Ridhus bra/dåligt

Fredfull

Trådstartare
Hej! jag projekterar ett ridhus åt våran hästklubb och är intresserad av vad ni tycker ska finnas, och vad ni saknar i erat ridhus.
Eftersom det är tänkt att mestadels finansieras av bidrag känns det viktigt att veta så man inte glömmer något.
Ha det gott!
 
Typ det allra viktigaste är att underlaget är bra. Det finns inget värre än ridhus med djupt och tungt underlag... Jag älskar att rida på fibersand, men det är nog olika vad man tycker om;) Sen är det ju trevligt om det finns fönster, och om väggarna är ljusa. Det är skönt (men inte nödvändigt) om det finns en cafeteria eller någon annan stans där det är varmt i anslutning till ridhuset, med fönster så man kan kolla på dom som rider... Om det går så rekommenderar jag att lägga till några extra meter på bredden, där jag står är ena ridhuset 20 m brett och andra 24 m brett. Dom där 4 metrarna gör faktiskt jättestor skillnad! Det bör finnas krokar/täckeshängare så man lätt kan ta av sig jackor och täcken, gärna utan att behöva hoppa av hästen:o Det är typ det jag kommer på just nu...
 
Jag ser hellre att man har mer än 20m på bredden :) att det sen är 60 eller 50m långt gör för mig ingen skillnad, är dock bra med i alla fall 60m för att man ska kunna rida program. Men 2-5m mer på bredden är väldigt härligt vid hoppning :).

Sen är det bra med en liten sluss in i ridhuset, ngn m där man kan ha åskådare hänga av sig kläder, binda upp och sadla osv.
Kafeterian är bra om det är tänkt att anordnas tävlingar men just det är ju inget man måste bygga direkt eller ens inne i ridhuset.
 
En toalett i anslutning till läktare kan vara bra om man tänkt anordna tävlingar också, sen cafeteria, sekritariat m.m.
En bra sarg-dörr som är lätt att öppna med eller utan häst.
Någon smart hindeförvaring, i vårt ridhus har de "lådor" som är inbyggda i sargen där de förvarar vissa bommar m.m.
 
Gärna ett titthål i sarg-dörren så att även korta personer kan se 'in' i manegen innan man öppnar dörren.

Har sett ett sådant hål göras ovalt och ca 5-7cm brett och kanske 30cm högt. då funkar det även som 'handtag' för att öppna/stänga
 
Dörrar/portar som går att öppna och stänga både utifrån och inifrån.

Min hemmaklubbs anläggning byggdes för ca 10 år sedan. Då sattes två stall och två ridhus ihop med hjälp av gångar, skulle man kunna säga. Man behöver alltså inte gå ut för att ta sig till ridhuset. Supersmidigt, väldigt bekvämt och dessutom säkert.

Problemet är att folk utifrån som kommer med släp är tvungna att gå genom något av stallen (=större smittorisk och även bökigt) för att ta sig in i ridhuset. Just eftersom det inte går att öppna ridhusportarna utifrån. Det var även krångligt när man hade tränat i ridhuset och ville skritta av hästen ute, då var man tvungen att först hoppa av för att gå genom stallet och sen hoppa upp igen.

Så:
*Bygg ihop ridhuset med stallet med hjälp av en passage
*Det ska gå att ta sig in i ridhuset direkt från stallet med hjälp av passagen och även direkt utifrån in i ridhuset, alt in i passagen.

Sätt upp en radiostyrd klocka. Då går den alltid rätt och ställer om sig automatiskt.
Sen som de andra säger, någon meter till på bredden skadar inte.

Om ni ska ha en hinderbod, se till att den blir så pass stor, att ni kan ha en hindervagn. Det underlättar väldigt mkt när man ska ha hoppträning.
 
Om jag hade möjlighet så skulle jag se till att ingen ridyta "dör". Ofta blir det ett hörn där du kommer in, där står några pallar eller annat som folk hänger kläder och täcken på. Det hörnet går ofta inte att rida ut till, underlaget är smått omöjligt att få till just där. Så ha en "klä-av-yta" någon annan stans och använd hela ridhusets yta till att rida på.
 
Vad skulle ni vilja ha runtom? Jag tänkte att en hästvåg vore bra, tvättstuga för hästtäcken. Fyll på!
 
Vad skulle ni vilja ha runtom? Jag tänkte att en hästvåg vore bra, tvättstuga för hästtäcken. Fyll på!
Vad finns i anslutning till ridhuset? Är det bara ett ridhus för tävlings anläggning, vid ett stall, ridskola osv?
Tvättstuga kanske inte är så lyckat om det inte är ngn på plats att styra upp användningen av maskiner och städning.

Våg kan man ju inte missköta men är det ngt klubben (?) Kan tjäna ngt på? De flesta vill ju inte betala extra för allt extra som man ändå inte använder mer än en eller två gånger om året.
Ett lättskött, ljust, välventilerat, och användarvänligt ridhus är det bästa: ), så kan man fylla på efterhand som behov kommer :)
 
Se till att ridhuset är tillräckligt isolerat! Det är stor skillnad på olika ridhus på hur kalla de blir på vintern och varma på sommaren. Min ridskola har två. Ett gammalt (lite rejälare bygge?) och ett nytt, ljust och fint ridhus. Det gamla har små fönster och är mörkare och det nya har stora partier som släpper igenom ljus = ljust och fint! MEN, det gamla är varmare (läs: mindre svinkallt) på vintern och betydligt svalare på sommaren/våren!
 
Vad finns i anslutning till ridhuset? Är det bara ett ridhus för tävlings anläggning, vid ett stall, ridskola osv?
Tvättstuga kanske inte är så lyckat om det inte är ngn på plats att styra upp användningen av maskiner och städning.

Våg kan man ju inte missköta men är det ngt klubben (?) Kan tjäna ngt på? De flesta vill ju inte betala extra för allt extra som man ändå inte använder mer än en eller två gånger om året.
Ett lättskött, ljust, välventilerat, och användarvänligt ridhus är det bästa: ), så kan man fylla på efterhand som behov kommer :)

Det är tänkt att bli en nyetablering i anslutning till en idrottsplats, visionen är att skapa ett idrottscenter tillgängligt för funktionshindrade med fotboll, friidrott osv.
 
Det är tänkt att bli en nyetablering i anslutning till en idrottsplats, visionen är att skapa ett idrottscenter tillgängligt för funktionshindrade med fotboll, friidrott osv.

Då kan det vara bra med breda platser där man kan binda upp hästen och ha ordentlig plats på sidorna så att även rullstolsburna kan sköta om hästarna. Plats för ramp med lift så att de som behöver kan få hjälp att komma upp på hästen.
 
Det är tänkt att bli en nyetablering i anslutning till en idrottsplats, visionen är att skapa ett idrottscenter tillgängligt för funktionshindrade med fotboll, friidrott osv.

Du kan ju åka på studiebesök till en ridanläggning som är bra på ridning för funktionshindrade och som jobbat med det länge. De berättar nog gärna om vad de tycker är bra, mindre bra och vad de skulle vilja förändra om de hade byggt nytt nu.
 
i så fall så ska ni nog också fundera över en bra gödselhantering också :) (blir ju en del skit bara i ett ridhus) dvs med tak över och så att det inte är störande för andra idrottare på eller nära anläggningen.

men rullstols anpassat, kanske 2-3 gästboxar för folk som har mer än en häst med sig eller vill kunna göra i ordning på plats trots halvgalna hästar ;).

men har ni så att man kan öppna upp en 2-3 portar sommartid så att man får in naturligt ljus och bra självdrag så kan man få dit folk som rider sommartid också :).
stora fönster är också ett stort +. svagt gult ljus är hemskt att rida i..
 
i så fall så ska ni nog också fundera över en bra gödselhantering också :) (blir ju en del skit bara i ett ridhus) dvs med tak över och så att det inte är störande för andra idrottare på eller nära anläggningen.

men rullstols anpassat, kanske 2-3 gästboxar för folk som har mer än en häst med sig eller vill kunna göra i ordning på plats trots halvgalna hästar ;).

men har ni så att man kan öppna upp en 2-3 portar sommartid så att man får in naturligt ljus och bra självdrag så kan man få dit folk som rider sommartid också :).
stora fönster är också ett stort +. svagt gult ljus är hemskt att rida i..

Ska det vara öppet släpps fukten i underlaget ut. Då måste man vattna och då också ofta sladda eller harva oftare.

TS

Jag hade inte varit intresserad av våg eller tvättstuga på ridhus.
Tvättstuga är bra för de som står uppstaplade på anläggningen.
Väga hästen har jag gjort någon gång bara och är inte intresserad av att betala extra för.

Se till att det finns toalett.
Vill man ha clinics etc är det bra om det finns uppvärmt rum man kan vara i och ha teori och låta iaf tränaren äta mellan passen.
Som tränare är jag glad om det finns en yta där man sett till att ridläraren kan komma upp från marken(gärna isolerat mot kyla alltså) och på så vis vintertid slippa stå och frysa direkt på marken. Har ni värme dessutom i den hörnan kan ni få desto fler tränare att vilja jobba hos er.

I övrigt: bra sviktande och inte för djupt underlag passar olika inriktningar.
Bra bevattningssystem sparar tid och därmed pengar.

Se till att ha skottkärror och grepar att mocka med. Så folk lätt kan hjälpa er se till att underlaget lever längre.
 
Okej, vågen kanske är för att jag själv är intresserad av om hästens vikt går upp eller ner, tanken var väl inte att ta betalt för tjänsten utan mer vara ett lockmedel. Har även funderat på bra parkering som gör att man slipper backa eller köra fast sig.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 423
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 094
Senast: mamman
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 589
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp