Ridhäst med artos?

huggabugga

Trådstartare
Var idag hos veterinären och fick konstaterat att min älskade häst på 13 år har en pålagring i ena bakknäet samt en rejäl inflammation i samma knä. Även eventuellt en till pålagring som håller på att bildas.
Vi har nu sprutat kortison i hans knä och han får metacam. Jag är helt förkrossad! Min älskade vän som jag haft i 11 år. Finns det något hopp? Om han blir kvitt inflammation så kommer ju atrosen alltid finnas kvar. Hur har det gått för era hästar med samma eller dylika problem? Har ni kunnat rida dem igen ? Har dem funkat för mer än bara lite lätt ridning. Ursch det känns som att bara slänga in handduken nästan🥺😢

Jag har ingen erfarenhet av ditt specifika problem men jag vill försöka bidra med lite uppmuntran.

Min häst har dålig rygg och svaga baknän vilket gör att han inte kan ridas på banan 7 dagar i veckan men vi har hittat ett schema som gör att han håller, det måste inte vara allt eller inget!

Jag rider dressyr en gång i veckan, bomträning en gång i veckan. Resterande 5 dagar ägnar vi åt skonsam prehab för att pålle ska hålla för ridningen. Löslongering, långtygling och promenader i terrängen. Det är klart att jag skulle vilja kunna rida närsom men nu när det inte går har vi hittat andra sätt att umgås och träna på.

Jag har ingen erfarenhet av ditt specifika problem men jag vill försöka bidra med lite uppmuntran.

Min häst har dålig rygg och svaga baknän vilket gör att han inte kan ridas på banan 7 dagar i veckan men vi har hittat ett schema som gör att han håller, det måste inte vara allt eller inget!

Jag rider dressyr en gång i veckan, bomträning en gång i veckan. Resterande 5 dagar ägnar vi åt skonsam prehab för att pålle ska hålla för ridningen. Löslongering, långtygling och promenader i terrängen. Det är klart att jag skulle vilja kunna rida närsom men nu när det inte går har vi hittat andra sätt att umgås och träna på.
Vad härligt att ni hittat ett fint sätt så att han håller. Underbart att höra😍.
Jag hoppas att min häst blir av med sin inflammation och att han knä ändå kan hålla så vi slipper ta bort honom. Men bara man hör ordet pålagring så tänker jag direkt avlivning. Jag vet att det inte alltid är så men ja det känns jobbigt att höra. Hoppas ändå han kan funka och inte behöva ha ont.
Tack för din solskenshistoria❤

Mitt sto f 2003 fick diagnosen artros i kotan i både v bak och v fram f två år sedan.
I v bak har hon opererats f fraktur på kotsenbenet f 5-6 år sedan. Hon sprutades i v bak och vilade 1 år ( gick i stora hagar). Sedan red jag henne mkt lugnt förra våren, sommaren och hösten. För tre månader sedan fick hon en fångkänning på och jag åkte in till kliniken beredd på att behöva ta bort henne ...Men då vi röntgar visade det sig att hovbenen är opåverkade och artrosen i princip borta på båda benen! Så det blev banta ner henne och rida istället. Hon rids lätt och varierat med mkt skritt och lösgörande arbete i trav och korta galopper, ingen hoppning och uteritter i varierat tempo samt träning på långa tyglar som variation. Nu är hon igång och pigg och fin + smalare! Så ge det tid och ha tålamod!

Senast ändrad:
Mitt sto f 2003 fick diagnosen artros i kotan i både v bak och v fram f två år sedan.
I v bak har hon opererats f fraktur på kotsenbenet f 5-6 år sedan. Hon sprutades i v bak och vilade 1 år ( gick i stora hagar). Sedan red jag henne mkt lugnt förra våren, sommaren och hösten. För tre månader sedan fick hon en fångkänning på och jag åkte in till kliniken beredd på att behöva ta bort henne ...Men då vi röntgar visade det sig att hovbenen är opåverkade och artrosen i princip borta på båda benen! Så det blev banta ner henne och rida istället. Hon rids lätt och varierat med mkt skritt och lösgörande arbete i trav och korta galopper, ingen hoppning och uteritter i varierat tempo samt träning på långa tyglar som variation. Nu är hon igång och pigg och fin + smalare! Så ge det tid och ha tålamod!
Härligt att höra om dig och din häst.
Kan Artros bli bättre? Jag trodde att det är som det är när det väl blivit eller finns där typ.

Härligt att höra om dig och din häst.
Kan Artros bli bättre? Jag trodde att det är som det är när det väl blivit eller finns där typ.

Vad tråkigt med din häst. Beklagar men måste kännas skönt att hitta felet så att du kan hjälpa den med inflammationen. Artos blir inte bättre men det behöver iheller bli sämre, du kan aldrig få bort artos när det väl finns där men du kan bromsa utvecklingen. Artos bryter ner ledbrosket och det tar väldigt lång tid för brosket att återbildas (upp mot 70 år) och då är hästen död för länge sedan. Du kan behandla symptomen men problemen kommer oftast tillbaka förr eller senare.

Jag har en äldre häst på 27 år som har pålagringar i båda bakknäna. Hon har haft det länge, och nu rids hon mest lätt av mina småbarn, men fram tills för 3 år sen höll jag igång henne och hon var fräsch, visserligen hoppade vi inte mer än stockar i skogen direkt men lätt ridning fungerade hon utmärkt till. Veterinären, Axel, var väldigt pessimistisk och sa att hon skulle behöva sprutas med kortison varje halvår för att kunna hålla ens för lätt ridning men det har vi inte behövs göra alls sen dess. Diagnos för 7 år sen men haft de betydligt fler år.

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 999
Senast: Lobelia
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 229
Senast: Summerwind
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
21 472
Senast: Gunnar
·
M
Hästvård jag har tidigare skrivit en massa inlägg om min drygt 15 år gamla tant som efter att antagligen ha dragit omkull i hagen var halt på ena...
Svar
1
· Visningar
1 050
Senast: marlin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama