Ridhus -Lönande eller tärande?

Hästmassören

Trådstartare
Håller ju på att rita på stall och funderar också på att bygga ett mindre ridhus, (40x20). Kostnaden för detta, (ridhuset), skulle nog hamna på strax under 1 mill när det är klart.
Jag kommer att ha en del inackorderingar och räknar även med att kunna sälja en del abonemang, men det kommer inte att gå ihop sig ekonomiskt bara på detta. Vill ju inte sälja för många platser eftersom folk ska få rum!
Har tänkt på andra sätt att få in pengar på ridhuset, uthyrning för lektioner, fixa föreläsningar, hundklubbar och liknande, men det verkar i alla fall som om ridhuset skulle bli en tärande del i verksamheten, åtminstonde rent ekonomiskt.

Hur ser det ut för andra här som byggt ridhus. Ka det bära sig, eller är det svårt att få ett ridhus att gå ihop sig rent ekonomiskt?

Sv: Ridhus -Lönande eller tärande?

Har tyvärr inga direkta råd att ge, men jag skulle aldrig satsa pengar på ett ridhus om jag inte kunde bygga 20x60 m.

beror vilket kundgrupp du vänder dig emot, hur nära till stan du har om du har möjlighet att samarbeta med ngn av ridklubbarna för tävlingar osv.

En som jag känner skulle aldrig bygga under 20*60 heller då hon rider dressyr och tycker att det absolut är värt det.Borde ju vara samma med de som hoppar.

Ett tips oavsett hur det nu blir tycker jag du ska bjuda in till löshoppning en ggr i veckan/varannan vecka.

Är det stor skillnad i pris att bygga 20*60? Tror att du kommer att ångra dig om du bygger mindre. (Har en paddock på 20*40 som jag svär över då och då). Dessutom blir det mer attraktivt för utomstående att använda det om det är större.
Har svårt att se att det ska löna sig att bygga ridhus, men det beror naturligtvis på hur du bor. Brukshundsklubbar och kaninklubbar kan också vara intresserade av att hyra. Man kan hålla auktioner och loppisar i ridhus. Det finns ju många användningsområden, det är ju upp till dig hur du marknadsför dig.

Hur stor merkostnad blir det att bygga ett 20*60? Hur mycket ridhus finns det runtomkring? Personligen skulle jag bara åka till ett mindre ridhus om det var en skillnad i pris eller om det var det enda i närheten. I vilket fall får du räkna med att det inte kommer att betala sig själv i första taget. Lyxen i att ha ett ridhus utanför stallet att knata in i under de kalla vintermånaderna väger dock upp det mesta från det ekonomiska perspektivet.

20x60... jo,kanske det... får gå ner och mäta om det få plats bara....:)
Jag hade inte tänkt att bli rik på att bygga ridhus, så att det skulle bli en bra affär tänkte jag nog aldrig. Jag tänkte bara att det skulle dra in så mycket pengar så att det kunde täcka en del av kostnaderna i alla fall. Sedan är det ju vääääldigt skönt med ridhus!

Jag gillar dig, du har ambitioner!

Håller också på och inreder för att kunna ha plats för fler hästar här, men jag skulle inte lägga ner så mycket pengar på ridhus. jag försöker se det ur perspektivet att allt som jag lägger in ska jag kunna få ut om vi bestämmer oss för att sälja. Vill inte stå med några extra lån när gården är väck.

Men ridhus hade varit himla mysigt... Vi får börja med en paddock så får vi se vart det slutar.

Jag gillar dig, du har ambitioner!

Håller också på och inreder för att kunna ha plats för fler hästar här, men jag skulle inte lägga ner så mycket pengar på ridhus. jag försöker se det ur perspektivet att allt som jag lägger in ska jag kunna få ut om vi bestämmer oss för att sälja. Vill inte stå med några extra lån när gården är väck.

Men ridhus hade varit himla mysigt... Vi får börja med en paddock så får vi se vart det slutar.

He, he... tackar!

Låna till ridhus kan nog vara oekonomiskt känner jag. Jag hoppas på att företagandet kommer gå kanonbra i år! Bättre att bygga ridhus än att skatta bort rubbet.....:D

Nu vet jag ju inte hur din ekonomi ser ut men kan du leva med att pengarna för själva bygget "försvinner" så visst tror jag att du kan få det att dra in så du får hjälp att täcka de löpande kostnaderna. Allt beror på hur konkurrensen ser ut, dvs hur mycket ridhus har du i närheten, har du mkt stall runtomkring dig med träningssugna/väderkänsliga ryttare?

Håller med tidigare talare, det är kul med personer som tar för sig, kör hårt;)

Du kan få in pengar till elen och kanske så att du har fått det gammla ridbaneunderlaget betalt innan det är dags att byta och lägga in nytt, beror på hur dyrt underlag du lägger och om du har egen traktor eller inte.

Med andra ord så är ridhusbyggen så gott som garanterade att gå med förlust... ju större bygge desto större förlust.
20x40, 30x50, 20x60... välj mått som du vill ha det, det är dina pengar som du ligger där så det är du som ska vara nöjd i slutändan. Dock så är det lättare att underhålla en ridbana som är något bredare än 20 meter, annars behöver du ett dragfordon som har en vändradie på mindre än 5 meter om du ska komma upp på medelinjen vid harvning/sladdning, bygg därför hellre bredare än längre ur den synpunkten... sargen tar i princip nästan 2 meter från byggytan så lägg till 2 meter på banans önskade bredd och längd på själva bygget.

Hundar är kanonbra, hundfolk betalar full hyra men sliter ingenting på ridhusbotten (har just nu en hundkurs i ridhuset hela helgen :))
Annars är det ju tyvärr så att ju fler ryttare som nyttjar ridhuset ju mer tid och kostnader blir det som går åt till att underhålla ridbaneunderlaget - så att ibland kan man i princip gå back på att hyra ut ridhuset för mycket.

Dessutom vill man ju kunna använda ridhuset själv också... inte bara hyra ut till andra hela tiden.

Vill man ha ridhus för sin egen skull så kan man bygga ett och hyra ut ibland för att få lite bidrag till drift och underhåll, men räkna med att det går minus.

Senast ändrad:

Intressant och jättebra tråd detta! :)
Har också funderingar åt samma håll... kan man bygga ett ridhus och få det att gå - iallafall nästan - runt..?

Är ju sån där "hundmänniska" också :D , så jag har kontakter med agilityfolk som skulle kunna tänka sig träna - plus att jag faktiskt kan hålla egna kurser eftersom jag är instruktör i sporten... (och jag har en hel uppsjö med kuliga små grejer man kan arrangera i ett ridhus!!! bara låta fantasin flöda!):idea:

men - vad ska man räkna med för kostnad när man gör en kalkyl... för el och underhåll menar jag... (själva bygget går ju liksom att begära offert på... vilket jag inte riktigt har vågat än - vill hellre hålla drömmen vid liv ett tag till, än att få svart på vitt att det är svindyrt :grin: )

Sitter också och funderar över ridhus.. Min tanke var att:

hyra ut till hund folk
försöka anordna inomhus loppisar mm.
sånt som man kan avvara ett ridhus för utan att oroa sig för att bottnen blir helt fördärvad av.
Jag vill även ha en lång gång längsmed långsidan, för vet.besiktningar samt mindre utställningar osv.
Och självklart ha clinics här..
Problemet är att jag kan inte locka för hästfolk, då jag har ca. 6 st ridhus inom 10min körning, men jag har dock en granne med 20st tomma boxar, kan ju tjäna pengar där. :angel:

Jag vill dock bygga ett större ridhus men man måste ju räkna på allt.. det finns ju inget värre än att trängas i små ridhus..

kan säga att häromkring är de ridhus som har typ spiltor el liknande de mest populära just för clinics och sådant...
så detta kan ju vara en idé att ta med i beräkningen.

20x60... jo,kanske det... får gå ner och mäta om det få plats bara....:)
Jag hade inte tänkt att bli rik på att bygga ridhus, så att det skulle bli en bra affär tänkte jag nog aldrig. Jag tänkte bara att det skulle dra in så mycket pengar så att det kunde täcka en del av kostnaderna i alla fall. Sedan är det ju vääääldigt skönt med ridhus!

Här har du en som genast är spekulant på att köpa ridhuskort ;)

Tror du ska satsa på ett 20x60-ridhus, i alla fall om du ska kunna stå dig i konkurrensen med de övriga ridhusen i Latorp, tror alla är på 20x40. Utefter "vår" gata så finns det ju hästar i varje "buske" så kunder lär det finnas ;).

/Lizzie

Jo, mycke hästar finns det här....
Jag tror jag får göra så här: Planera och prospektera för 20x60, räkna ut hur mycket man kan dra in på ridhus, hur många abonnemang man kan sälja osv. Räkna ut hur stor del av lånet det skulle täcka och skrapa ihop resten själv. Blir väl förhoppningsvis till hösten då.....

Kostnader för el och underhåll varierar ju högst avsevärt beroende på hur mycket jobb som du kan göra själv och hur mycket uppvärmning som behövs.

Ett byte av tramplagret (översta lagret som man ser) med sand 0-8 så hamnar materialkostnaden på i storleksordningen 50 000 och ska man leja bort jobbet så kostar detta nästan lika mycket :eek:, andra material är för det mesta dyrare, det är frakten som är dyrast och sand är lätt att hitta i grannskapet.

Har du många som rider i ridhuset och "skottar" ur och lägger in nytt själv så skulle jag nog rekommendera billigaste materialet, då kan man byta ofta.

Som referens så vet jag ett ridhus med 400-500 "ritter" per vecka, där är det läge att byta tramplagret i princip en gång per år... hemma där vi inte alls har samma tryck på ridhuset så klarar underlaget åtminstone 5 år utan byte.

Sen tillkommer ju kostnader för att hålla sig med lämplig maskinpark, med fjanthjuling (läs 4-hjuling) får du problem med framförallt hörnen, där krävs det att man antingen har traktor med lastare eller med bakmonterat schaktblad eller hjullastare för att "skyffla ut" material för att ridbanan inte ska bli som en stor grop. Sanden trycks ju ut mot hörnen/kanterna när man rider... med sladdar, ridhusharvar m.m. så kan man fixa långsidorna hjälpligt men hörnen kräver lite mera mao. Traktor är alltså en nödvändighet.

Man brukar räkna med att traktorkörning kostar ca 300 kr i timmen... då är inköp, reparationer, diesel m.m. inräknat i den kostnaden.

Är det underhåll i princip varje dag så hamnar man lätt på kostnader på 100 000 per år om man räknar in eget arbete, då är underlaget inte inräknat.

Ska man sälja ridhuskort m.m. så går det ju åt mycket tid och maskinkörning för att snöröja och sanda parkeringen... så du får räkna med att du gör av med i vart fall ett billas med sandningssand varje år, då är det ju bra om du kan använda sand 0-8 även där - så blir logistiken bättre när man har likadan sand både ute och inne. Någon måste ju sprida sanden också... ska man leja bort snöröjning och sandning så kostar detta 10 000 lappar varje år.

Elen är billig i sammanhanget... den kostar "bara" 4-7 kr i timmen.

Ska du ha ridhuset uppvärmt så kostar detta i storleksordning 50 000 per år.

Som sagt var så är det många faktorer som avgör kostnaden i slutändan för underhållet... men en rejäl traktor är nästan värd sin vikt i guld, det är något man inte klarar sig bra utan.

Kostnader för el och underhåll varierar ju högst avsevärt beroende på hur mycket jobb som du kan göra själv och hur mycket uppvärmning som behövs.

Ett byte av tramplagret (översta lagret som man ser) med sand 0-8 så hamnar materialkostnaden på i storleksordningen 50 000 och ska man leja bort jobbet så kostar detta nästan lika mycket :eek:, andra material är för det mesta dyrare, det är frakten som är dyrast och sand är lätt att hitta i grannskapet.

Har du många som rider i ridhuset och "skottar" ur och lägger in nytt själv så skulle jag nog rekommendera billigaste materialet, då kan man byta ofta.

Som referens så vet jag ett ridhus med 400-500 "ritter" per vecka, där är det läge att byta tramplagret i princip en gång per år... hemma där vi inte alls har samma tryck på ridhuset så klarar underlaget åtminstone 5 år utan byte.

Sen tillkommer ju kostnader för att hålla sig med lämplig maskinpark, med fjanthjuling (läs 4-hjuling) får du problem med framförallt hörnen, där krävs det att man antingen har traktor med lastare eller med bakmonterat schaktblad eller hjullastare för att "skyffla ut" material för att ridbanan inte ska bli som en stor grop. Sanden trycks ju ut mot hörnen/kanterna när man rider... med sladdar, ridhusharvar m.m. så kan man fixa långsidorna hjälpligt men hörnen kräver lite mera mao. Traktor är alltså en nödvändighet.

Man brukar räkna med att traktorkörning kostar ca 300 kr i timmen... då är inköp, reparationer, diesel m.m. inräknat i den kostnaden.

Är det underhåll i princip varje dag så hamnar man lätt på kostnader på 100 000 per år om man räknar in eget arbete, då är underlaget inte inräknat.

Ska man sälja ridhuskort m.m. så går det ju åt mycket tid och maskinkörning för att snöröja och sanda parkeringen... så du får räkna med att du gör av med i vart fall ett billas med sandningssand varje år, då är det ju bra om du kan använda sand 0-8 även där - så blir logistiken bättre när man har likadan sand både ute och inne. Någon måste ju sprida sanden också... ska man leja bort snöröjning och sandning så kostar detta 10 000 lappar varje år.

Elen är billig i sammanhanget... den kostar "bara" 4-7 kr i timmen.

Ska du ha ridhuset uppvärmt så kostar detta i storleksordning 50 000 per år.

Som sagt var så är det många faktorer som avgör kostnaden i slutändan för underhållet... men en rejäl traktor är nästan värd sin vikt i guld, det är något man inte klarar sig bra utan.

Tack för utförligt svar! Traktor är inplanerad. Behövs för andra syften också.
Uppvärmning hade jag inte tänkt mig. Kan ju bli hur dyrt som helst!
När det gäller underlag så är det väl ingen större skillnad på kostnad om man har utepaddock. Det behöver ju också underhållas.
Planen är inte att ha drösvis med abbonemang, utan att hålla det på en ganska låg nivå. Dels minskar ju slitaget, och även om man får in mer pengar om man säljer "fullt", så ökar ju kostnaden. Finns nog en punkt där förhållandet kostnad/intäkter skär. Det är detta man får sikat på!

Just ridhuskort är ju inget man tjänar något på, i bästa fall täcker ridhuskorten underhållet av parkeringen.

Det man kan få in pengar på är ju veckoslutskurser m.m.

Just ridhuskort är ju inget man tjänar något på, i bästa fall täcker ridhuskorten underhållet av parkeringen.

Det man kan få in pengar på är ju veckoslutskurser m.m.

Japp, så är det nog! Tänkte sätta upp ett antal uteboxar på ena kortsidan för sådant.
Annars, vad tror ni är ett bra antal abonnemang? Man vill ju inte att det ska vara knökfullt liksom....

Ja att ha boxar som går att hyra ut till helgkurser och sånt är bra! Det konstiga är att många tycker att det är dyrt att hyra ridhus, men att betala samma summa eller ännu mer för att få parkera hästen i en box över dagen det gör de så gärna (även om det finns gratis hagar att välja på) :confused:

Liknande trådar

Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 739
Senast: Reville
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text... 2
Svar
28
· Visningar
5 112
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 846
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Det finns säkert en del trådar om det, men "orkar" ärligt inte leta.. ;) Jag är sjukpensionär på 75%. Hitta ett jobb på 25% är... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
19 031
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka