Rider ni ut i dressyrsadel?

Sv: Rider ni ut i dressyrsadel?

Jag har bara en dressyrsadel, så den används till dressyrarbete, markarbete med bommar, enklare hoppning (av mina kompisar då jag inte får hoppa). Jag har en kompis som har en hoppsadel som ligger bra på min häst och hon brukar ta med den om hon vet att hon ska rida. Dressyrsadeln används även till uteritt.

/IH

Kanske det (håller i alla fall HELT med om det när det gäller bett!) fast då föredrar jag att rida barbacka (vilket jag också gör ganska mkt dock sällan när jag rider ut, mer när jag tränar dressyr).
Och om alternativet till annan sadel är en som ligger sämre men annorlunda så tror jag nog det är bättre att alltid använda den som ligger bäst! Eller hur? ;)

Självklart är utrustning som ligger bra det som används, ngt annat talar jag inte om och skulle aldrig få för mig att förespråka. Vart kommer den diskussionen in ö.h.t i tråden (Centaur drar in det också) :confused::eek: Har väl INGET med detta att göra? :confused:
Om man därmed har 2 olika utprovade och mkt väl liggande sadlar, så är det helt klart fördelaktigt för hästens kropp att variera dessa sadlar. Precis som du säger, som det är med bett, nosgrimmor osv osv.

barbacka är givetvis också ett alternativ : )

Senast ändrad:

Jag äger bara en dressyrsadel, jag pallar inte allround eller hopp sadel dom är ju så osköna! :P Så jag rider ut med den och hoppar i den, inte det bästa att hoppa med men jag håller mig till dom små höjderna så då tycker jag att det inte spelar så stor roll. Jag hoppar typ aldrig så jag orkar ju inte köpa en sadel bara för att ha dom få gånger jag skuttar över småhinder. Visst man får säkert inte lika bra sits men det är inget som stör varken mig eller ponnyn eftersom att vi som sagt hoppar typ 50-70 cm höga hinder.
Det funkar för oss både jag, ponnyn och sadeln är vid liv och oskadda! ;)

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Tora
·
Utrustning Någon som vet något om hulsebo dressyrsadel? Vad passar de på för typ av hästar? Anläggningsyta? Lång/kort?
Svar
0
· Visningar
243
Senast: Loma
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10