Jag har köpt en riktig ridhjälm, men en lite billigare variant utan MIPS, till dottern i samma ålder, främst av anledningen att jag behövde en hjälm hemma och en i stallet, kändes också viktigast ATT det var en hjälm och inte att den var den absolut säkraste på marknaden eftersom hon mest skrittat med ledare liksom. Nu är den snart urvuxen (köptes i fjol vår) och det blir att leta efter en ny, så jag tar gärna emot tips på bra hjälmar jag också. Nu börjar hon tycka att det är kul att trava lite och jag tänker att nästa hjälm kanske "räcker" lite längre tid, när huvudet inte längre växer lika snabbt som på en ettåring, så det börjar kännas viktigare med "rätt" hjälm.
Det absolut viktigaste tycker jag är att de sitter bra på små huvuden, upplever att det lätt blir att de liksom hamnar ovanpå istället.
Jag funderade lite på biltemas som du skriver om när vi behövde en ny till cykeln nyss, och gillar att den går ned på kanterna och ser ut att vara bekväm. Vi behövde dock en cykelhjälm NU och var inne i en annan affär som hade "vanliga" hjälmar så det blev en sådan, men det kanske får bli en till stallet?
Saknar att den ridhjälmen vi har nu inte har grönt spänne, blir ju gärna att dottern springer iväg och ska leka medan jag gör iordning hästen.