Rider ni ut i dressyrsadel?

Sv: Rider ni ut i dressyrsadel?

Det beror på vad du menar med att rida ut. Om jag rider ut för att rida i skogen, galoppera på gärdet eller liknande tar jag självklart hoppsadeln. Att ha korta läder i dressyrsadel är ju närmast plågsamt! Däremot om jag ska rida dressyr utomhus, så kan jag tänka mig att ta dressyrsadeln. Rätt sadel för rätt ändamål! Och precis som någon skrev tidigare så tror jag också att det är bra för hästen att byta sadel lite då och då. Precis som det är bra att ha olika bett.

För tillfället har jag bara en sadel som passar på min häst och det är en dressyr, så den rider jag i för jämnan. Funderar på att skaffa en allround, men jag sitter så bra i dressyren att jag inte tror jag kommer att byta sadel iaf :)

Javisst gör jag det. Har tom ridit hubertusjakt i den (utan att korta lädrena..) och hopptränat också (men då var det lite jobbigt med klossarna fram..).

Har bara en sadel o den ligger bra på min häst. Ser ingen anledning att skaffa en till. Det lilla vi hoppar kan vi lika gärna göra i dressyrsadeln (men visst - det är inte det enklaste i dressyrsadel, det håller jag med om!).
När det gäller att rida ut tycker jag inte det har någon betydelse alls att det är en dressyrsadel, spelar väl ingen större roll så länge man inte hoppar!?

Men - hoppar du inte på hubertusjakten då?:confused:
Jag skulle definitivt korta lädren om jag nu hade varit tvungen att rida i dressyrsadel. Lädrens längd påverkar balansen över hindren, så jag förstår inte alls hur du menar att du red jakt utan att korta lädren? Varför, liksom?

När det gäller själva frågan så rider jag bara ut i dressyrsadel om jag gör det som framridning före ett dressyrpass, eller efteråt. Ibland går jag ner och klättrar lite eller galopperar en sväng som uppvärmning inför dressyrträningar och då blir det förstås i dressyrsadeln. Annars alltid hoppsadel vid uteritt.

Jag rider ut i hoppsadel, känns betydligt smidigare och det ska hoppas stockar, klättras, stå länge i fältsits osv.
Om vi rider ut en runda efter ett pass på banan byter jag ju inte direkt sadel men annars är det hoppsadel vid uteritt :)

Jag menar att rida ut i skog och mark med galopp och kanske klättring etc.. Där själva turen ute är målet och inte uppvärming eller nedvarvning.
Inte typ dressyrpass på en stubbåker:)

Nej, jag rider ut i min hoppsadel. Känner att jag sitter lite väl låst i min dressyrsadel.

:laugh:

*kl*

Rider alltid i min dressyrsadel. Har stränga order från min tränare att hoppsadlen stannar i garderoben :p Har ingen häst som jag hoppar just nu, annars är det enda tillfället hoppsadlen åker fram, för hur man kan hoppa i dressyrsadel kan jag inte förstå :)

På min nuvarande häst rider jag alltid i dressyrsadel, förutom de få gångerna då jag hoppar. Det dumma är att nu kan jag knappt rida i hoppsadel längre, känns vingligt och hemskt.

Asch, de små hindrena behöver man inte korta upp lädrena så mkt för. Klart vi hoppade! Möjligt att det är enklare att hålla balansen med kortare läder men jag är mkt ute o galopperar o hoppar då o då över någon stock eller något dike i dressyrsadel med samma läder som vanligt o har inga problem med balansen där heller så jag tänkte aldrig på att korta lädrena. Är ju sånna där knästöd fram på min sadel så de blir i vägen då.

Det går ju att både rida lätt o stå i lätt sits barbacka så då bör det väl inte vara några större problem att rida att hoppa en liten hubertusbana i dressyrläder. ;) Får väl använda lite mer lår o magmuskler i stället, bra workout! :D

Tillägger: Varför skulle det vara bra att byta sadel om man har en utprovad som ligger bra på hästen?
Jag har hafft ett litet helvete att hitta något som ligger bra på min damcyckel till häst :angel: o det var INTE billigt så skulle jag ha en hopp/allround sadel som ligger lika bra lär det kosta minst lika mkt.. Känns rätt bortkastat med tanke på att jag huvudsakligen rider dressyr med honom. :grin:

Jag rider ut i hoppsadel, kan skritta ut i dressyrsadeln men annars är det hoppsadel!

tycker INTE att det går bra att hoppa/galoppera i lätt sits i en dressyr sadel, oavsett vad folk argumenterar. du får aldrig samma 3 punktsits.

ang. om hästen busar är det även lättare att sitta kvar om man INTE sitter med rumpan långt ner i sadeln utan kan stå och svikta i knäna. man blir då inte ivägskjuten av en bockande hästrygg.

Amen to that! :bow:

Jag har alltid hoppsadel om jag ska rida ut. Oavsett vad andra tycker så får man de facto bättre balans i lätt sits om man har kortare stigläder. Det är helt klart en vanesak.
Sen tror jag att det är bra med variation.

Jag har dressyrsadel nu när jag rider ut. Men det beror ENDAST på att jag sålde min hoppsadel i höstas för att pålle växt ur den. Hatade verkligen att rida ut i dressyrsadeln men har börjat vänja mig nu:p. Men när sadelutprovaren kommer upp till vår lilla stad igen så ska en ny hoppsadel provas ut fort som f*n så jag slipper att rida runt i dressyrsadeln ute! Har alltid ridit med väldigt korta läder i skogen och det går inte så bra för tillfället:p.

Jag rider oftast i dressyrsadeln, men ibland när jag vill böja på knäna eller om jag ska hoppa, dammar jag av hoppesadeln :D

*kl*

Rider alltid i min dressyrsadel. Har stränga order från min tränare att hoppsadlen stannar i garderoben :p Har ingen häst som jag hoppar just nu, annars är det enda tillfället hoppsadlen åker fram, för hur man kan hoppa i dressyrsadel kan jag inte förstå :)

Oj förlåt! Inte meningen att bomba tråden! Vet inte vad som hänt....

Senast ändrad:

*kl*

Jag håller på att sälja dressyrsadeln men har ridit ut mycket i den.Tycker att det har varit helt okej, den har framförallt varit väldigt skön att sitta och jag har sluppit ridsår. Har köpt en hoppsadel nu igen och gud vad mycket lättare det blev att sitta kvar när pålle far iväg. Hade jag inte haft den igår hade jag åkt av så det visslat om det!
Nu ska pålle bli avelssto och därför blir det bara en hoppsadel att rida i framöver. Sadelpengarna får hjälpa till att finansiera betäckningen:)

Jag menar att rida ut i skog och mark med galopp och kanske klättring etc.. Där själva turen ute är målet och inte uppvärming eller nedvarvning.
Inte typ dressyrpass på en stubbåker:)

Okej, jag tänkte nog det! :) då är det självklart med hoppsadel! :D

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Tora
·
Utrustning Någon som vet något om hulsebo dressyrsadel? Vad passar de på för typ av hästar? Anläggningsyta? Lång/kort?
Svar
0
· Visningar
243
Senast: Loma
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka