Ridgrenen där varken ryttare eller häst svettas

IngelaH

Trådstartare
Ursäkta, men nu måste jag fråga hur ni "akademiska" instruktörer presenterar era kurser inför en clinic och så vidare.

Just nu sitter det en lapp på "min" ridskola om en clinic i Akademisk ridkonst med en riddare.

"Mjuk ridning där varken häst eller ryttare svettas eftersom man inte rider så långa pass..." Någonting sådant står det på presentationen.

. Jag trodde inte mina ögon och jag lovar jag ska läsa igen när jag är däruppe nästa gång. Tyvärr får jag inte pension förrän på måndag och clinicen är på lördag. Det vore väldigt intressant att lyssna på riddaren, eftersom det alltid är roligt att få andras synsätt på akademiska ridkonsten.

För min del valde jag inte akademisk ridkonst för att varken ryttare eller häst svettas, utan för att det är en skonsam metod som sakta men säkert stärker hästen från grunden och att man hela tiden inte är rädd för att kliva ner några trappsteg när man stöter på patrull.

För närvarande är det inte min häst som skulle behöva jobbas lösgörande, utan jag... Jag är smidig som ett kassaskåp på marken känns det som. Men idag när jag red min lilla dam i paddocken en stund, så dansade vi fram och jag var SJÖBLÖT av svett efter en halvtimme. Så jag måste nog vara ganska misslyckad som "akademiker" :smirk:

Sv: Ridgrenen där varken ryttare eller häst svettas

Är du säker på att det är INSTRUKTÖREN som valt att presentera det så, eller den (möjligen mindre insatta person) som arrangerar?

Och jag KALLsvettas så fort jag ska sitta på en häst så då går jag fetbort.... :D

IngelaH skrev:
"Mjuk ridning där varken häst eller ryttare svettas eftersom man inte rider så långa pass..." Någonting sådant står det på presentationen.

Alltså, det ligger ju någonting i det. De allra flesta hästar som rids dressyrmässigt svettas av spänning och stress. De svettas ofta på halsen och bringan, och detta för att de rids så ihopdragna (spänning) och eftersom man inte varierar hästens arbetsställning mellan samling och sträcka ut, och att det ger kramp och motstånd och att ryttaren aldrig upphör med sina hjälper.

I sommarhetta svettas hästar. Om man blårider 1 timme svettas hästen som den skulle göra på galoppbanan. Om man konditionstränar svettas hästen. Men den ringa svett som framträder när en häst tränas korrekt dressyrmässigt syns knappt, eftersom den innebär ett naturligt, lugnt användande av avslappnade muskler. Börjar den svettas ymnigt under icke sommartid, är något knas.

Men annonsen låter ju som att man rider så kort tid att man inte får ut något för sina pengar, och att det är det som är idén
:smirk:

Tessan

Noir skrev:
Alltså, det ligger ju någonting i det. De allra flesta hästar som rids dressyrmässigt svettas av spänning och stress. De svettas ofta på halsen och bringan, och detta för att de rids så ihopdragna (spänning) och eftersom man inte varierar hästens arbetsställning mellan samling och sträcka ut, och att det ger kramp och motstånd och att ryttaren aldrig upphör med sina hjälper.

I sommarhetta svettas hästar. Om man blårider 1 timme svettas hästen som den skulle göra på galoppbanan. Om man konditionstränar svettas hästen. Men den ringa svett som framträder när en häst tränas korrekt dressyrmässigt syns knappt, eftersom den innebär ett naturligt, lugnt användande av avslappnade muskler. Börjar den svettas ymnigt under icke sommartid, är något knas.

Men annonsen låter ju som att man rider så kort tid att man inte får ut något för sina pengar, och att det är det som är idén

Tessan

Men..det där är väl en sanning med modifikation...alla individer svettas ju olika mkt vid liknande tillfällen! Vissa svettas aldrig medan andra svettas mer.

?

Hästar svettas och ska svettas. Går dom i sömnen så kan den lika gärna lämnas i stallet.
Halsen, bogen är hästens naturliga kylyta så att dom svettas där är inget fel.
Sen vid speciell träning kan vissa muskelgrupper bli varma så att det uppstår svettning över den.
En häst som tex. rids för att bygga bakdel ska vara svettig där, skumm mellan låren är helt ok. Finns det inget där så har det knappast varit nån uppbyggnads arbete.
Men skilj på tex. skolning för att ge för en mindre hjälp, där ska ingen svettning uppstå.

Som marknadsföring inför första kursen i mina dåvarande hemtrakter 2002 stod det: "Barock -ridstilen för sig som vill ha fart och fläkt", detta tillsammans med en bild på en häst i capriole. Snacka om förvåning hos alla fotfolk när alla ryttare fick enbart skritta första gången... :rofl:

"Jag trodde inte mina ögon och jag lovar jag ska läsa igen när jag är däruppe nästa gång. Tyvärr får jag inte pension förrän på måndag och clinicen är på lördag. Det vore väldigt intressant att lyssna på riddaren, eftersom det alltid är roligt att få andras synsätt på akademiska ridkonsten."

- Är det så dyrt att lyssna att du måste få din lön först? Då borde det vara en välkänd och duktig kursledare./T_B

true_blue skrev:
"Jag trodde inte mina ögon och jag lovar jag ska läsa igen när jag är däruppe nästa gång. Tyvärr får jag inte pension förrän på måndag och clinicen är på lördag. Det vore väldigt intressant att lyssna på riddaren, eftersom det alltid är roligt att få andras synsätt på akademiska ridkonsten."

- Är det så dyrt att lyssna att du måste få din lön först? Då borde det vara en välkänd och duktig kursledare./T_B

Jag ber om ursäkt, men jag anser inte att jag ska vara tvungen att redogöra min ekonomiska ställning här på forumet. Men visst jag kan göra det. Jag är halvt sjukpensionär och jobbar resten i lönebidragsanställning. Månaden som var fick jag ut niotusensjuhundra kronor. Jag har kört bil til och från jobbet fem dagar i veckan 1.2 mil åt vardera hållet och till stallet sju dagar i veckan vilket innebär ca 3 mil per dag på helgerna och låt säga 1.5 mil per dag i veckorna, då jag sparar 1.5 mil per dag genom att jag oftast åker ut till mamsen o äter lunch innan stallet. Min hyra ligger på 3000 kronor i månaden för lägenheten, nu senast hade jag dessutom bredbandsräkningen 990 kronor, stallhyra 1100, hö, lucern o betfor 480, studielån till CSN 1200 kronor, elräkning 517 kronor och telefon 495 kronor. Dessutom har jag önskat att ha lite mat hemma i stan till mig och min katt. Och jag vill även ha ett par hundralappar för oförutsedda utgifter om det händer mig eller hästen något.

Då är faktiskt även 100 kronor UTANFÖR den ramen mkt, speciellt som att jag inte betalt klubbavgiften på 300 kronor/år än och utan att betala den avgiften blir man inte insläppt på arrangemang av ridskolesektionen. :bow: :bow: :bow:

Ps. Jag vet inte hur känd kursledaren är. Jag känner inte igen namnet och har heller inte hittat namnet via sökning på internet. Ds

Senast ändrad:

tyst skrev:
Är du säker på att det är INSTRUKTÖREN som valt att presentera det så, eller den (möjligen mindre insatta person) som arrangerar?

Klubben och ridskolesektionen brukar vara noggranna med att skriva under de clinics och kurser de arrangerar, vare sig det är egna instruktörer och instruktörer utifrån.

Noir skrev:

Tessan

Exakt så läste jag med...

Noir skrev:
De allra flesta hästar som rids dressyrmässigt svettas av spänning och stress. De svettas ofta på halsen och bringan, och detta för att de rids så ihopdragna (spänning) och eftersom man inte varierar hästens arbetsställning mellan samling och sträcka ut, och att det ger kramp och motstånd och att ryttaren aldrig upphör med sina hjälper.
Jag håller till stor del med. När vi en gång i tiden hade vår düsktränare svettades hästen så det droppade om honom, särskilt när tränaren själv satt upp och stressade runt honom, väl indragen med tyglar i dubbelvarv runt händer för att inte ge en tum, sieg åt h-vete med den ridstilen. Nu blir han mest milt fuktig och vispar grädde mellan låren, även vid krävande arbete. Svettig, dock ej droppandes, blir han efter ett ordentligt hopp-pass eller vid intervallträning i galopp ute på strippen. I alla fall en individ som uppvisat klart olika svettmönster vid skilda ridstilar.

"De allra flesta hästar som rids dressyrmässigt svettas av spänning.."
Intressant kommentar. För det första är akademisk ridkonst och dressyr på hög nivå inte så himla olika som folk tror. Att påstå att de flesta hästarna som rids inom den "vanliga" dressyrtermen handlar väl snarare och okunniga människor och jag tycker det vore klokt att påpeka det. Jag ser upp till akademiska ryttare som tex bent branderup , och jag ser upp till vanliga dressyrryttare som tex kyra. Man får inte glömma att misstag sker bland oss alla och att komma med ett sånt påstående vore som att jag skulle skriva "nästan alla akademiska ryttare rider jämt på stångbett och alltid i så hög form att hästarna blir svankryggiga". Det finns rötägg bland oss alla , ingen kan någonsin bli fullärd . Det gäller att inte dra alla över en kam. :crazy:

[QUOTE='Antti]Hästar svettas och ska svettas. Går dom i sömnen så kan den lika gärna lämnas i stallet.
Halsen, bogen är hästens naturliga kylyta så att dom svettas där är inget fel.
Sen vid speciell träning kan vissa muskelgrupper bli varma så att det uppstår svettning över den.
En häst som tex. rids för att bygga bakdel ska vara svettig där, skumm mellan låren är helt ok. Finns det inget där så har det knappast varit nån uppbyggnads arbete.
Men skilj på tex. skolning för att ge för en mindre hjälp, där ska ingen svettning uppstå.[/QUOTE]

:bow: :bow: :bow:

Då ska jag vara ganska nöjd med min lilla tant. Även om det låter ganska otroligt med tanke på hur illa jag rider emellanåt. Tima kändes helt avspänd och nöjd med tillvaron. För mig kändes det som att rida med sytråd i händerna, bli lyft "från marken" av Timas rygg och ha Kebnekaise som välvde sig framför händerna... Kan man säga så... Äsch, strunt samma om man kan det. Jag gör det i alla fall och hoppas att någon förstår vad jag menar... :love:

Du behöver inte redogöra för din ekonomi - men du valde att göra det - lite kryptiskt. Så antingen var det en dyyyr kurs eller också har du inte lust att prioritera ens en låg avgift. Jag var intresserad av kursavgiftens storlek och vem utbildaren var. /T_B

true_blue skrev:
Du behöver inte redogöra för din ekonomi - men du valde att göra det - lite kryptiskt. Så antingen var det en dyyyr kurs eller också har du inte lust att prioritera ens en låg avgift. Jag var intresserad av kursavgiftens storlek och vem utbildaren var. /T_B

Som sagt...

Årsavgiften för ridklubben är 300 kronor per år och MÅSTE betalas för att man ska få delta i ridklubbens aktiviteter.

Själva clinicen kostar 100 kronor, vilket inte är så mycket. MEN anmälningsavgiften skulle ha varit betald i söndags och då var det alltså ÖVER en vecka tills jag skulle få pension. Och då känner jag faktiskt att jag måste prioritera om jag ska äta enbart pasta, lifta till jobbet och stallet, för att ha kunna betala kursavgiften OCH medlemsavgiften, på sammanlagt 400 kronor, eller om jag helt enkelt skulle satsa på mitt jobb där jag varit i drygt en månad och varit punktlig samt skött mitt arbete, äta två ordentliga mål mat om dagen, samt kunna sköta mina stallsysslor enligt våra ut, insläpp och fodringsscheman.

Tyvärr, så föll då lotten så illa att jag valde mitt jobb, min hälsa och min häst. Men vem vet. Det kanske går fler tåg.

Och som jag sa tidigare, så har jag aldrig hört talas om instruktören och heller inte sett personens namn här på forumet heller.

:bow:

Då borde alla barockhästar svettas mest runt 7:e halskotan eftersom dom ju inte bara tillåts utan UPPMUNTRAS till att ständigt gå av där. Och så borde de svettas enormt mycket vid bogarna eftersom de är så framtunga. ;)

Nädu, jag köper inte det där. Jag tror att hästar, precis som människor, svettas mest där de har mest svettkörtlar.

Sen tycker inte jag att en avslappnad (slapp?) och icke-svettig ridning är att eftersträva. Jag anser att dressyr är en sport, och både jag och hästen är sportutövare. Det vore konstigt om vi inte tog i lite ibland. ;)

Håller med om att många hästar som svettas gör det utav stress. Men även en häst som går ett dressyrpass mitt i vintern kan ju svettas om den tar i och jobbar med sina muskler. Det handlar ju också mycket om konditionsnivån.

Jag jämför med mig själv som tränar, bygger muskler (om än små och smala :D ) och svettas.

Mvh Monika

Jag ser inte upp till någon särskild grupp av ryttare, men det finns endel som har någon slags känsla för hästen, som inte bara är ute efter fart och fläkt eller att ha flest rosetter på boxdörren. Observera "inte bara", folk kan gott och väl vara duktiga och tävla.

Mycket barockt eller AR som jag har sett har varit förböjda hästar som rids på stång och dras i innertygeln och går myrsteg. Sen att de är de dåliga barockryttarna är ju en annan sak.

Jag tycker att det är anmärkningsvärt att AKADEMISK ridning anses vara ett visst utrustnings-kit eller tanken att hästen alltid skall gå i böjning. Akademiskt betyder att man STUDERAR sitt ämne fortgående, vill lära sig mer och tar reda på mer och mer fakta. Någon av detta lands "stora", dvs en som importerat en spansk häst och åker runt och visar up sprättande och krafsande lär ha svarat på frågan på en clinic att "Hur skall den här böjningen åstadkomma förbättring hos hästen och dess samling, egentligen?" ha svarat "Inte faan vet jag, men det funkar!" Det är hjärndött och inte akademiskt. Man kan träna för fälttävlan akademiskt utan att komma i närheten av ett uppåtriktat spö.

Hästar som jobbar rätt blir varma, lite flåsiga och antagligen lite fuktiga i pälsen. Svettas kanske mellan låren, undersadeln (ingen ventilation) och så vidare. Men hästar som flå-rids varv efter varv i vad som kan betäcknas som överilad mellantrav medans ryttaren väntar på att hästen skall släppa till och komma fram på tygeln, de kan svettas floder och bli löddriga. I synnerhet på halsen, eftersom musklerna som håller upp hästen mellan frambenen fäster på halsen bl.a, och att hästarna går i överljudshastighet på bogarna och hästen blir slut i dessa muskler. Jag ser detta varje gång jag är i ett ridhus, folk som rider 1 timme utan att göra något annat än att trava och galoppera på ena stora volten. Inga övergångar, vändningar, flyttningar, halvhalter etc för att balansera upp hästen utan bara väntar på Godot. Det hade varit bättre om de hade ridit ut.

Sen är hästar som människor olika. Endel av mina kompisar svettas så förbålt när de rider att de ser ut som att de har duschat när de kliver av, medans jag aldrig svettas när jag rider (eller annars). Dock vet jag att de är under viss anspänning, så kallad prestationsångest, och gnisslar tänder eftersom de inte rider så bra som de hande önskat.

Tanken att man inte jobbat ordentligt om man inte svettas ymnigt, låter starkt "manlig", av militärt ursprung. Jag styrketränar 3 ggr i veckan, och blir otroligt mycket starkare i mina gördel- och balansmuskler, och blir kanske varm, men inte svettig. Ypperllig träning, även om jag hade varit en häst. Om jag springer 2,5 km, då blir jag svettig, men det skall hästen också bli under kontitionsträning, ute i naturen!

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·
M
Islandshäst Rubriken hänvisar till en artikel av Unn Kroghen-Adalsteinsson i senaste numret (nr 8) av Stallmagasinet. Artikeln går mestadels ut på...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
13 710
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV