Rider ni med hjälptyglar på unghäst?

V

Valencia

Använder ni ex. gramman, halsförlängare etc. någon gång när ni rider era unghästar?

Sv: Rider ni med hjälptyglar på unghäst?

Bara om det behövs.

Det är ju HJÄLPtyglar. Har man en häst som man inte får reda i på annat sätt än att man behöver lite hjälp så tar jag den hjälpen. Men jag rider inte ungar regelmässigt med hjälpgrejor.

Detär väl samma saksom med vuxna djur? Hellre få rejält med hjälp och komma direkt till arbete än att rida hästen - och sig själv - trött innan man ens fått till formen....

jag har ridit en unghäst med graman som extra "nödbroms" i skogen några gånger, eftersom den då inte hade blivit riden på ett tag och vi visste inte riktigt hur hon skulle reagera.
så som nödbroms/styrning är det ok tycker jag, eftersom den hänger löst hela tiden utom just i det ögonblick den behövs (om hästen tex vill resa sig/sticka)

men jag skulle inte använda hjälptyglar/graman till typ dressyrarbete innan hästen har hittat sin egen balans och kan bära sig själv.
graman kan vara användbar om hästen vill dra iväg vid inlärning av byten tex.

halsförlängare/gummisnodd skulle jag inte använda öht eftersom det i mina ögon är en kass hjälptygel om man nu ens ska kalla den hjälptygel....

Har använt graman vid korrigering av unghäst, men bara sporadiskt då den stjälper mer än den hjälper om man använder den dagligen.
Graman brukar annars mest brukas som livräddartygel till ryttare som är rädda eller inte riktigt har kontroll på sina hästar, vilket inte alltid ger en varaktigt och eftersökt effekt när tygeln väl åker av...

Har adlrig gjort d och kommer nog inte göra det helelr som det ser ut. Hästarna som födds upp där jag rider brukar vara vettiga i huvudet och fö så finns det inte ens sådana hjälptyglar i stallet så det skulle väl vara om tränaren tar med ngng på ngn träning o insisterar. Vilket jag skulle ha mkt svårt att tro, hon sitter nog hellre upp själv.

Funderar faktiskt på vad jag ska hitta på med min tös... Har ett 4-årigt fullblod som gått på banan tidigare, sedan vilat pga av skada och nu börjat återfå konditionen. Rycker allt hon kan i tyglarna, och sen sticker hon. Snabbare än en avlöning ;) .

Tips?

Annars får jag väl testa mig fram lite försiktigt, vet mycket väl att det kan vara till mer skada än nytta med felaktigt använda grejor.

Ha det!

eftersom jag tycker att en unghäst ska gå i låg form tills den blir stark/stabil nog att börja bära upp sig, är inte jag förespråkare för hjälptyglar, graman har jag använt en del när jag jobbade hos en beridare, jättebra hjälptygel när vissa "fel" ska korrigeras...
halsförlängare skulle jag ALDRIG använda, tycker att alldeles för många hästar "går och ljuger".....

Använde graman en period på några veckor på valacken, när jag inte lyckades få honom att förstå att hans nya hobby stjärnkikning inte var vad jag önskade.

Ingen av de andra unghästarna genom åren har haft nåhon hjälptygel alls, möjligen har någon gått med martingal (som jag inte räknar som hjälptygel, men) men kan inte dra mig till minnes vilken. Jooo, ett sto som blev grymt het vid hoppning, hon gick med martingal under just hoppningen.

halsförlängare/gummisnodd

Jag använder halsförlängare rätt ofta. Framförallt i arbete vid hand. Fast jag har den aldrig mer spänd än att den hänger helt lös när hästen går där jag vill ha den!

Gummisnodden är snäll och den låser inte hästen i sidled som vanlig inspänning. Men det som de flesta gör fel är att de spänner den så hårt att den aldrig slutar inverka.

Har använt det 2 gånger på min fyraåring, som hjälp att korrigera ett problem.

Nej jag använder det inte.
En fräsch unghäst är ofta lätt att få avslappnad och i balans med rätt ridning. ser ingen anledning att använda då.

Kort svar: Nej. Skulle aldrig komma på tanken. Var hästen har huvudet någonstans är ointressant. Den ska lära sig att gå i balans och söka sig fram mot bettet själv och aldrig forceras. Ridningen ska vara kul för den unga hästen! Ta hjälp av en riktigt duktig instruktör om du är osäker på hur hästen ska jobbas.

har haft gramman för att kunna komma åt honom när han står på 2 ben

Har använt halsförlängare och thiedeman på en 5 åring som absolut ville ha huvet på min näsa!

Nej, jag vill att han ska lära sig att hitta sin egen balans.

kisse skrev:
Funderar faktiskt på vad jag ska hitta på med min tös... Har ett 4-årigt fullblod som gått på banan tidigare, sedan vilat pga av skada och nu börjat återfå konditionen. Rycker allt hon kan i tyglarna, och sen sticker hon. Snabbare än en avlöning ;) .

Tips?

Annars får jag väl testa mig fram lite försiktigt, vet mycket väl att det kan vara till mer skada än nytta med felaktigt använda grejor.

Ha det!

visste du att man drar i tyglarna för att stanna så ökar en galopphäst och lättar du på tygeln för att du vill få fram den, så stannar den.

Har aldrig ridit med hjälptygel på mitt 4-åriga halvblod men på tidigare unghästar har det hänt. Inte tycker jag att det är något konstigt att anv. exempelvis gramman ibland om det kan vara till hjälp. Endel verkar anse hjälptygel som en "synd". Det är ju som många här sagt ett hjälpmedel...eller? Fast bäst är väl om hästen funkar fint utan. Står de på bakbenen är det ju inte fel med gramman...fast än har jag ingen sån unghäst haft=)

Enda jag har haft på min 3åring är en lös martingal, så jag skulle kunna hugga tag in något om det behöves. Nu rider jag utan den:)

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 092
Senast: Tora
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur