Rider ni ut i dressyrsadel?

Sv: Rider ni ut i dressyrsadel?

Tillägger: Varför skulle det vara bra att byta sadel om man har en utprovad som ligger bra på hästen?
Jag har hafft ett litet helvete att hitta något som ligger bra på min damcyckel till häst :angel: o det var INTE billigt så skulle jag ha en hopp/allround sadel som ligger lika bra lär det kosta minst lika mkt.. Känns rätt bortkastat med tanke på att jag huvudsakligen rider dressyr med honom. :grin:

jo, har man en sadel som ligger som den ska så är det nog absolut inget skadligt för hästen att gå med samma. det optimala är väl att ha två sadlar som är utpassade och ligger perfekt, som man kan byta mellan, men det kan som sagt bli ganska så dyrt...! :angel:
och som du säger, i och med att du mest rider dressyr så kanske det inte lönar sig att skaffa en till sadel.

nix det är tvärtom..:p beror iofs säkert på hur hästen beter sig, men man har inte en chans i havet att sitta kvar på min med en platt liten hoppsadel och korta läder. här rör det sig båda bak o fram och i sidled... gärna samtidigt! min häst skulle göra en rodeooxe grön av avundsjuka.. :angel:
men i dressyrsadeln sitter jag som klistrad och följer med hans rygg i alla hopp och tvärkast. :p

Då beror det uppenbarligen på hur hästen beter sig. Jag har alltid haft lättast att sitta kvar på flygande hästar i hoppsadel. En platt hoppsadel sitter man ju inte ner i, poängen är just att man står upp, sviktar i knäna och på så vis blir mindre påverkad av hästens alla gymnastiska rörelser i raketfart under en.

Jag rider ut i hopp eller allroundsadel Jag gillar inte att rida ut i dressyrsadel, men hade jag inte flera sadlar så hade jag självklart ridit ut i den.

Min häst går också lika bra i hoppsadeln om jag dressyrar, men det är banne mig inte lätt att sitta i dressyren i en flatbacksadel :)

Nej jag tror också hästen mår lika bra av en sadel om den ligger bra, det är mer för ryttarens skull om man inte trivs med samma sadel i de olika diciplinerna. Trivs häst och ryttare så är det väl jätte bra att ha en sadel.

Jag har bara en dressyrsadel, så jag rider ut i den. Vi busrider i princip aldrig så det är dressyrjobb även i skogen. Går bra att klättra i den med. Har även hoppat något skutt i den, även om det inte är optimalt

Då beror det uppenbarligen på hur hästen beter sig. Jag har alltid haft lättast att sitta kvar på flygande hästar i hoppsadel. En platt hoppsadel sitter man ju inte ner i, poängen är just att man står upp, sviktar i knäna och på så vis blir mindre påverkad av hästens alla gymnastiska rörelser i raketfart under en.

Tror oxå det beror på hur ens pålle beter sig, Tussi bockar ALDRIG med mig (inga riktiga bockar iaf) utan när hon busar så blir det full fart framåt och tvära kast i sidled eller möjligtvis galopp 180 graders sväng, galopp på andra hållet :o då vill iaf jag ha en sadel som jag sitter i. de få gånger som jag har trillat av har det faktiskt varit en hoppsadel inblandad :angel: (har faktiskt ridit ut ngn gång i hoppsadel om vi BARA ska klättra) För mig finns det inget bättre än att köra ett intervallpass i dressyrsadeln, har perfekt balans i den med samma längd på stigläderna som vid ett dressyrpass (ändrar aldrig längden), har absolut inga problem att stå i fältsits i min sadel :love:
Hoppsadeln används som regel endast vid hoppning.

Danne har bara en sadel (dressyr) så där är valet enkelt, jag hoppar inte honom utan det gör en person på stallet och än så länge passar hennes hästs hoppsadel honom så ngn ny kommer inte införskaffas den närmsta tiden iaf.

Förutom hur ens häst beter sig så tror jag att man görs sitt sadelval mycket beroende på vad man har vant sig vid från början. Jag införskaffade min första dressyrsadel för 14år sedan (innan dess allround) och hade då den som enda sadel. Hoppsadel införskaffades först för 8 år sedan och den hemska tingesten, passade inte mig alls, gjorde jag allt för att undvika. Även om jag nu har en hoppsadel som är helt ok för mig oxå så har jag mkt lättare att hålla balansen i en dressyrsadel. (gränsen för mig går som sagt vid hoppning)

Tror ni inte att detta kan ha en stor påverkan på vilket val av sadel ni gör? :idea:

Alltid dressyrsadel! Det e ju som skönast!
Hade en allround oxå när jag hade ponny men tror jag använde den max 5 ggr under 2 år!

Tillägger: Varför skulle det vara bra att byta sadel om man har en utprovad som ligger bra på hästen?
Jag har hafft ett litet helvete att hitta något som ligger bra på min damcyckel till häst :angel: o det var INTE billigt så skulle jag ha en hopp/allround sadel som ligger lika bra lär det kosta minst lika mkt.. Känns rätt bortkastat med tanke på att jag huvudsakligen rider dressyr med honom. :grin:

det finns inget som säger att man måste göra det, dock är det fullständigt logiskt att det är bra att variera utrustning så att inte samma punkter belastas på hästen alltid, utan fördelas olika.

rider alltid ut med min dressyrsadel:p mycket bekvämt.

Har alltid hoppsadeln på min häst när jag rider ut, tycker det är klart mest bekvämt så.
Rider däremot kompisens häst några gånger i veckan också, hon har ingen hoppsadel, så där måste jag rida ut i dressyrsadel med långa läder, på hennes unghäst som gärna bockar och har sig och det är inte bekvämt någonstans. Kan inte ha korta läder på den sadeln då benen sticker långt utanför vulstrena isåfall. Hade helt klart föredratt hoppsadel där med... eller iallafall en allroundsadel.

det finns inget som säger att man måste göra det, dock är det fullständigt logiskt att det är bra att variera utrustning så att inte samma punkter belastas på hästen alltid, utan fördelas olika.

Kanske det (håller i alla fall HELT med om det när det gäller bett!) fast då föredrar jag att rida barbacka (vilket jag också gör ganska mkt dock sällan när jag rider ut, mer när jag tränar dressyr).
Och om alternativet till annan sadel är en som ligger sämre men annorlunda så tror jag nog det är bättre att alltid använda den som ligger bäst! Eller hur? ;)

Jag rider ofta ut i dressyrsadeln, sen beror det iofs vilken häst jag sitter på. Rider jag den lilla ärtan har jag helst hoppsadeln.

Jag har alltid ridit ut i dressysadeln förutom då hästen var alldeles färsk. Jag tränar lika mycket dressyr ute som på banan och stöden på dressyrsadel är bra att ha vid ev. bus.

Min häst går också lika bra i hoppsadeln om jag dressyrar, men det är banne mig inte lätt att sitta i dressyren i en flatbacksadel :)
Jag har haft några hoppsadlar och den jag har nu, en albion K2, är grymt skönt att rida i och lätt att sitta i.:) Så det är inget problem för mig. Men några av de andra var inte lika behagliga...

Rider alltid ut i dressyrsadel. Sitter tryggare och trivs mycket bättre i den. Har en gammal(!) Passier hoppsadel som är stenhård och som endast används när jag hoppar storhästen (klarar inte av att sitta kvar i dressyrsadeln tyvärr, men ponnyer hoppas i dressyrsadel :D )

ja det är säkert så. :)

håller i övrigt med traloppan, hellre en sadel som ligger perfekt än två som ligger halvdant. min häst har en måttsydd sadel och jag byter endast ut den om det regnar jättemkt eftersom jag är så rädd om den. då tar jag ponnyns prestige i stället. :p

Senast ändrad:

Jag måste säga att jag inte kan förstå hur man resonerar om man tror att det går lika bra att hoppa i en dressyrsadel med lika långa läder som vid dressyr:eek: Säga vad man vill men balansen blir sämre med längre läder, så om inte annat för hästens skull är det nog bra att korta upp dem!

Jag rider oftast ut barbacka:p men sen har jag ju ponny med;)
annars blir det min allround/hoppsadel (man flyttar båda klossarna så nu är den mest en hoppsadel:)), rider mkt sällan ut i dressyrsadeln.

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Tora
·
Utrustning Någon som vet något om hulsebo dressyrsadel? Vad passar de på för typ av hästar? Anläggningsyta? Lång/kort?
Svar
0
· Visningar
243
Senast: Loma
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10