Ridhästarnas ålder

am0r

Trådstartare
Hej!
Jag undrar hur ni ser på och tänker kring hästarnas ålder. När anser ni att man ska trappa ner på ridningen, alternativt att hästen ska få gå i pension/promenad/sällskapshäst? Utgår ni från ålder eller från hur hästen känns i kroppen? Hade varit kul att ta del av andras tankar :)

Jag utgår helt från hästen och ingen siffra.
Exakt!
Ålder är bara en siffra.
Hos oss jobbar hästarna så länge de är friska och pigga och uppskattar en stunds arbete. Min 28-åriga shettisgubbe rids och körs när vi har tid och någon av barnen är sugen på att motionera honom.

Sen är ju kanske en annan fråga, hur länge man själv tycker det är meningsfullt att rida på sin äldre häst, det beror ju på vad man har för ambitioner. För visst, det är kanske inte lika motiverande att utbilda en 25-åring vidare, hur fräsch den än är..

Man går såklart efter hur hästen mår, men i alla fall så räknar jag lite sådär att ett halvblod är "bebis" till 5 år dvs de är unga dumma och ska bara utbildas. Sen är det till typ 18 år som de är på topp och kan göra vad som helst utan att man behöver tänka alldeles för mycket på huruvida de tål det. Sen efter 18-19 så blir de "gamla" dvs man bör tänka lite mer på återhämtningen och hållbarheten på sikt. Inte trappa ner nödvändigtvis men kanske inte ge sig ut på en 3 dagars fälttävlan ena helgen och sen åka iväg på hoppning helgen efter.
Den vid 25 så kan de gott få pensioneras, dvs inte för högt eller för hård träning men ändå hållas igång för vad de klarar av.
Och runt 30 så får de vara gräsklippare på heltid :p.
Dvs för en häst i normal medium träning som inte blir sjuk eller har andra problem.

Min foder häst pensionerades redan vid 23 pga tumörer. Hon skrittas fortfarande lite sporadiskt men med svans roten full av knölar och en i sadelläget så är det inte så bra att slita på henne för mycket.
Min ponny däremot hobby reds tills jag var för stor, dvs tils han var ca 22. sen var han barnponny/gunghäst lite då och då till 29 års åldern och sen fick han tyvärr somna in vid 32 pga förstoppning.
Medans shettisen fick pensioneras redan vid 14 och somnade in vid 17 pga fång och dåliga fötter.

Så är högst individuellt men det ovan är lite vad jag går efter :).

Hej!
Jag undrar hur ni ser på och tänker kring hästarnas ålder. När anser ni att man ska trappa ner på ridningen, alternativt att hästen ska få gå i pension/promenad/sällskapshäst? Utgår ni från ålder eller från hur hästen känns i kroppen? Hade varit kul att ta del av andras tankar :)

Det beror helt på hästen, hur den mår och vad den orkar med. En häst som börjar närma sig 20-strecket kan man börja ta det lite lugnare med, men så länge hästen är pigg och glad så får den hänga med på egna villkor. Man märker när det är dags att trappa ner tycker jag.

Det beror helt på hästen, hur den mår och vad den orkar med. En häst som börjar närma sig 20-strecket kan man börja ta det lite lugnare med, men så länge hästen är pigg och glad så får den hänga med på egna villkor. Man märker när det är dags att trappa ner tycker jag.
Varför då? john whitaker tävlade ju för några år sedan 2 hästar över 20 år i 160 klasser.

Varför då? john whitaker tävlade ju för några år sedan 2 hästar över 20 år i 160 klasser.
Så länge hästen är fräsch och pigg så visst, det är fritt fram :) John Whitaker vet vad han sysslar med. Jag tycker bara att man inte behöver kräva lika mycket av en ca 20 år gammal häst som en 10-åring t.ex. Med tanke på längre återhämtningstider och sånt som Buck nämnde tidigare i tråden. Min egen åsikt förstås. Har själv haft flera äldre hästar som medryttarhästar och de har alla varit pigga och fräscha rätt länge, men så smånginom fick vi lov att trappa ner på ridningen då man märkte att orken hos hästarna inte var den samma som förut trots att humöret annars var bra. Då var de hästarna lite på 20 år, lite variationer på ras där förstås.

Jag tycker inte man ska ändra någonting i prestationskrav sålänge inte hästen visar att någonting behöver förändras. Jag tror starkt på att en häst mår bäst av att inte trappa ner träningen enbart pga en viss uppnådd ålder. Märker man dock att hästen behöver längre uppvärmning och lite anpassat så anpassar man sig på det sättet efter hästen. Annars tycker jag man ska köra på sålänge hästen håller och vill och är fräsch för det.

Hej!

Jag ser till hur hästen mår.
Jag har jobbat många hamla hästar. Visst får man ta lite extra hänsyn i form av att man inte tänjer så mycket på gränserna fysiskt och inte försöker göra mer än underhållsrida efter de blivit lite äldre. Dock tycker jag det med när den åldern inträffar är väldigt individuellt.

Min förra reds normala pass tills han blev 30 år och jag tog bort honom(innan han behövde bli svag eller ha ont).
Vi red främst dressyr. Men han fick hoppa små pinnar och diken i skogen.
Vi tricktränade också och han fick lägga sig och resa sig med mig på.
Han var så pass stark och tränad för sin uppgift att det inte var några problem.
En del andra hästar är ju slut vid 18 år. Så det är himla olika.

Min ponny var 20 år när vi slutade tävla hoppning, men då slutade vi för att jag blev för gammal. Hon hade nog orkat ett par år till utan problem. Hon reds sen "normalt" (minus hoppningen p.g.a. akut hoppnoja hos piloten) fram tills hon fick upprepade fånganfall som 24- åring. Hade lång rehab på ett drygt år efter sista anfallet, men reds sen återigen helt normalt i ytterligare ett halvår. Hon gick bort som 26-åring och hade varit fräsch fram till sista månaden egentligen. En riktig kruttant in i det sista.

Hej!

Jag har ju en gammal ponny, han blir 24 i år. Han är i sitt livs form nu! Han har utvecklats som sjutton de senaste 18 månaderna och har aldrig varit så fin och rolig att rida :love: Åldern är inte det viktiga, det är hur han mår. Visst ser jag till att täcka honom extra vid behov och värma upp ordentligt och sådär med tanke på att hans kropp inte är riktigt vad den var en gång, men det hade jag gjort för tio år sedan också.

Hej!

Min häst är 21 år och väldigt fräsch. Hennes "problem" är att hon inte vet att hon är "gammal" :p. Ställ fram lite hinder så blir det fart kan jag säga. Men jag begränsar och anpassar hennes arbete för jag vet ju att börjar problem med ben och rygg så är det svårt att få rätt på det med en äldre häst. Samtidigt vill jag ju rida, inte bara åka omkring, så när hon inte håller för min anpassade ridning så får hon åka till hästhimlen. Jag kan/vill inte ha en häst som bara går i en hage.

Då blir min 66 :D dvs han är 19
Han går precis som vanligt 5-6 dagar i veckan.
Har precis börjat planera årets tävlingar (lätt klass hoppning) och höll nästan på att åka av på grusvägen när jag tog det aningen modiga beslutet att galoppera ute efter tre dagars ofrivillig vila :rofl:
Här kör vi på känsla och inte ålder.

Den här tråden fick mig osökt att tänka på:

Hur gammal är din häst i människoår?

1. Första året = 12 år
2. Andra året = 7 år
3. Tredje, fjärde och femte året = 4 år varje år
4. Varje år efter det = 2.5 år

Källa: http://www.foothillsmobilevet.com/how-old-is-my-horse-in-human-years/
Ha ha ha, jag har svårt att se mina hästar som medelålders...:laugh:...Lilly är 49,5 och Rocket 41.

Den tuffaste hästen jag ridit var 34 år och reds/jobbades ordentligt dagligen. Gick inte att trötta ut den gossen. Hoppas verkligen mina hänger med så länge.:love:

Ha ha ha, jag har svårt att se mina hästar som medelålders...:laugh:...Lilly är 49,5 och Rocket 41.

Den tuffaste hästen jag ridit var 34 år och reds/jobbades ordentligt dagligen. Gick inte att trötta ut den gossen. Hoppas verkligen mina hänger med så länge.:love:
Ja, jag tror inte det stämmer till hundra men kanske kan ge en liten fingervisning i alla fall. :p
Jag har själv stött på "gamlingar" som beter sig som unghästar, stollar. xD

Jag känner åtminstone två gamla "tanter" (28 resp 22) som inte har en aaaaaning om hur gamla de är.
Visa dem bara ett hinder, så! T o m den äldre hoppar mycket gärna små pinnar i skogen.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 026
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern