Ridhus - ni som byggt

S

sweet_extraa

Vart har ni beställt ifrån och vad har det kostat?

Fick hem två offerter som jag vart helt ställd över vilka priser!

Sv: Ridhus - ni som byggt

hahaa, om en miljon hade räckt :angel:
uuh nej, kan tillägga att på ett ställe ville de ha 135.000 + moms bara för frakten..:o

Har en bekant som byggde förra året. Gjorde mycket arbete själv och hade egna maskiner för t ex markarbetet. Ändå gick det löst på nätta 1,5 miljoner. Då är det ändå inte ett jätte stort ridhus och helt utan läktare och förvaringsutrymmen.

Vad är det för mått på hallarna du fått offert på?
Är det på limmträbalkar eller stålbalkar?

20 x 40 hade jag i tankarna..

det är limträbalkar.. vet egentligen inte varför men jag bara fastnade på det och så har det blivit så

Limträbalkar är ruskigt snyggt - men dyrt. När vi byggde för två år sedan tog vi in många offerter bl a ett på limträbalkar, men den offerten skrotade vi ganska snabbt. Vi byggde med stålbalkar, fast allt övrigt i trä.

Visst är offerterna dyra, men det man kanske inte tänker på och som kommer till är grävningsarbeterna innan man ens kan börja och allt fyll som krävs. Sedan ett bra underlag på det, sarg plus inte att förglömma - lampor och elinstallationsarbetet...... Har man inte en massa kontakter i både grävarbranschen och elbranschen plus eget fyllmaterial, så kan de sistnämnda punkterna hamna lika mycket som själva ridhusofferten, om man bygger ett 20x40 ridhus.

där har jag tur att jag valt att flytta till sambons föräldra gård. vi har både gräv, snickare och underlag :) perfekt, dock är jag ju inne på paddex och det kommer ju gå på en del.

kanske skall man tänka om då och bygga med stålstomme? :S
svärfar har en massa gamla stora "skol sals" fönster liggandes som jag tänkte använda också.. ja en massa pyssel jag vet :)

Jag har "hört" flera personer klaga på att paddexen luktar illa inomhus.

Det tycker jag inte. Grannstallet har paddex i sitt ridhus. De vattnar en gång i veckan, jättefint underlag verkligen!

Men ja, det lämpar sig bäst utomhus.
Bästa och lättaste underlaget är nog det Strömsholm har i ett av ridhusen, gummikärna underst och sen stenmjöl ovanpå bara. Man tror att det är stenhårt, men sviktar så otroligt bra och man behöver bara sladda den typ en gång i veckan!

Bästa och lättaste underlaget är nog det Strömsholm har i ett av ridhusen, gummikärna underst och sen stenmjöl ovanpå bara. Man tror att det är stenhårt, men sviktar så otroligt bra och man behöver bara sladda den typ en gång i veckan!

Jag har fått mig en tankeställare om liknande underlag som jag var väldigt sugen på att lägga in då det snart är dags att byta vårt.

Vi har ett ganska nytt ridhus i närheten som har gummimattor i botten och någon typ av grus (mer ler aktik skulle jag gissa).
Känns ju helstumt när man själv stampar på det men hästarna visar ju att de gillar det bra trots att det låter ganska stampigt om man rider en sådan som herr Joy som är väldigt stampig i steget.
Han hoppade där en gång i början på året och hoppade riktigt bra = trivdes med underlaget.

MEN jag hoppade honom där en gång nu för ett tag sedan och han kändes väldigt knepig höll emot i landningarna.
När vi sedan fått facit att han har en fraktur i benet (och haft sedan maj :angel:) så är detta det enda underlag han tydligt visat att det inte stod rätt till. Och då har han hoppat både på hård grusbana, mjuk grusbana, hård gräsbana, mjuk gräs/sand bana och på vanligt ridhusunderlag utan att visa detta på något av de andra underlagen.
Det andra stället han visat knepiga saker på är när han åker släp och det försvann med en extra ringgummimatta under, så där berodde det troligen på att viberationerna i golvet gjorde att det gjorde ont i frakturen.
Detta får mig då att fundera på hur dämpningen för hästen egentligen funkar på det underlaget om det skapar just en massa viberationer i benen på dem (då han ju inte visat sådana symtom på stumt underlag så är det ju inte pga att det blir stumt), och det är ju något man kan fråga sig om det är så nyttigt i längden ?

intressant.. det har jag själv aldrig upplevt.

jag själv har bara possitivt att säga om paddex. har inte upplevt något negativt alls faktiskt med det. det ridhuset jag har ridit i vattnar också en gång i veckan och jag tycker det är helt underbart att både hoppa och försöka sig på "min amatör" dressyr :angel:

jag tycker det är jättebra ute men skulle inte vilja ha det inne. Måste vattnas så himla mkt, sen låter det så jäkla dant att rida på inne.
Profiber är det bästa jag ridit på inne.

intressant.. det har jag själv aldrig upplevt.

jag själv har bara possitivt att säga om paddex. har inte upplevt något negativt alls faktiskt med det. det ridhuset jag har ridit i vattnar också en gång i veckan och jag tycker det är helt underbart att både hoppa och försöka sig på "min amatör" dressyr :angel:

Jag pratade inte om paddex utan svarade Sorbe ang gummibotten

ja det blev skumt svarat, jag svarade bara med första meningen till dig och resten till övriga.. ursäkta felet

Vi har ett alldeles nybyggt ridhus med paddexunderlag. Luktar ingenting, låter jättemysigt när det rids på och ser ljust och fint ut.
Dammar ingenting överhuvudtaget och då har det inte direkt dränkts i vatten heller.

Var först väldigt skeptisk mot att ha paddex inne, men har blivit glatt överaskad! Är väl lite mjukt på sina ställen då det inte riktigt har satt sig än men fungerar mycket bra annars.

och exakt så har jag också upplevt det men nu måste man ju nästan åka runt och provrida överallt med det, eftersom så himla många upplevt det negativt =(

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 003
Senast: nyttnick
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
928
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve