Ridgrenen där varken ryttare eller häst svettas

Sv: Ridgrenen där varken ryttare eller häst svettas

Kul att en till har upptäckt. Men varför ska det ta så lång tid? Och varför är det så förbjudet att säga det?

För då blir det så tråkig stämning, gud förbjude. Och kritik, det får endast riktas mot van Grunsven m fl.

Jag retar mig på den elitistiska syn på ridningen som verkar härska inom vissa "läger" (subkulturer, kalla det vad du vill...) - att man genom att ha lärare som inte har någon djupare teoretisk kunskap om hästar, ridning, fysik osv, sållar bort agnarna från vetet genom att endast de som i grunden har talang utvecklas på utbildningen.

Ridlärare ska man bli för att man vill lära människor med OLIKA erfarenheter, kunskapsnivåer och kroppar om ridningens ädla konst. Man kan inte bara lära sig standardmodell 1a, för i den passar kanske bara Ulla Salzgeber och Hubertus Schmidt. Man måste få så mkt kunskap om ridning att man kan lära Olle, 42-årig mullig tandtekniker, Britney, pinnsmal 14åring, och Anna-Karin (jag) 33-årig tidigare osportig akademiker som inte tolererar dåliga svar på frågor.

Det är sorgligt om vi i Sverige inte har ett system för att lära morgondagens ridlärare vad ridning är. Det är inte så jäkla märkligt att det finns utrymme för ännu fler avarter av ridning (maskerade i bladsadlar och stångbett) när grundnivån i Sverige är så låg. I de blindas rike är den enögde kung.

Kommer en person som kallar sig "riddare", "tränare" eller "inspiratör" och säger sig ha studerat 4 böcker och varit 3 månader utomlands, tycker hobbyryttaren att detta är helt fantastiskt och tränaren har nästan en doktorsgrad i ridning.

ska inte en häst svettas om man rider korekt i dressyren, ??? :)

[QUOTE='Antti]Kul att en till har upptäckt. Men varför ska det ta så lång tid? Och varför är det så förbjudet att säga det?[/QUOTE]

Tihi! Vad menar du lång tid? Jag har aldrig ridit "uteslutande barock" eller något sådant. Jag minns gamla diskussioner på stallet.com där jag var emot detta dragande i innertygeln på stångbett redan då. Däremot måste jag säga att det lilla jag har sett av Bent, dvs rida den där jätten till halvblod med svankrygg, kissing spines och beteendeproblem, så är jag imponerad av honom. Men skulle aldrig rida "bara boooojning på stång" i alla fall, eller betala så mycket för en clinic. Och jag säger vad jag tycker. Har bara ett fåtal vänner kvar...

Appropå det, så kommer priset att gå upp på gamla oönskade passier/stübben/kloster schöntal-sadlar den närmaste tiden. Jag har högt och ljudligt förbannat de moderna tjocka knä- lår- och stjärt-stödda 25.000:- sadlarna, och fått några dressyrryttare (som har sadelprpblem med både sig själv och hästen) att prova dessa gamla rävar till sadlar. Nu är sadelbytarkarusellen slut, tjejerna sitter ostört ner, och annonserar ut sina gamla röösli, jaguar och vad de nu heter i hopp om att få tillbaka lite av pengarna. Några kommer väl att sluta prata med mig och fortsätta kämpa i sina dyra sadlar, men so be it. Där vet jag att jag har rätt, att det är obehagligt att inse att man lurats på 50-80.000:- genom åren, men det skiter jag i. Mer och mer sadel är fel väg att gå och jag säger det rakt ut. Rid istället för att sitta i en tv-fåtölj.

Tessan

Lustigt det där med Strömsholm. Jag har ingen erfarenhet av den skolan, har bara ridit för folk med fransk anknytning har det visat sig. Hade ingen aning om det tills för några år sedan då jag började upptäcka att det som min ridlärare hade sagt "gör såhär, men tala inte om för någon att jag har sagt det" det var det franska, med 7 eller mer sorters tygelhjälper, separation av hjälperna, snabba, snabba skänkelhjälper och en viss frihet att prova vad som helst. Alla andra (många i alla fall) som man råkar på börjar vråla VERBOTEN! om man inte håller sig till bara understödjande tygeltag på ytterhanden (läs M. v. Wachtenfelt, bl a).

Min gamla ridlärare stannade mig ofta och sade, "jag menar att du skall göra såhär i precis det här skedet" och visade. Sen talade hon om vad som skulle hända och hur det skulle kännas, och när man sen red iväg och provade så hojtade hon "känner du *** eller ***?" Ingen som helst intruktion a' la recept "Öppna rids genom att benen flyttas såhär, händerna såhär och sitsen såhär och detta ben driver alltid". Det var alltid "korrigera där det behövs, annars låt bli, sitt i balans, lätta händer."

Vi lärde oss förstå vad som resulterade i vad och framför allt att sitta rätt utan att knipa och dra. Inget var förbjudet, inte ens att förböja (momentant) eller försöka trava baklänges, fastän ingen gjorde det. Bara att rycka hästen i munnen var ansett som fullkommligt improduktivt. Så sant, så sant.

Tessan

[QUOTE='Antti]
Men så är det ingen lekskola eller grundskola utan en högskola,
akademi om man vill vara riktigt jävlig mot AR :).

*Då var det ingen högskola, dock folkhögskola. Den utbildning jag gick var gymnasial, Flyinge var eftergymnasial. Vad mig anbelangar får du vara hur jävlig du vill gentemot AR. :)

Dom brister som du räknar upp i hästhantering är en stor bov till dålig ridning. Få vet vad en häst är.

*Håller fullkomligt med. Det är inte alls ovanligt att nya elever som dyker upp här, får börja med att lära sig att leda sin egen häst, i stället för att bli ledd av, ut i ridhuset. Sedan får man lära sig att stanna hästen när man sitter på...

*Den gurun de har är för mig inget värd oavsett hur många böcker och filmer han ger ut i ämnet. För vi ser ju resultatet.

*Antar att det är BB du talar om. Jag har varken sett honom eller någon av hans elever live, och kan inte uttala mig.

Om det vore så enkelt att vem som helst kunde lära sig vad som helst så skulle alla som går in i grundskolan komma ut som Nobelpris kandidater, men så är det inte. Det måste till annat också. Samma gäller innom hästeri.

*Helt sant. Dock är jag övertygad om att de allra flesta kan gå mycket längre än vad de gör, med en bättre undervisning, och inte (Var det Dreamer som skrev?) bara standardlösning 1A. Sedan tror jag att det finns ett fåtal som hellre borde samla frimärken. De är nog ungefär lika vanliga som de riktigt begåvade. ;)

:) BB är nog ingen guru på Strömsholm. Tror att det är typ MM.

[QUOTE='Antti]:) BB är nog ingen guru på Strömsholm. Tror att det är typ MM.[/QUOTE]

Visste inte vilka du avsåg med "de" i "den gurun de har". Tänkte att du menade BBs elever.

På min tid på RS var det BT.

Gick du ridlärar eller beridar utbildningen? 92 är väl samma år som Åsa N. var där, då var ni väl kurskamrater?

G-linjen.
Ridskoleinstruktör, är min krystade titel. :rofl:

Har vi hästsällskap ut i skogen så finns det inga sabeltandade tigrar. Då skrittar han raskt på och avslappnat på hellånga tyglar & matte tittar på blommorna.
Men rida ut själv!! aj,aj,aj då är tigrarna ingenting mot vad som KAN finnas bakom buskarna.

Ok då förstår jag bättre.
Vart lite förundrad över att en 17 årig kan så mycket att den höga utbildningen på Strömsholm inte räckte till. Och sen påstå att hästskötar linjen på Flyinge är högre.
Detta är lite av vad jag menar att det krävs lite av den som går utbildning också.
Är lite som en hästannons, tävlar medelsvår, sant till så vida att ägaren har löst licens och startat i klasssen men det står inget om att dom fick lyftas in på banan och ryttaren fick bäras ut på bår och hästen rev anläggningen :)

[QUOTE='Antti]Ok då förstår jag bättre.
Vart lite förundrad över att en 17 årig kan så mycket att den höga utbildningen på Strömsholm inte räckte till. Och sen påstå att hästskötar linjen på Flyinge är högre.
Detta är lite av vad jag menar att det krävs lite av den som går utbildning också.
Är lite som en hästannons, tävlar medelsvår, sant till så vida att ägaren har löst licens och startat i klasssen men det står inget om att dom fick lyftas in på banan och ryttaren fick bäras ut på bår och hästen rev anläggningen :)[/QUOTE]
Har aldrig påstått att jag kunde så mycket osv. Jag sade att det som lärdes ut där snarare var en brist på system, än ett system. På Flyinge gick jag stallchefsutbildningen, och det jag sade var bättre var ridteorin, som sköttes av Kyra. För där fanns ett system.

Sälvklart, hon är ju från Finland.

Man kan bara konstatera att hur det än är med utbildningen så finns det ett antal instruktörer som inte lyckas lära ut grunder i ridning till den stora mängden av ridande.

Många instruktörer kan dock rida själva så att det ser snyggt ut. En hel del av den ridningen är dock onödigt tuff mot hästen.

Den ridning som syns på tävling är oftast resultat av en lång utbildning, men ryttare med kortare utbildning vill gärna ta efter den ridningen direkt och kunna göra lite roligare saker. Utan fungerande grund får hästen en tuff uppgift.

Sen är det få - jag har egentligen bara sett HUbertus Schmidt - som på tävling kan visa upp den föreskrivna lättheten. Om fler red som han skulle det inte vara så lätt att förledas till att tro att en böjd hals = en hals som går bra i rätt form./T_B

[QUOTE='Antti]Sälvklart, hon är ju från Finland.[/QUOTE]
:rofl: :rofl: :rofl:
Fan nu känner jag ju mig riktigt proffsig!!!!!!! Tack för det, Antti, nu steg man i graderna, ha ha ha ha.... :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Håller med, Hubertus S. rider mkt mjukt och lätt. Han var höjdpunkten i OS.

Jag kanske har haft tur, men någon "håll i och vänta tills hästen ger efter" -instruktör har jag aldrig stött på under mina 28 år i sadeln. Bra och dåliga instruktörer har jag mött men aldrig det.

Här i våra krokar finns en väldigt poppis sådan tränare. Antti vet nog vem det är, H*n bor i hans trakter. Har många elever som drabbas av otur, får kotledsinflammation efter kotledsinflammation på sina hästar. Här ska vi dock inte skylla på RS, såvitt jag vet har h*n möjligtvis en tränarutbildning, men det är jag inte säker på. Jag vet dock vem h*n rider för. Just det, BT.

Liknande trådar

Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·
M
Islandshäst Rubriken hänvisar till en artikel av Unn Kroghen-Adalsteinsson i senaste numret (nr 8) av Stallmagasinet. Artikeln går mestadels ut på...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
13 710
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV