Rider ni på hackamore? Dressyrträning?

melvin

Trådstartare
Funderade på hur många det är som rider enbart/mestadels på hackamore, jag har en häst som fungerar mycket bättre på hackamore än hon har gjort på alla bett jag har provat, hon har en tendens att bli ganska springig och när man tar i henne resulterar detta i att hon spänner sig. Tänderna och resten av kroppen är kollade så där är det inga fel, jag upplever helt enkelt att hon blir mycket mer harmonisk på hack, hela hästen slappnar av på ett helt annat sätt och blir nöjdare helt enkelt. Nu till frågan, hur många här rider sina hästar på hack, skulle nu kunna komma till en dressyrträning med hackamore på hästen? (Jag tävlar inte dressyr så bettet behöver inte funka av den anledningen)

tacksam för lite råd och svar!

Sv: Rider ni på hackamore? Dressyrträning?

nej jag skulle inte komma till en seriös dressyrträning med hack, man kan inte ställa och svänga på samma sätt och massa mer minus :p red ut på hack mkt förut men inge dressyrjobb. men det är ja, kan du rida bra dressyr på hack så rid på du :p

Det går visst att rida seriös dressyr på hackamore. Ställer och svänger för man väl med sitsen i första hand ändå? Jag satte en extra tygel på mitt hack i nosremmen så kommer man dessutom undan stångeffekten och kan ta ledande tygeltag. Som att ha fördfelarna av både sidepull och hackamore samtidigt.

Min pålle trivs inte alls med bett så honom rider jag med hack. Tränar honom alltid på hack, dock är jag inte så inriktad på avancerad dressyr, men självklart rider jag dressyr även på hack. Funkar jättebra att ställa och böja, men med min häst får man se upp så han inte hänger sig i handen, framförallt när han börjar bli trött. Det är mest det som jag har märkt att han lättare gör på hack, så man får som sagt se upp med handen.

Annars har jag bara bra upplevelser med hacket :)

Det är dyrt att träna. Om man ska få ut så mycket som möjligt av träningen så ska man naturligtvis ha utrustning som man själv och hästen trivs med. Jag har ridit för en mycket skicklig tränare (klassisk dressyr) i hemmabyggd barbackapad för jag red bättre i den än i min dressyrsadel. Jag har tränat i mysbyxor även om det oftast blir jeans. Ridit träningar på tränsbett, stång + kapson, sidepull, hack med två tyglar, allt efter vad hästen fungerat bäst med. Kan tränaren inte acceptera att hästen trivs bäst med annat huvudlag än tränsbett så kanske man ska kika efter en tränare som inte är lika låst i sitt tänkande...

Jag skulle gärna rida mer dressyr på hack än jag gör just nu, men pga att jag inte är tillräckligt duktig och kan ställa ordentligt med sitsen så är det inte ett alternativ för mig. Om du kan det så är det väl jättebra om du kan låta bli munnen på hästen. Hästen jag rider har väldigt lätt att bli framtung också och det blir inte bättre på hackamore kan jag säga ;) .

Jag rider bara på hack oavsätt om det är uteritt , dressyr eller hoppning och min tränare har inget problem med de.. Därimot skulle jag tävla dressyr så skulle man väl kanske va tvungen att rida på ett bett då.. Man kan ju tävla hoppning på hackamore

min häst trivs inte så bra med bett, så jag rider bara med hack just nu. Hade ute en tandläkare som rekommenderade ett rakt bett om jag ska använda bett över huvudtaget. Men vi både rider ut, hoppar och dressyrar med hacket och det funkar super bra. han blir mycket bättre när man rider med hackamore!

Jag skulle absolut kunna komma till dressyrträning, och kommer att göra det också den dag (om och när den kommer) jag rider för tränare. Absolut. Varför inte? Kan man rida på hack, och hästen trivs med det, då funkar det ;) .

nej jag skulle inte komma till en seriös dressyrträning med hack, man kan inte ställa och svänga på samma sätt och massa mer minus red ut på hack mkt förut men inge dressyrjobb. men det är ja, kan du rida bra dressyr på hack så rid på du

Jag ser inga som helst problem med att rida på en seriös dresyrträning på hackamore! Det har jag gjort flera gånger. Hästen tyckte att det var som bäst när det var hackamore eller kandar, vilket jag därför varierade mellan. Vi tränade och tävlade alltså msv dressyr.
Kan du inte berätta vilka' massa mer minus' som finns?

Jag rider alltid på hackamore. Tycker det funkar kanon! I alla lägen. :)

Rider just nu in en shettis, han trivs inte med bett. Har provat det mesta och han är kollad i mun. Inga fel. Jag rider med hackamore (eller bara grimma och grimskaft) på honom och han trivs jättebra med det! :)
Rider ibland mina c- och d-ponnyer på det, och storpållarna. Uppskattat bett av dem alla!!
C-ponnyn som jag brukar uppleva som lite framtung och "på bettet", verkar trivas mycket bättre på hackamoret. Han är lättare i framdelen och hänger inte i handen när han blir trött.
Rider man med säte (som man bör på vanligt bett med) och inte så mkt med handen så fungerar hackamoret bra i dressyren med! Dessutom får man hästen att gå i "äkta" form då det är svårt att (som många ryttare gör) "såga ner hästen i sk form".

Jag tycker själv om hackamoret också, man får träna sitt säte och sin egen kroppskontroll.
Har kompisar som åker på dressyrträningar för duktiga tränare med hackamore-betsling på sina hästar, har aldrig varit något problem. :)
Om du och hästen gillar det så tycker jag ni ska fortsätta att rida med det! Det är ju trots allt det viktigaste.
Håller med Polly_Mulle, byt tränare om tränaren inte vill/kan anpassa sig efter ditt och hästens val av bett :D

Vi har ett nordsvenskt travarsto som är extremt pigg och inte trivs med ha bett i munnen.
Vi testade många olika sorters bett och övningar som skulle kunna gör a att hon "coolade" ner sig lite, men inget funkade sådär märkbart bra - tills vi prövade hackamore.

Att hon inte behövde ha någonting i munnen gjorde att hon blev mindre uppstressad och hela ridningen blev mer harmonisk, det blev som en annan häst, och hon går hur fint som helst på hacket och hon går bättre i dressyren nu än någonsin tidigare.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 811
Senast: Bri
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 226
Senast: Gunnar
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 516
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 777
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar