhalvår.. / 300 kr i månaden / 50 kr per timme.

Vilket är dyrt. Kostade 1200 om året innan de byggde ett ridhus till.
Vilket ledde till att de kunde ha dubbla lektioner= Inte fler tider att tillgå.

Men då jag jobbar skift har jag chans att nyttja riduset vissa förmiddagar,
då det faktiskt finns tider..

(Iår lyckades det dealas till 3 månader för 600.. TUMMEN UPP!!)
Då vi har egen stor utebana så det inte intressant att lösa per kalenderhalvår.
Utan endast när det är fruset och den inte kan nyttjas.

Betalar 1000 kr per termin. Det är en privat ridskola utanför Sthlm. Ridhuset är mycket bokat av ridskolan så det är inte lätt att få tillträde till det.

Varför bokar ni ridhuset? Vill ni inte rida med andra?;)

Övriga:

Står i ett privat stall med privat ridhus, vi som står där och tävlar för klubben betalar inget, övriga betalar 1000:-/häst i halvåret, då kan man rida när man vill men får ej använda hinder.

Tävlar du för klubben så betalar du 400:-/ryttare då får du ha hur många hästar du vill, kan rida när som helst och får använda hindren.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hej alla kloka där ute! Hoppas att ni som har tillgång till ett ridhus kan hjälpa mig med en lösning på mitt problem. Jag har fått...
Svar
16
· Visningar
1 365
Senast: stall-jupp
·
Hästmänniskan Vet inte om tråden ligger rätt men moderator får gärna flytta den om den ligger fel. Men vad betalar ni dels för att rida i ridhus...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 674
Senast: SaraMara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka