Ridhäst eller kval?

M

mingi

Behöver lite hjälp med vad jag ska göra med pållen.
Jag har en 10 årig valack som har varit ridhäst senaste åren. Startade senast för 5 år sedan med inte så bra resultat.
Han är en helt annan häst nu och funkar bra som ridhäst. Men anledningen till att jag funderar om jag ska kvala honom och försöka få honom till start är att jag har tränat honom som min andra häst (som snart är startklar) sedan i vintras och han känns fin och tycker att det är kul att springa fort:)
Han gick några provlopp monte tidigt i våras då jag försökte mej på att ta montelicens och då kändes han bra.
Vad tycker ni, ska han få fortsätta bara vara ridhäst eller ska jag prova?
Anledningen till att jag tvekar lite är att det är lite "pappersarbete" att lösa först då han är reggad i Norge och det saknas ett papper därifrån. Vet inte om jag ska lägga tid och pengar på detta. Ska han "bara" vara ridhäst så spelar detta ingen roll.
Hjälp mej med tips och råd snälla!

Sv: Ridhäst eller kval?

önskar att jag kunde komma med ett bra råd men Det kan bara du bestämma.. :)

Det är bara du som vet om det är värt allt "pappersarbete" att få se honom tävla igen..

Men om hästen känns fin och du tycker att det skulle vara kul, Varför inte?

Jag skulle nog satsat på start.. :)

Sv: Ridhäst eller kval?

Det skulle för min del bero på vad hästen kan.

Kan den inte mera än 19-20 skulle jag absolut inte göra det men om den inte hade några pengar på sig och kunde 17-18 så varför inte?

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
797
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 374
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 175
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka